Vi kollar just nu på ett hus, 120m2 med en biyta på 155m2. Enplansvilla med källare.
Hittills har vi identifierat ett antal områden som behöver åtgärdas.
1. Takbyte - Original sedan -71 med sprickor i pappen på vissa ställen. Helt byte och eventuellt solceller pga direktverkande el.
2. Dränering - Original sedan -71 och genomträngningar på vissa ställen i källaren
3. Värmeförsörjning - Direktverkande el i dagsläget så luft/luftvärmepump bör blir bra till att börja med.
4. Radonsanering - Hög radonhalt, över 400 i källaren, och under visningen framkom det att det även fanns blåbetong på vissa ställen i huset. Vi tänker att första steget är en radonbesiktning för att se vilken åtgärd som blir bäst.
5. Oavsett radonbesiktningen behöver vi få bättre ventilation i huset dom nu har självdrag men "nya" fönster som förhindrar flödet.
6. Ytskikt - De flesta rum skulle behöva en make-over på både väggar och golv. Ett är mer akut och blivande sovrum till oss föräldrar, den ytan behövs för att vi ska få loss ett kontor.
7. Antagligen (osäker) gjutjärns-stammar från -71 - Kan behöva bytas, är detta akut?
8. Jordfelsbrytare och jordade uttag - el är original sedan -71 utan jordade uttag, eventuellt finns jordfelsbrytare. Lite oklart vad som fanns och inte när det kom till elen.

Av dessa renoveringar, vilka skulle ni säga är lämpliga att ta första året och vilka kan eventuellt vänta?

Kommer det bli för mycket för oss som redan har en hör stresspåverkan utifrån?
Huset har ett relativt högt pris för de renoveringar som behövs göras, kan det skada oss att lägga ett riktigt lågt bud, eventuellt inte så många intressenter i dagsläget?

Jag är inte helt 100% för detta hus med tanke på allt som måste göras och läget är inte mer än ok. Egentligen inte mitt favoritområde men det är lugnt.

Hur tar man beslutet om huset är värt all renovering eller inte?
Efter att ha letat länge står vi och väger mellan att buda eller inte men jag blev så osäker. Över 500 000kr i renoveringskostnader var inte vad jag hade räknat med från början.
Många frågor men detta blir mitt första hus så det är för mig viktigt att det blir bra och input är toppen!
 
Planerar ni använda källaren som bostadsutrymme? Avstå.
Kan ni göra saker själva eller måste ni anlita hantverkare för allt? Avstå i så fall.
Om priset stämmer och ni har tålamod så kan det ha potential.
Satsa på vattenburen bergvärme. Källaren gör installationen mycket enkelt (rördragning) och där har ni plats för pumpen..
Sedan taket.
El är lugnt, Ojordat är ingen anledning till oro om ingen hempulare var i farten. Se bara till att det finns jordfelsbrytare (kan lätt kompletteras för 2-3000 kr). Önskar ni mer uttag gör ni det efterhand i samband med ytskiktsrenoveringar.
PS: man bjuder på ett hus, inte buda.
 
OM du har ekonomiska förutsättningar för det område du egentligen hade önskat så hade jag väntat...

Om det är helt rätt område, läge, tomtstorlek osv samt bra pris kan det vara värt att satsa på ett sånt hus. Om man helt klart känner att detta är värt pengarna för oss så är det enklare att lägga pengarna, räknar ni på 500 000 idag slutar det säkerligen inte där!

Men annars är det väl ganska enkelt att sortera ut de viktigaste. De som gör att man inte får större skador eller kostnader. 1 tak och 3 värme exempelvis. med 3 börjar du spara pengar direkt istället för senare. Om man itne gör 1 kan det bli stora kostnader, men är det inte akut behöver man ju inte stressa. Men 1 i kombination med solceller och 3 så sparar du pengar sen som kan läggas på resterande.

4,5 kan visserligen tillsammans med FTX system spara en del pengar kanske?

7 är svårt att gissa sig till. Funkar det idag funkar det nog imorron men bör kanske undersökas.

6 är ju egentligen minst viktig. Kan folk bo där idag kanske ni kan bo där också efter städning? Om pengarna saknas är ju tak och liknande viktigare än snygga tapeter :)

8. Om inte JFB finns, sätt in det! Annars är nog skicket mer beroende på hur underhåll, utökningar och hemmafix är utfört... Petsäkra uttag också bra.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
P
En viktig fråga är ju att tänka på hur det ser ut med värde på huset och att många saker som behöver göras är dyrare att utföra än vad de höjer värdet på huset med..
Banken kan vara väldigt restriktiv nu när det börjat bli lite osäkrare med ekonomi

inte säkert att det man gör höjer värdet med lika mycket som det kostar eller att man hamnar i läget att banken inte vill låna ut mer pengar innan man äger / betalat av en större andel.
kolla så banken är med på noterna och vilka åtgärder dom ens kan tänka sig vara med och finansiera.

1 takbyte regnar det in ger det skador som är långt kostsammare än att byta taket.. hur länge takbyte kan vänta och hur akut bör nån kunnig kolla på. duger med nån van takläggare snickare.. att pappen blir dålig under betyder inte att det regnar in så lätt särskillt inte om det är betongpannor som ofta är väldigt täta.. pappen blir för gammal och kass men ibland har den vart dålig i åratal utan läckage.
Byt tak i tid men låt nån kolla hur bråttom det egentligen är..

2 dränering
Är det inredd källare eller gammal grovkällare? beror såklart mycket på husets läge.. högt torrt läge eller lågt läge där all omgivning är högre än källaren gör stor skillnad.. mindre fukt i nåt hörn av stuprör som dumpar allt takvatten vid varje hörn kan förlängas och leda bort vatten OM det är grovkällare utan inredning kan göra det tillräckligt bra för att torka upp och läggas lite på framtiden.. stor skillnad om det är grovkällare för förvaring eller om nån ska bo där nerä och om det finns inreddning. är det gammalt gjort med trä mot betong så kryper fukt upp i träet och blir obra.. ända fram till mitten 70 talet gjordes ofta gillestugor och annat med trä direkt mot betong.. ibland till och med trampa man ner träreglar halvvägs i blöta betongen slängde stenull mellan och spika trägolv uppe på.. dom luktar ofta blöt fuktig möglig källare idag...

3. ja en bra luft till luft värmepump gör ju att man tredubblar- fyrdubblar mängden värme man får på samma mängd el mot direktverkande el så i dagens läge är det med dagens elpriser nåt som man bör få in till vintern redan.. helst ska man ju ha vattenburen värme då det är enklare att köra olika energislag och kombinera som man vill men det är en stor investering så kan vara svårt att motivera idag...

4-5 radon och ventillation behöver lösas och är nog det mest akuta skulle jag säga förutom om det regnar in genom taket

6, ytskickt är ju ofta det folk har mest bråttom med men är ju egentligen det minst viktiga för huset, det är ju bara vi folk som vill att det ska se fint ut..

punkt 7 and gjutjärnstammar till avlopp
Finns firmor som sysslar med relining som gärna kommer och filmar era avlopp och lämnar ett kostnadsförslag på åtgärd.. när man filmar avloppen så ser man ju vilka delar som ev är rostiga och vilka som kanske kan vänta eller sitter så dom kan bytas enkelt i källartaket..
Gjutjärnsrör kan hålla jäkligt länge och i nästa hus så håller det bara halva tiden..
filmat i flera hus och i 2 av dom var rören som nya och då byttes bara dom som blir inbyggda av nytt badrum resten fick vara orörda då dom kan bytas enkelt ifrån oinredd källare. det 3 var dom mitt i med ålder och där var dom helt slut och fick byta allt ända ut till gatan till nya i plast. dom var gjorda på 40 talet på samma gata med några år mellan..ev kan man behöva ta ut spolbil innan om man har mycket snusk och fettrester så det är svårt att se skicket i vissa rör oftast från kök..

8, elen undersöks lämpligast av en kunnig elektriker och dom brukar vara bra på att avgöra vad som är akut och vad som duger. jordfelsbrytare bör man absolut ha , dom räddar många liv och hittar många trasiga grejer som folk aldrig märker utan jordfelsbrytare..

Om det är rätt hus för er kan nog ingen annan svara på än ni själva , allt beror på så många faktorer och om man kan göra nåt själva eller med vänner osv eller om allt ska tas med olika firmor så blir det oftast dyrare än man först tror..
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
Men asså...ett 70-talshus med fuktskador i källaren, dåligt tak, uppvärmt med direkt-el och förmodligen dåligt isolerat (eftersom det är byggt före 1977), och så en massa radon på det och lite allmänt estetiskt fult invändigt. Och en renoveringsbudget på 500 000 kr för detta.
Om detta inte är ett absolut once-in-a-lifetime-drömhus av någon annan anledning, tycker jag ni ska scrolla vidare på Hemnet. Det finns fler hus, och bättre hus!
 
  • Gilla
gaia och 7 till
  • Laddar…
Om ni gör 90% av jobbet själva klarar ni nog det inte ens på 500 tkr tyvärr :(
 
Jag fokuserar på ” extern stress” och 500 000 budget. Då skall ni inte köpa det här huset.
Det går att få ordning på det med måttlig budget (dock mer än 500 000), om du kan göra nästan allt själv.
 
  • Gilla
Lady L
  • Laddar…
Jag har gjort delar av det ni beskriver att ni vill ha gjort.
Och tittar vi på vad jag låtit firmor göra är det:
* Byta tak
* Bytt all el i huset till jordat
* installera solceller
* installera ny Luft-Vatten Värmepump
* Tagit bort gammal oljepanna och dieseltank inne i pannrummet
* satt in insatsrör i skorstenen till öppnaspisen

Sen har jag gjort själv
* installerat Ack Tank (med både varmvatten slinga och solslinga) och kopplat ihop det med värmesystemet
*Installerat FTX både på bostadsvåning och källare
* Designat och installerat vindsavfuktning
* Integrerat poolvärmeväxlare med husets uppvärmnings system
* designat och byggt egen solvärme anläggning

Detta har kostat drygt 650tusen över ca 2år

Kvar att göra:
* Bygga klart uterummet (nuvarande projekt, ej medräknad då det inte är klart än)
* Byta ut och bygga ut altanen (nuvarande projekt, ej medräknad då det inte är klart än)
* Tilläggsisolera kallvind (blir i höst)
* Byta tätningslister kring alla fönster

Behvöver inte göra:
Dränering

Kan komma att ev behöva göra:
Fixa avloppsrör.

Att renovera kan både vara kul och givande, men lika gärna stressande och påfrestande.
Det beror på familjesituation.

Räkna dock med att många saker tar både tid och kostar pengar.
Samt att alla jobb du gör själv kostar 20-50% mer än du tänkt ;)
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
500 är ju galet, finns inte på kartan att få det du vill för dom pengarna. Frågan är om huset ens är värt att renovera eller ta en grävskopa direkt.
 
För er som kommenterar på 500 000kr så var det inte på något sätt en budget vi hade eller har men innan vi sett huset trodde jag inte att det skulle vara så mycket mer än det. Det är inte heller inräknat några ytskikt i den summan.
Ber om ursäkt för att jag var otydlig i första inlägget.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Planerar ni använda källaren som bostadsutrymme? Avstå.
Kan ni göra saker själva eller måste ni anlita hantverkare för allt? Avstå i så fall.
Om priset stämmer och ni har tålamod så kan det ha potential.
Satsa på vattenburen bergvärme. Källaren gör installationen mycket enkelt (rördragning) och där har ni plats för pumpen..
Sedan taket.
El är lugnt, Ojordat är ingen anledning till oro om ingen hempulare var i farten. Se bara till att det finns jordfelsbrytare (kan lätt kompletteras för 2-3000 kr). Önskar ni mer uttag gör ni det efterhand i samband med ytskiktsrenoveringar.
PS: man bjuder på ett hus, inte buda.
Ja, vi planerar att ha ett sovrum i källaren.
Till de större sakerna planerar vi att anlita hantverkare.
Personligen lutar det mot att avstå men mannen verkar vilja satsa.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men asså...ett 70-talshus med fuktskador i källaren, dåligt tak, uppvärmt med direkt-el och förmodligen dåligt isolerat (eftersom det är byggt före 1977), och så en massa radon på det och lite allmänt estetiskt fult invändigt. Och en renoveringsbudget på 500 000 kr för detta.
Om detta inte är ett absolut once-in-a-lifetime-drömhus av någon annan anledning, tycker jag ni ska scrolla vidare på Hemnet. Det finns fler hus, och bättre hus!
Tyvärr är det inte riktigt så många hus som kommer ut som passar vår familj och budget. Vi har ingen riktig budget för renovering och vi vet att kostnaderna blir mycket högre än 500 000kr men jag var inte medveten om det från början.
 
Frågan är om det verkligen finns billiga hus? Låter som att även detta blir dyrt om man inte kan investera sin egna tid och svett.

Avlopp byter man bit för bit samtidigt som man renoverar annat. Eller när det börjar rinna avloppsvatten genom källartaket. Stamrenovera proaktivt hör till flerbostadshus.
 
M Marida skrev:
Tyvärr är det inte riktigt så många hus som kommer ut som passar vår familj och budget. Vi har ingen riktig budget för renovering och vi vet att kostnaderna blir mycket högre än 500 000kr men jag var inte medveten om det från början.
Nej, det är inte lätt att hitta rätt hus, ibland tar det tid. Men det är oftast värt att vara selektiv, och inte köpa första bästa. Vad gäller det aktuella huset, verkar det tyvärr inte direkt vara det bästa.
Ett argument du kan använda mot din man är att du inte tycker det är lämpligt att ni flyttar in med era barn i ett mögelhus. Det är vanligen så att en inredd källare som är fuktskadad = mögel.
Biter inte det kan du dra miljögifts-kortet; asbest, PCB, klorfenoler är vanligt i hus byggda på 1970-talets början.

Ett husköp är så viktigt att båda vuxna i familjen måste vara överens, och nej trumfar ja.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Att köpa hus är ett stort och livsavgörande beslut.
Beroende på vad man är för person ser man och hanterar det olika.

Hur du och maken resonerar kan jag inte svara på men jag skulle vilja lyfta några punkter som ni iaf bör ha pratat om och vara överens om innan…

1) Budget - för det du beskriver räcker inte en halv miljon. Hur skulle ni lösa ganska dyra renoveringar inom några få år? Är banken beredd att låna ut extra pengar för renovering? Hur är prisbilden i samhället och kommer huset öka så mycket i värde så att ni får igen det ni lägger in? Just nu är det svårt att veta hur priser kommer utvecklas, det gör att det är svårt att veta om det är värt att lägga närmare 1 miljon på renoveringar….

2) Tid - har ni tid och kunskap att göra mycket själv? Hur fördelar ni i så fall arbetet, är båda med på att tex maken spenderar all ledig tid med renovering och lämnar markservice till hustrun? Eller hjälps man åt och hur fördelas i så fall arbetet? Hur planerar man olika delar? Bygga vardagar eller helger? Om ni tar in arbetskraft - vem koordinerar och samordnar? Hinner ni med det (tar massor med tid även om man inte tror det…). Har ni erfarenhet av att samordna projekt?

3) Har någon av er tidigare gått in i väggen eller liknande? Arbetar båda heltid? Har ni mycket små barn eller väntar barn? Diskutera i så fall igenom hur ovanstående påverkar er förmåga att arbeta, renovera, era inkomster etc.

Mitt råd är att inte köpa ett hus med massivt renoveringsbehov och där fundamentala stora saker som ventilation och fukt i källare behöver renoveras om man inte (båda!!!!) är väldigt intresserade av renovering. Jag hade inte heller (aldrig!) flyttat till ett radonhus och haft planer på att använda ett rum i källaren som sovrum.

Vi köpte ett hus fr 76 som renoverats 90 och sedan hade inget gjorts på 20 år. Taket var väl sisådär och det hade direktverkande el. Men det var fullkomligt beboligt, vi BEHÖVDE inte göra något om vi inte ville. Inget mögel, radon, vattenläckor eller liknande. För mig låter det som den typen av hus ni ska titta på, inte renoveringsobjekt…..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.