Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Hur kommer det sig att när TS ställer en fråga om asbest så kommer det in svar efter svar där det ska vara hur lugnt som helst, rentav att alla andas in asbestfibrer var man än är utan någon fara, men när någon exempelvis ska ta bort en plastmatta så får man lika många svar om att det kan vara asbest i limmet m. m och att man inte ska ta bort mattan själv?
kanske för att asbest inte är så farligt. Att man kommer med en kvalificerad gissning. Nu har jag inte i minnet nånting om mattor och att alla då säger att man inte ska göra det själv.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
kanske för att asbest inte är så farligt. Att man kommer med en kvalificerad gissning. Nu har jag inte i minnet nånting om mattor och att alla då säger att man inte ska göra det själv.
Otaliga gånger har jag läst att mattor ska skickas på analys och firmor lämpliga för att riva ut den typen av mattor bör göra jobbet. Men rädslan för asbest kanske är överspelad, vilket kan vara bra att veta.
 
I
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Otaliga gånger har jag läst att mattor ska skickas på analys och firmor lämpliga för att riva ut den typen av mattor bör göra jobbet. Men rädslan för asbest kanske är överspelad, vilket kan vara bra att veta.
Asbest kan finnas både i matta o lim, det blir då större risk för att frigöra asbest fiber i utrymmet. Risken kan ligga i paritet med att såga eternitplattor. Att bara bära ut en hel asbest platta för deponering beteknas som helt ofarligt.
 
  • Gilla
Siggelito3000
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Otaliga gånger har jag läst att mattor ska skickas på analys och firmor lämpliga för att riva ut den typen av mattor bör göra jobbet. Men rädslan för asbest kanske är överspelad, vilket kan vara bra att veta.
analysen brukar vara ts själv som vill göra
Sen är svaren efter frågan. Jag har inte varit med om att svaren är som du säger. Däremot frågar ofta ts om man ska testa eller inte
Jag skulle nog läsa lite bättre.
 
I
Har själv både sökt och postat om lim och plastmattor i detta forum och jo, min uppfattnin är samma som Siggelito3000, att man hänvisar till att skicka prover och det med all rätt. Att slita ut en större matta med Asbest krävs omtanke utöver vad man vanligen gör. Att det finns folk som inte bryr sig får stå för dem och deras omgivning.

Läg ner det där med lässvårigheter, finns ingen anledning att spela översittare.
 
  • Gilla
mjacobsson och 1 till
  • Laddar…
T
Inte en jävla tråd till om asbest, kan detta var den 1000:e på på byggahus.se?

Nej, asbest är inte livsfarligt. Dom som dog av asbest var rökare som jobbade på asbestfabrikerna.

Finns nog ingen privatare som har dött av att komma i kontakt med asbest hemma i huset.

Kan inte förstå var denna skrämselpropaganda kommer ifrån.....
 
  • Gilla
Stl och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
kanske för att asbest inte är så farligt. Att man kommer med en kvalificerad gissning. Nu har jag inte i minnet nånting om mattor och att alla då säger att man inte ska göra det själv.
Bananskalare Bananskalare skrev:
kanske för att asbest inte är så farligt. Att man kommer med en kvalificerad gissning. Nu har jag inte i minnet nånting om mattor och att alla då säger att man inte ska göra det själv.
”Inte är så farlig” Du är för go. Säg det till de 1000 i Svergie som dör av abestrelaterade sjukdomar varje år.
 
  • Nyhetsartikel som visar larmsiffror över antalet dödsfall av asbest, närmare 1000 fall årligen i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för alla engagerade svar!!! Uppskattas!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nej, asbest är inte livsfarligt. Dom som dog av asbest var rökare som jobbade på asbestfabrikerna.

...
Allvetare? Allspridare av skit skulle jag säga.
 
I
T tank77 skrev:
Inte en jävla tråd till om asbest, kan detta var den 1000:e på på byggahus.se?

Nej, asbest är inte livsfarligt. Dom som dog av asbest var rökare som jobbade på asbestfabrikerna.

Finns nog ingen privatare som har dött av att komma i kontakt med asbest hemma i huset.

Kan inte förstå var denna skrämselpropaganda kommer ifrån.....
Du är så trött på trådar om asbest men ändå måste du in och skriva? Du förstår att det är en "never ending story" i bra många år till? Varför? Jo för att så gott som alla myndigheter samt artiklar som berör ämnet pekar ut det som hälsovådligt, så pass att man kräver licens för att sanera.

Här är en artikeln som kan vara intressant att läsa : https://www.byggnadsarbetaren.se/nya-larmsiffror-sa-manga-dor-av-asbest/

Uppenbarligen dör en del folk per år fortfarande på grund av asbest men det handlar främst om yrkes förda. Det svåra med asbest är att det tar 20-30 år innan det visar sig och det kommer i regel smygande med diverse jobbigheter. Det kan också vara svårt att diagnostisera, iallafall i tidigt stadie så troligen finns det ett mörkertal.

Min far bodde på ett landbruk när han var yngre, där sågade han enternit plattor direkt på backen utan skydd. Idag har han begränsad lungkapacitet som enligt läkarna troligen beror på asbest.

Man ska givetvis inte noja sig, särskilt inte som hemmasnickare men det är rimligt att hantera asbest extra varsamt. Att stå och såga\knäcka asbestmaterial bör man undvika, måste man ringer man till någon som vet hur det ska hanteras. Risken är annars att det yr runt i hela huset ett bra tag efter den där renoveringen.


Har själva fönsterbrädor med asbest, de ska deponeras i särskild kontainer på tippen och de ska dessutom vara inplastade. Övertygad om att man inte gör sig besväret för skojskull?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
1) kan ha alla erforderliga licenser/tillstånd för att riva asbest. 2) Hur vet du att han inte rev det på bästa möjliga sätt? Man kan inte sanera bort asbest, det måste fysiskt förflyttas. 3) De gånger jag hanterat asbest har "tippen" varit det ställe man lämnar det farliga avfallet, i asbestfallet inslaget i plast.
1/ Av vad som står i original inlägget känns det mycket tveksamt att han hade tillstånd.
2/ I branschen jag jobbar i, byggbranschen brukar det heta asbetssanering, Men visst, asbestrivning fungerar väl också.
3/ Så du har hanterat asbest som privatperson? Eller har du tillstånd? Det är inte alla avfallsanläggningar som tar emot asbest. Det ska vara väl paketerat och märkt, gärna med den orangea tejp som finns förtryckt. Om du har kört det till tippen som yrkesman ska du dessutom ha transporttillstånd. Om man gjör det som privatperson slipper man den detaljen.
 
Att som hantverkare hantera asbest utan licens hos en kund är inte tillåtet. Farligt eller ej, man får inte. Som privatperson får du hantera asbest på din egen fastighet, bland annat. Men en hantverkare som gör detta utan licens, samt på ett icke fackmannamässigt vis, kan man anmäla.
Ponera att du skulle få skador utav detta, då kan den hantverkaren även bli vållande till annans kroppskada, förutsatt att det är anmält.
Eternit innehåller ca. 8-10% asbest. Men det ska oavsett hanteras likvärdigt som om det hade varit blåasbest.
Som föredetta sanerare, så hade jag behandlat området som smittad zon och sanerat det.

Har varit på flera jobb, där det varit sanerat och ingen risk för asbest, men ändå påvisat mängder med fibrer. Ett utav dom var ett köpcenter. Inkompetens kan vara farligt.
 
  • Gilla
Jennitz
  • Laddar…
Davidbagare
Bananskalare Bananskalare skrev:
1000 personer dör varje år. Vi är 10milj i Sverige. Det är inte speciellt mycket... Hur många hantverkare dör varje år pga stendamm? utan asbest? Hur många dör pga bilars avgaser varje år?
Nu vet vi hur många som dog 2016.
så vi vet inte hur många som dog 2021
Men det är fortfarande väldigt lågt antal som dör varje år. Det är skillnad mot att arbeta med asbest.
Så jag tycker fortfarande att asbest är förhållandevis ofarligt.
Och om man kollar på hur många i sverige som dör av explosiva ämnen varje år så är det säkert långt under 1000st per år. Så explosiva ämnen är också förhållandevis ofarliga skulle man kunna säga. Härligt resonemang du har allvetarn! :)
 
  • Gilla
  • Haha
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
C Christer Törnros skrev:
Plötsligt mins jag varför jag lämnade det här forumet för några år sedan. Med dem har jag mer än 5 inlägg men långt från 2000. Frågan är hur många av dina 2000 inlägg som har någon som helst relevans. Som inte innehållit rent nonsens likt, vad gör det om 1000 människor om året dör av asbest relaterade sjukdomar när vi är 10 milj innevånare. Helt häpnadsväckande!

Det finns så många övertygade människor här. De struntar i vad som är rätt eller fel, spelar ingen roll, bara man har övertygelsen.
Är du överraskad av att folk tänker olika och bedömer faror och risker olika? Det är naturligt beteende. Vore väldigt överraskande om alla tänker som dig eller mig…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fast läser man artikeln ovan så är det väl ändå inte 1100 personer som dött? Det var 173 st som dog av det 2016 (som de facto var asbestrelaterat) och man bedömer att det troligen handlar om fem gånger flera........
Jag kallar det för skrämselpropaganda.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.