Hej!
Om man har ett beviljat byggnadslån för att resa ett hus så att det blir vädertätt, kan jag sedan färdigställa en lägenhet på tillexempel källarplan och flytta in, för att sedan få ett bolån istället för byggnadslån?
Tacksam för svar
 
coconut
Om du får ett slutbesked eller interimistiskt slutbesked kan du omvandla byggnadskreditiv, om det är vad du menar med byggnadslån? Till bolån. Tror de flesta har detta som krav vid omläggning.

Blir lite samma princip som att inreda ett hus med oinredd övervåning.

Men det bästa svaret får du av din kreditgivare, då det kan variera från bank till bank.
 
A Alfie G skrev:
Hej!
Om man har ett beviljat byggnadslån för att resa ett hus så att det blir vädertätt, kan jag sedan färdigställa en lägenhet på tillexempel källarplan och flytta in, för att sedan få ett bolån istället för byggnadslån?
Tacksam för svar
Vår bank (Handelsbanken) godkände ett interimistiskt slutbesked trots att vår övervåning inte var inredd. Dock värderade de huset utifrån att övervåningen inte var inredd. Så jag kan tänka mig att värderingen på ett värdertätt hus med bara en lägenhet i källaren är ganska långt från värderingen när hela huset är färdigt?

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.