Vilket fantastiskt växthus. Bra jobbat!
 
Snyggt! Stort tack för materiallistan :D(y)
 
Tobbe.A
Snyggt jobbat!
 
Var bland de snyggaste växthusen jag sett, och dessutom egengjort! Bra jobbat!
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
F
Hur håller virket över tid? Känns ju som att de kan va lite fuktigt i ett växthus?
Men snyggt vart de ju!
 
F Fiskarens_son skrev:
Hur håller virket över tid? Känns ju som att de kan va lite fuktigt i ett växthus?
Men snyggt vart de ju!
Eftersom vi haft ett hål som dörr har det varit torrt inne. Kommer bara använda rummet för odling under sommarhalvåret så tror inte det kommer vara någon fara. Men blir det för fuktigt är det bara att såga upp fler hål för ventilation tänker jag

Men fasaden kommer nog slitas eftersom det är väldigt mycket ändträ som inte är täckt med list/foder. Jag tänkte försöka täta det värsta med akrylfog och men det kommer nog krävas mer regelbundna ommålningar.
 
Är det glasskivor som du byggt in i stommen eller är det vanliga fönster? Vart köpte du i så fall glasskivorna
 
Appropå hållbarhet med träväxthus kan jag säga att jag har haft ett träväxthus nu i 38 år som fortfarande står och fungerar. Det kan ju dels bero på att det är byggt med gammaldags virke med tätt mellan årsringarna. Visst dyker det upp röta på vissa ställen. Karva ur och stålborsta bort rötan och sedan grunda och måla löser sådana problem.
 
Hur har ni gjort taket? Kan man få en närbild?
 
M Mjolnir skrev:
Är det glasskivor som du byggt in i stommen eller är det vanliga fönster? Vart köpte du i så fall glasskivorna
Det var vanliga treglasfönster som blev över när vi rev en sommarstuga. Trät var så dåligt att det inte kunde sparas så jag valde att bygga in dem direkt i stommen. De vilar på gummi/plastbrickor i nederkant och på sidorna är det ca 5-10 mm marginal på vardera sida.

Mayalundin Mayalundin skrev:
Hur har ni gjort taket? Kan man få en närbild?
Jag gjorde 6 par identiska takstolar (120x45) som vilar på takbjälke (190x45) Dessa är urjackade för att få ner höjden. Tänker att det inte ska hålla så mycket tyngd ändå här i södra Sverige.. Men ska ha taket under uppsikt om det kommer snö. Gjorde även ett överhäng på 100 mm på alla sidor samt satte dit vindskivor för att få lite mer stugkänsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.