Hej!

Här är en bild på vår fasad.

Rakt fram syns garaget. Det kommer göras om till sovrum. Frågan är då vad vi ska göra med fasaden.

Till höger ser ni garageporten som ska tas bort. Tre alternativ:
1. Hitta samma tegel som det på huset, och så mura igen fasaden och sätta två fönster.
2. Sätta en teakpanel nederst och så ett brett fönster överst.
3. Sätta en stor parfönsterdörr för hela ytan.

Till vänster ser ni ett gammalt soputkast. Om vi kan hitta samma tegel så går det ju också att mura igen, men annars.. Vad sjutton gör vi där?

Tacksam för feedback och tips för både garagedörr och sopkast-lucka!
 
  • Garage med tegelfasad och trägarageport, husdörr och gammal elkabelskåp markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Hitta samma tegel som det på huset, och så mura igen fasaden och sätta två fönster.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
1. Hitta samma tegel som det på huset, och så mura igen fasaden och sätta två fönster.
Huset är från 1960-talet. Hur går man bäst tillväga för att hitta teglet?

Närbild av rutigt 1960-tals tegelmurverk med texturerade tegelstenar och blå fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av orange tegelvägg från 1960-talet med distinkt textur och mönster av horisontella fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Vem ska ha sovrummet och vad finns utanför?
Jag gillar idén med fönsterdörrar, men det förutsätter att det inte är en trafikerad/bullrig väg eller stor parkering utanför.
Hade varit snyggt med dörrar ut till en liten uteplats utanför….
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vem ska ha sovrummet och vad finns utanför?
Jag gillar idén med fönsterdörrar, men det förutsätter att det inte är en trafikerad/bullrig väg eller stor parkering utanför.
Hade varit snyggt med dörrar ut till en liten uteplats utanför….
Det är vi föräldrar som har sovrummet.

Ytan som man kommer ut på där är ingen som vi skulle sitta på som en uteplats. Vi svänger runt där när vi kör in med bilen, och annars används ytan till lek och bollsporter.

Jag gillar också utseendet på pardörrar, men att ha glas hela vägen ner till marken känns dumdristigt, när barnen spelar innebandy och sånt där..
 
Har ni några trädetaljer på andra delar av huset? Jag tycker rätt ofta man ser igensatta fönster/sopsäcksluckor där man satt träpanel och målat i en kulör som finns på andra ställen på byggnaden.

Med träpanel blir det lättare att öppna upp och montera altandörrar om några år när ungarna lugnat sig.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Har ni några trädetaljer på andra delar av huset? Jag tycker rätt ofta man ser igensatta fönster/sopsäcksluckor där man satt träpanel och målat i en kulör som finns på andra ställen på byggnaden.

Med träpanel blir det lättare att öppna upp och montera altandörrar om några år när ungarna lugnat sig.
Det finns en carport och uterum i trä, men det är målat i en röd färg som jag tycker är rätt ful... :p

En idé är ju att man sätter altandörrar nu, och så fixar en sida av en "rink" som man kan sätta fram just när det är dags för bollspel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.