Hej,

Vi håller på att rita ett hus och skulle vilja ha några kloka synpunkter från folk här.
Enligt detaljplanen får byggytan vara max 200kvm och det är precis så stort vi har ritat.

Vi har placerat tvättstugan (med bergvärmepump) i mitten av huset. Jag tror inte att jag har sett något annat hus som har det så och det finns säkert bra anledningar till det. Kan man placera det som vi har gjort eller blir det problem med t.ex. ledningar från BVP till borrhålet?

I övrigt får ni gärna kommentera vad vi borde ändra eller tänka på.

Här är planlösningen, norr är uppåt.
Ritning av en husplan med markerade rum såsom sovrum, kök och vardagsrum samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är placeringen på tomten. Norr är uppåt, det lilla huset till höger är garage och den gråa biten längst ner är vägen.
Ritning eller layout av ett grönt fält med ett stort "T"-format objekt centralt och en mindre rektangel till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Min spontana tanke är att jag gillar att du skärmat av sovytor från sociala ytor. Och att du har två vardagsrum. Ett öppet och ett privat. Gillar även västra delen.

bra att toaletten är långt ifrån köket så det blir lite privat.

skulle ev titta på att sätta vask på köksön och göra den större. Och istället ha förvaring där du idag har vasken. På så sätt får du mer förvaring. Och du får en trevlig utsikt när du lagar mat istället för att titta in i tråkigt kakel. Då kanske ön behöver bli lite bredare och djupare dock.
 
  • Gilla
laserorm
  • Laddar…
Kan inte se något hinder att man kan dra slangen för bergvärmen i grusbädden lika som du gör med slangen för vatten. Kanske isolera lite extra runt slangen bara. Dra bara en skyddslang utanpå dom så går det om det mot förmodas måste bytas någon slang. Då du har bergvärme så kan du ju kyla kåken varma sommardagar.... något å tänka på då klimatet bara verkar bli varmare å varmare......
 
  • Gilla
laserorm
  • Laddar…
Ett hus på 200m2 utan klädkammare känns lite opraktiskt, eftersom det finns sovrum för i alla fall 5 personer kommer kommunen kräva att det finns förråd/klk på minst 5 m2 och de ska vara handikapptillgängliga fick vi höra i alla fall.

Kolla så att ni har något badrum som uppfyller tillgänglighetsreglerna.

Gillar idéen med huset! Känns lite annorlunda och klokt uppdelat!
 
  • Gilla
laserorm
  • Laddar…
Jag hade nog gjort större sovrum om jag hade lite äldre barn vem vet hur länge dom ska bo kvar..

Det ska in med större sängar skrivbord + förvaring för massa kläder osv.

Förvisso kan man lösa det nuförtiden med ett attefallshus.
 
  • Gilla
laserorm
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Min spontana tanke är att jag gillar att du skärmat av sovytor från sociala ytor. Och att du har två vardagsrum. Ett öppet och ett privat. Gillar även västra delen.

bra att toaletten är långt ifrån köket så det blir lite privat.

skulle ev titta på att sätta vask på köksön och göra den större. Och istället ha förvaring där du idag har vasken. På så sätt får du mer förvaring. Och du får en trevlig utsikt när du lagar mat istället för att titta in i tråkigt kakel. Då kanske ön behöver bli lite bredare och djupare dock.
Det har du rätt i! Köksön är ganska stor (300x120cm) men det går nog att göra den lite större så man kan få plats med vask, ska fundera på det!

V Vector skrev:
Kan inte se något hinder att man kan dra slangen för bergvärmen i grusbädden lika som du gör med slangen för vatten. Kanske isolera lite extra runt slangen bara. Dra bara en skyddslang utanpå dom så går det om det mot förmodas måste bytas någon slang. Då du har bergvärme så kan du ju kyla kåken varma sommardagar.... något å tänka på då klimatet bara verkar bli varmare å varmare......
Va bra! Ja planen är att installera frikyla också.

N nyss ny husägare skrev:
Ett hus på 200m2 utan klädkammare känns lite opraktiskt, eftersom det finns sovrum för i alla fall 5 personer kommer kommunen kräva att det finns förråd/klk på minst 5 m2 och de ska vara handikapptillgängliga fick vi höra i alla fall.

Kolla så att ni har något badrum som uppfyller tillgänglighetsreglerna.

Gillar idéen med huset! Känns lite annorlunda och klokt uppdelat!
Vi har ingen klädkammare där man stänger en dörr om sig men i det stora sovrummet finns det stora ytor för klädförvaring (utanför kontoret) och även i tvättstugan. Jag har inget emot klädkammare men jag har inte lyckats få in det på 200kvm :)

G Greger_08 skrev:
Jag hade nog gjort större sovrum om jag hade lite äldre barn vem vet hur länge dom ska bo kvar..

Det ska in med större sängar skrivbord + förvaring för massa kläder osv.

Förvisso kan man lösa det nuförtiden med ett attefallshus.
Ja det är inte jättestora rum men allt får plats. Det är 120cm sängar som är inritade. Jag har inte lyckats få dem större med 200kvm byggyta men får kanske ge det ett försök till.
 
Det måste vara en utslagsho i köksön om du har spisen där. Samt minst en handikappanpassad toalett. Men för säkerhets skull taggar vi in @BirgitS som har superkoll på allt sånt där.

Varför två dörrar in till tvätt/teknik? Lite slöseri med yta för garderober eller dylikt. Vad skall det vara i övre högra hörnet på stora sovrummet? Om du flyttar dörren till arbetsrummet mer till höger kan man ha en bokhyllevägg eller liknande på den vänstra väggen.
 
  • Gilla
laserorm och 1 till
  • Laddar…
Hade aldrig satt pumpen där.
Många pumpar hörs mer eller mindre när dom arbetar.
Att då ha den så att den kan höras i så många rum som man sover eller sitter i hade jag aldrig accepterat.
Stör mig så mycket på ljud så att jag satte min pump i källaren med gjutet valv imellan.
Inga ljud och lätt att byta när det är dax.
Mitt råd är att försök få den ut i nån hörna utan angränsande sovrum alternativt ljudisolera så gott det går både väggar och dörrar.
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Både tvättmaskiner, torktumlare och värmepumpar kan låta och det är därför bra att hålla sånt separat från sovrum om det går.

Sen finns det en del som inte är tillgänglighetsanpassat, se https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Ett skafferi som är så långt från köket är jobbigt att använda, tänk på situationen när man glömt att ta fram något och maten behöver passas på spisen, då vill man inte behöva gå 5 m fram och tillbaka för att hämta det. När man tömmer diskmaskinen bör det vara nära till var tallrikar och glas ska förvaras samt att man bör kunna göra det utan att vara i vägen för en person som håller på och lagar mat.

Det är en risk att föräldrarnas badrumsdörr öppnas på någon som just har stigit upp ur sängen. Det är olämpligt att ha en golvbrunn nära en dörr för det blir problem med att få fallet bra.Två fönster mot söder kommer att göra rummet varmt sommartid. Även om man kan få kyla från en bergvärmepump så är det inte gratis för det drar el. Fundera på små skärmtak eller liknande mot söder och väster för att avskärma solljuset. Jag har sett en del hus där man har typ ribbor (som på en pergola eller en spaljé) ovanför fönster för att få bort ljus när solen står högt men inte hindra ljus när solen står lågt som på vintern.

Två fönster i barnsovrum gör dem lätt svårmöblerade, rita in skrivbord och bokhylla för att se om det fungerar.

Toaletterna ser ut att vara för små. En golvstående toalett tar 70 cm djup, en vägghängd med inbyggd cistern skjuter visserligen bara ut 50 cm, som det är ritat, men då måste man antingen ha en 20 cm låda utanpå väggen eller en mycket tjockare vägg så att både cistern och ljudisolering ryms.

200 kvm är mycket även för 5 sov- och arbetsrum men det känns trångt på många håll och det är mycket korridorer (inkl. de osynliga längs båda sidorna av kök-vardagsrum). Sånt kan vara ett tecken på att man inte har fått till en bra planlösning. Jag saknar siktlinjer och det första som gäster kommer att se är en jättelång korridor.

Sen skulle jag placera garaget närmare vägen och ha huset mer åt öster. Dels kommer garaget att bli ett insynsskydd och dels får man mer tomt i väster i stället för i öster.
 
  • Gilla
laserorm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Både tvättmaskiner, torktumlare och värmepumpar kan låta och det är därför bra att hålla sånt separat från sovrum om det går.

Sen finns det en del som inte är tillgänglighetsanpassat, se [länk]

Ett skafferi som är så långt från köket är jobbigt att använda, tänk på situationen när man glömt att ta fram något och maten behöver passas på spisen, då vill man inte behöva gå 5 m fram och tillbaka för att hämta det. När man tömmer diskmaskinen bör det vara nära till var tallrikar och glas ska förvaras samt att man bör kunna göra det utan att vara i vägen för en person som håller på och lagar mat.

Det är en risk att föräldrarnas badrumsdörr öppnas på någon som just har stigit upp ur sängen. Det är olämpligt att ha en golvbrunn nära en dörr för det blir problem med att få fallet bra.Två fönster mot söder kommer att göra rummet varmt sommartid. Även om man kan få kyla från en bergvärmepump så är det inte gratis för det drar el. Fundera på små skärmtak eller liknande mot söder och väster för att avskärma solljuset. Jag har sett en del hus där man har typ ribbor (som på en pergola eller en spaljé) ovanför fönster för att få bort ljus när solen står högt men inte hindra ljus när solen står lågt som på vintern.

Två fönster i barnsovrum gör dem lätt svårmöblerade, rita in skrivbord och bokhylla för att se om det fungerar.

Toaletterna ser ut att vara för små. En golvstående toalett tar 70 cm djup, en vägghängd med inbyggd cistern skjuter visserligen bara ut 50 cm, som det är ritat, men då måste man antingen ha en 20 cm låda utanpå väggen eller en mycket tjockare vägg så att både cistern och ljudisolering ryms.

200 kvm är mycket även för 5 sov- och arbetsrum men det känns trångt på många håll och det är mycket korridorer (inkl. de osynliga längs båda sidorna av kök-vardagsrum). Sånt kan vara ett tecken på att man inte har fått till en bra planlösning. Jag saknar siktlinjer och det första som gäster kommer att se är en jättelång korridor.

Sen skulle jag placera garaget närmare vägen och ha huset mer åt öster. Dels kommer garaget att bli ett insynsskydd och dels får man mer tomt i väster i stället för i öster.
Tack för feedback!
Det mesta är tillgänglighetsanpassat men jag tror att innerdörrarna bara är 80cm breda så det måste jag justera.
Ja värme i stora sovrummet tror vi också kan bli problematiskt och planen är att förlänga taket så det skyddar mot solen.
De osynliga korridorerna i vardagsrummet ser jag inte som ett problem, vi vill ha det luftigt där men det hade varit bra att bli av med de andra mot sovrummen, får göra ett försök till på det.
Alla rummen är testmöblerade, men det är inte med på denna bilden, och allt får plats. De inritade sängarna är 210cm och 120cm breda vilket kanske lurar en lite när man tittar på planlösningen.
Du har helt rätt med placering av hus och garage, det ska ändras enligt ditt förslag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
En sak jag tänkte på när det gäller tillgänglighet är den dörren i tvättstugan som är mot köket. Det ser rätt omöjligt ut att kunna öppna den av någon som sitter i rullstol eftersom man öppnar dörren mot sig men det finns ingenstans då att ta vägen med rullstolen, jag har för mig att det är formulerat som något typ att det ska finnas ett visst avstånd utanför dörren på dörrhandtagssidan. Kanske något motsvarande om man är i allrummet och ska ut mot hallen.

Arkitekter är bra på att få till fungerande planlösningar utifrån de krav man har och med hänsyn till alla regler som gäller generellt och för tomten.
 
Jag är inte superförtjust ur rent personliga synpunkter. Jag får uppfattningen av att det är flera smala passager, dels in till allrummet, dels till toaletten. Jag giller inte att alla barnrummen utgår från allrummet, personligen föredrar jag sovrummen mer avskilda. Jag tycker det verkar osoft att som tonåring behöva passera syskonen och deras kompisar när man är ska lägga sig. Allrummet känns mer som ett vanligt sovrum till karaktären, men det är väl inget fel direkt och bra att det går att stänga.

Master bedroom delen är trevlig. Både gillar och är skeptisk mot kontorsdelen. Det är bra på så vis att en kan jobba även om den andra gått och lagt sig (olika vanligt förekommande kanske) men det gör det å andra sidan svårt att använda det för tex gästrum. Idén med utgång från badrummet fattar jag inte riktigt poängen med. Jag gillar att master bedroom är avskilt dock.

En annan sak jag har lite svårt för är att två vuxna har ett stort badrum, men tre tonåringar ska dela på ett pytte. Hade jag varit spekulant hade jag varit skeptisk, men det funkar kanske bättre i verkligheten. Och framförallt ska det ju funka för era behov!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Rätt sjysst planlösning!

Sånt jag hade funderat extra över:
  • Spishäll i köksö: Verkar vara lite mode men finns det nån poäng? När jag lagar mat spenderar jag mesta av tiden med att skölja/skala/hacka. Kanske värt att ha vask i ön istället och låta grytorna puttra på i bakgrunden mot väggen där vasken nu är? Ser inte riktigt poängen med att ha pastan kokande i blickfånget :)
  • Har Bad 4,6 kvm tillräckligt med utrymme för förvaring av 3st större handdukar för de 3 sovrummen? Tänk också på en bra behändig plats för handduken efter man tvättat händerna. Vi har lite liknande upplägg i vårt badrum (var kommod är i förhållande till ingång) och det finns ingen bra plats att ha en handduk. Man får liksom vifta sina blöta händer en bit för att nå. Inget jätteproblem, men nu kan man ju tänka genom sånt.
  • Behövs WC 1,9 verkligen? Känns som att du dimensionerar för något som kanske sker 1 gång per år (att någon måste på toa medan 2 andra badrum är upptagna. Förstår grejen med "master bathroom" men är det så heligt att ingen annans röv får vidrör ditt porslin?:crysmile: Jag tycker att det utrymmet kanske bättre skulle användas som mer förvaring eller funktionen av en "groventré" om man kommer in med nåt större/smutsigt/blött.
  • Finns en konstig "död" yta i stora sovrummet, eller ska där vara garderober (under arbetsrummet)? Kanske fundera på att göra ett "långt" skafferi istället som delar höger vägg med teknikrummet och vars vänstervägg lämnar 600mm till arbetsrummets ingång? Då har ni ungefär samma kvm skafferi med plats för hyllor längs en hel vägg. Andra sidan väggen (i sovrummet) kan n fylla med garderobsvägg från ingång sovrum till ingång arbetsrum.
  • Bad 7 kvm: Ni har vatteninstallationer mot yttervägg. Inget problem men kanske går joxa om så att de är i innervägg? Vore att föredra tror jag.
  • Mindre sovrummen: Inte mycket plats för skrivbord (om man ska ha garderober). Tänk till ordentligt med fönsterplacering, kan det optimeras? Behövs 2st fönster? Räcker 1st som tar lite mindre plats än 2 små?
  • Ser egentligen inget problem med centralt teknikrum, allt är så tyst numera. Gjut ev. upp tjockare platta under teknik-raden om du är orolig. Kom ihåg att få in en brunn i det rummet (kommer du säkert ha)!
Annat:
  • Överväg pulpettak för att maximera/optimera takytan söderut för ev. installation av solpaneler. Husets orientering ger dig bra utgångsläge.
  • Om FTX ska in, tänk på att den tar plats i teknikrummet. Ha den nära BVP för rationell installation av köldbäraren om du ska koppla på frikyla på den.
  • Sen generellt något jag ogillar är uteplats åt söder (ser ut som det är planen här) för att det är i princip sämst läge. Skitvarmt under sommardagar, när man faktiskt vill använda den. Men det kanske är helt rätt tänkt på denna tomt.
 
  • Gilla
laserorm
  • Laddar…
BirgitS
Q qvrk skrev:
Spishäll i köksö: Verkar vara lite mode men finns det nån poäng? När jag lagar mat spenderar jag mesta av tiden med att skölja/skala/hacka. Kanske värt att ha vask i ön istället och låta grytorna puttra på i bakgrunden mot väggen där vasken nu är?
Det finns ett krav på att häll och åtminstone en liten ho ska finns i samma bänklängd pga. alla skållningsolyckor som har hänt när folk burit pastagrytor med kokande vatten över golvet.
 
6,2M kommer det kosta detta huset! :beer:

Jag hade lagt in ett fönster vid badkaret samt kanske något takfönster det är fint. :love:

I övrigt ett coolt T-hus. Ni skulle kunna ha helt platt tak det är modernt nuförtiden. :strong:
 
  • Gilla
laserorm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.