Hej,

Jag agerar vicevärd i en förening med en liten innergård. Grannföreningar som delar på samma gård men det är avskiljt mellan tomterna.
Har alltid fungerat bra när alla föreningar hade grönområde, men grannfastigheten valde att asfaltera deras yta. Detta förstörde lite av den härliga känslan på innergården så därför tittar jag nu på olika alternativ för att rama in våran gård lite mer.
För att göra inramningen komplett vill vi ha något som är ganska högt eller blir det i framtiden

Häcken kommer bli runt 80 meter lång isf, bifogar lite bilder på fysiska platsen och en liten karta som visar skuggpartier och liknande

1. Sätta Thujor.
Mitt favoritförslag, dock hade jag en firma ute som sa att Thujor kanske aldrig kommer ta sig pga att det är så stora träd på innergården

2. Plank
En bra lösning som kräver byggnadslov, tror inte grannar skulle motsätta sig men har svårt att få kontakt med några av dem

3. Staket
Om jag förstått rätt krävs inte byggnadslov för ett staket med nät oavsett om höjden blir 180 cm, en fördel med detta är att isf kan man odla murgröna och klättra upp på staketet för insynen året om

Vad tror ni som har lite mer erfarenhet av Thujor, kan dem klara sig i de skuggiga områdena och hur blir det mot träden? Kan vi få thujor som växer bredvid trädet för att göra "muren" så komplett som möjligt?

Vh Simon
 
  • Stort träd med gröna löv vid en betongstödmur i en park med bänkar och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångväg i en lummig trädgård med ett stort träd framför hus och en parkbänk till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med övervuxen rabatt, staket och träd framför byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönområde med träd, gräsmatta och bänkar nära en parkeringsplats och bostadshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över bostadsområde med markerad yta för byggprojekt nära en lekplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du kan inte etablera häckplantor under uppvuxna träd, det är för torrt i jorden.

Så staket, hög spaljé som inte kräver bygglov eller plank som gör det är nog valen ni har.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
För att avhjälpa vätskebristen har jag tänkt anlägga droppslang isf längst med hela vägen för att ge plantorna bästa möjligheterna
Går det att förbättra jorden närmast träden?
 
BirgitS
Det blir nog träden som i första hand kommer att lägga beslag på vatten och näring eftersom de redan har ett väletablerat rotsystem i området, dvs. det är mycket lättare för dem att grena av en rot till ett nytt ställe än det är för en ny buske att bilda ett stort rotsystem.

När inte ens gräs kan växa där brukar det vara i stort sett omöjligt att få något annat att växa där.

2. När det gäller plank är det inte grannarna som bestämmer utan kommunen. De kan ta intryck av vad grannarna tycker eller inte. Kommuner brukar inte tycka om plank eftersom de vet att så många tycker att det är otrivsamt.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sier skrev:
För att avhjälpa vätskebristen har jag tänkt anlägga droppslang isf längst med hela vägen för att ge plantorna bästa möjligheterna
Går det att förbättra jorden närmast träden?
Det är kört. Träden har enorma rotsystem. Om du gräver en grav för häcken och rensar helt från trädrötterna så börjar en kamp om vattnet och jordutrymmet mellan träden och häckplantorna så fort de är planterade.

Träden är extremt aggressiva.

Det enda häck jag möjligen kan tänka mig kan fungera är avenbok. De har extremt aggressiva rötter som kan gå på djupet. Så kanske avenbok. Jag kämpar själv hemma i trädgården med att etablera avenbok nära ett stor lönn. Det har faktiskt funkat på lera i utkanten av lönnens krona. Men det har inte fungerat under lönnen trädkrona.
 
Tack för svar, då ger jag upp på min vackra thuja häck :(

Vad tänker vi om oddsen för ett staket med murgröna på runt 180 cm?
Lär väl bli ganska mycket vikt, speciellt vid snöfall och liknande, har ni hört talas om ett staket som rasat under vikten av blommor?
 
Fördelen med förhållande är att ni slipper tujor som är ungefär lika illa som asfalt. Om inte värre när föreningen bestämmer sig för att det kostar för mycket att sköta dem.

Jag skulle inte hägna in utan bryta upp det som ligger bakom. Om man kan se ytorna på granngården från vissa ställen så behåller ni känslan av rymd men ett tätt medium krymper er innergård mer än bara den fysiska avgränsningen på en karta ger.
T ex gör rumsindelningar för de som vill slippa se asfalten och andra rum med lägre blommande växter på andra ställen som antagligen gör sig ganska bra mot den gråsvart asfalten.
Det är ganska enkelt att testa i praktiken genom att ställa upp lite tillfälliga avgränsningar och lite snitt- eller plastblommor.

Designing small parks - A Forsyth, L Musacchio är en bra början för tänket runt en innergård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.