Hej!

Vi har ett gästrum i källaren där golvet utmed två skarvar börjat bukta. Före sommaren var det inte så, varför vi tror att det skett nu. Oron är förstås att något i dräneringen fallerat men indikationerna tycker jag inte är klockrena:

- Vi har inte gjort några jobb i trädgården som borde kunna påverkat
- Det har inte varit ovanligt mycket nederbörd under sommaren
- Buktningen börjar inte vid väggen utan mitt på golvet
- Buktningen är lokaliserad under gästsängen

Min misstanke är att barnen när de i sommar sovit över i gästrummet spillt utan att säga till. De nekar, men jag vill gärna utesluta det istället för att anta att det är dräneringen som måste göras om och källaren brytas upp.

Hur kan jag identifiera detta enklast?
 
Menar du att ytskiktet på golvet rest sig litegrann i en skarv eller är det hela golvet som buktar? Om det senare, är golvet lagt med liten glipa mot väggen? Trägolv rör sig efter årstiderna och behöver marginal för att kunna göra det.
 
  • Gilla
Mk_12345 och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt hög luftfuktighet just nu i hela Sverige, golv expanderar vid värme/hög fuktighet. Avvakta lite, försvinner bulan om några veckor så somna om:ok:
 
  • Gilla
Mk_12345
  • Laddar…
Det här var ju väldigt hoppingivande faktiskt! Just det här rummet är det sämst ventilerade i huset så här finns en tänkbar felkälla!

I InsidersUnited skrev:
Det är väldigt hög luftfuktighet just nu i hela Sverige, golv expanderar vid värme/hög fuktighet. Avvakta lite, försvinner bulan om några veckor så somna om:ok:
 
Det är svårt för mig att på rak arm veta om där finns en glipa, golvet lades femton år innan vår inflytt.

Jag är amatör men jag tycker det ser ut att det rest sig någon cm ungefär utmed två (inte intill varandra liggande) skarvar. Ca 20-30 cm långa ”stråk”, kortare på den ena.

Att det är just buktande ”stråk” mitt på golvet gör att jag vägrar tro att fukten kommer utifrån/underifrån.

Krikkan Krikkan skrev:
Menar du att ytskiktet på golvet rest sig litegrann i en skarv eller är det hela golvet som buktar? Om det senare, är golvet lagt med liten glipa mot väggen? Trägolv rör sig efter årstiderna och behöver marginal för att kunna göra det.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Tror på hög luftfuktighet och att det går tillbaka. Du har inget tungt på golvet vid väggarna t.ex. förvaringshyllor, som också kan låsa golvrörelse även om man har avstånd mot väggarna med golvet?
 
  • Gilla
Mk_12345
  • Laddar…
Hur gammalt är huset? Tänker mest på dina farhågor om dräneringen. En sådan påverkar fukten som kommer genom golv väldigt lite om det är ett äldre hus.
 
Huset är från 1937 men dräneringen är bara något tiotal år gammal. Att vi tänkt kring dränering är mest för att det är rum i källare mot yttervägg osv.

S Stefan1972 skrev:
Hur gammalt är huset? Tänker mest på dina farhågor om dräneringen. En sådan påverkar fukten som kommer genom golv väldigt lite om det är ett äldre hus.
 
Jo, kanske! Det är ett gästrum med en bäddsoffa som täcker ytterväggarna där. Jag har inte tänkt på det alls men visst kan det eventuellt göra att rörelser i golvet fokuseras till mitten av rummet om inte ytterkanterna har rörlighet. Smart, och tack för konstruktivt svar!

A AndersS skrev:
Tror på hög luftfuktighet och att det går tillbaka. Du har inget tungt på golvet vid väggarna t.ex. förvaringshyllor, som också kan låsa golvrörelse även om man har avstånd mot väggarna med golvet?
 
M Mk_12345 skrev:
Huset är från 1937 men dräneringen är bara något tiotal år gammal. Att vi tänkt kring dränering är mest för att det är rum i källare mot yttervägg osv.
nu tror jag inte att golvet buktar från fukt underifrån men just detta är nåt man får ha koll på ändå i ett så gammalt hus. De som dränerar påstår guld och gröna skogar men huvudproblemet är byggsättet med avsaknad av kapillärbrytande skikt under platta. Det gör att markfukt kan stiga till golvnivå hur bra dränering man än har. Finns ingen som helst möjlighet att stoppa sånt annat än att man konstruerar om hela golvet. Dräneringen i det fallet stoppar möjligen fukten från väggar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra förklaring! Finns det några triggers som skulle göra att fukt kommer underifrån utan yttre påverkan?

S Stefan1972 skrev:
nu tror jag inte att golvet buktar från fukt underifrån men just detta är nåt man får ha koll på ändå i ett så gammalt hus. De som dränerar påstår guld och gröna skogar men huvudproblemet är byggsättet med avsaknad av kapillärbrytande skikt under platta. Det gör att markfukt kan stiga till golvnivå hur bra dränering man än har. Finns ingen som helst möjlighet att stoppa sånt annat än att man konstruerar om hela golvet. Dräneringen i det fallet stoppar möjligen fukten från väggar.
 
nä hur det ser ut i backen kan man sällan styra över. Det är ju därför inredda källare i äldre hus alltid är en riskkonstruktion. Vad som helst kan ske när som helst men oftast är det ju inget som kommer plötsligt. Markfukt under lång tid brukar skapa en ganska tråkig miljö långt innan ev problem syns. Brukar märkas på lukt....
Finns dessutom många äldre hus med kruttorra källare också, allt beror ju på markförhållanden.
 
  • Gilla
Mk_12345
  • Laddar…
Tack! Någon grundfukt tror jag inte finns här, även om det ju defacto är en källare. Men inga andra indikationer på fukt i varje fall.

S Stefan1972 skrev:
nä hur det ser ut i backen kan man sällan styra över. Det är ju därför inredda källare i äldre hus alltid är en riskkonstruktion. Vad som helst kan ske när som helst men oftast är det ju inget som kommer plötsligt. Markfukt under lång tid brukar skapa en ganska tråkig miljö långt innan ev problem syns. Brukar märkas på lukt....
Finns dessutom många äldre hus med kruttorra källare också, allt beror ju på markförhållanden.
 
Har nu sett till att rummet är och förblir välventilerat ett tag och så har jag tagit bort de tunga mattor vi haft som jag misstänker har samlat fukt. Håll tummarna!
 
Nu verkar det gått tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.