Vet inte vilken modell du har men på min Mitsubishi så drar den ca 300 w i avfuktningsläget, i AC läge så kan man ju ställa den hur man vill, sätter jag den på 16c så drar den ca 1200w .

I avfuktningsläget så kan man inte ändra temp, bara fläkthastighet(på min modell). Avfuktningsläget räcker för mitt hus, det känns betydligt behagligare inomhus.
 
Jag har en äldre Electrolux, vet inte vilken modell.
Men det verkar då iallafall som att den drar mindre el när den körs som avfuktare istället för A/C, enligt dina mätningar där.
 
Är effekten intressant eller energiförbrukning i förhållande till levererad kyla?
 
I avfuktningläget går fläkten så lågt som möjligt för att inte kalluften ska spridas och kyla rummet och kompressorn begränsas av att kylmediet inte värms så mycket i innedelen.
I rent AC-läge drar fläkten på, kompressorn kan jobba hårdare och det avfuktas mer, men på bekostnad av att det blir kallt i rummet.

Så vilket som är bäst beror på syftet. Om du även vill ha svalare i rummet så kör du AC-läget. Vill du inte att det ska bli kallt så kör du avfuktningsläget men får begränsad effekt (och lägre strömförbrukning).
 
Redigerat:
Den borde dra mindre energi i avfuktningsläget om det är varmare inne än man ställer in termostaten på i AC-läge. Men det känns som en lite tveksam jämförelse. De två lägena är ju avsedda att nå olika resultat.
 
A
I InsidersUnited skrev:
Vet inte vilken modell du har men på min Mitsubishi så drar den ca 300 w i avfuktningsläget, i AC läge så kan man ju ställa den hur man vill, sätter jag den på 16c så drar den ca 1200w .

I avfuktningsläget så kan man inte ändra temp, bara fläkthastighet(på min modell). Avfuktningsläget räcker för mitt hus, det känns betydligt behagligare inomhus.
imponerande att du kan få den att dra 1200W i kyla, när jag mäter på max i 27C utetemp brukar det bli 2A dvs 500W
 
A
K Kalmarkille skrev:
Ja drar L/L-pumpen mindre el om man kör avfuktning än om man kör A/C:n på den?
Ja den drar mindre för att den kyler inte lika mycket, men räcker kylan till så kör avfuktning
 
electroluxaren skrev:
Ja den drar mindre för att den kyler inte lika mycket, men räcker kylan till så kör avfuktning
Är det inte bättre verkningsgrad i kylläget? Jag tycker att det borde vara det.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det inte bättre verkningsgrad i kylläget? Jag tycker att det borde vara det.
Hur definierar du verkningsgraden när syftet är två olika saker? För mig känns det lite som att fråga om en elvisp är effektivare än en kaffebryggare. I den mån det skiljer borde svaret bli att om man vill avfukta luften är det effektivare att använda avfuktningsläget medan om man vill kyla luften är det effektivare att använda AC-läget.
 
A Avemo skrev:
Hur definierar du verkningsgraden när syftet är två olika saker? För mig känns det lite som att fråga om en elvisp är effektivare än en kaffebryggare. I den mån det skiljer borde svaret bli att om man vill avfukta luften är det effektivare att använda avfuktningsläget medan om man vill kyla luften är det effektivare att använda AC-läget.
Jag tolkade Electroluxarens inlägg som att det var kyla som gällde i båda fallen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkade Electroluxarens inlägg som att det var kyla som gällde i båda fallen.
Du skrev att du tycker att den borde ge högre köldfaktor i avfuktningsläget. Varför?

Om den kan ge en högre köldfaktor i avfuktningsläget. Varför skulle då apparaten inte vara programmerad för att gå i avfuktningsläget när kyla önskas under de tillfällen då den levererade kylan räcker?
 
A Avemo skrev:
Du skrev att du tycker att den borde ge högre köldfaktor i avfuktningsläget. Varför?

Om den kan ge en högre köldfaktor i avfuktningsläget. Varför skulle då apparaten inte vara programmerad för att gå i avfuktningsläget när kyla önskas under de tillfällen då den levererade kylan räcker?
Var skrev jag det? Då måste jag ha snubblat på tangenterna. Det menade jag inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Var skrev jag det? Då måste jag ha snubblat på tangenterna. Det menade jag inte.
Jag läste fel. Du skrev motsatsen.
 
Tackar för inputs i den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.