Hej!
Jag och min man bor i ett stenhus i Skåne från 1914, och i köket finns en bakugn som är i fint skick men inte i bruk. Vi skulle vilja försöka få igång den mest för att kunna få ner elkostnaderna till vinter då vi bara har eldrivna element i huset (plus en kamin som värmer bra i det rum den står).

Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det en bra idé att investera i eller kommer den värmen bara vara marginell?

Bakugnen står mitt i huset i ett litet murat rum (se bild) som förut användes för att kunna röka kött och dylikt. Någon har tidigare satt igen upp till skorstenen men vi planerar alltså att sätta ett nytt rör så röken kan ta sig ut.

Träpanelad dörr i kök med krokar för köksredskap och röd handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotig gammal kakelugn med stängd lucka och skräp framför i en mörk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en tom, gammal stenugn med sliten valvbåge och ask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen källardörr som leder ned till en mörk källare, med lösa föremål runt dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och fuktskador i ett källarrum med synliga svarta mögelställen på golv och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har dessvärre inte råd med bergvärme eller solceller, så det är inte ett alternativ.

Allt gott,
Julia
 
Klart det blir varmt men särskilt effektivt är det ju inte...

Dock tycker jag att ni absolut ska sätta igång den och baka lite bröd och få värme på köpet då är det supereffektivt.

Pizzaugn?

/ATW
 
  • Gilla
Julia Öjbrandt Wikenmo
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Klart det blir varmt men särskilt effektivt är det ju inte...

Dock tycker jag att ni absolut ska sätta igång den och baka lite bröd och få värme på köpet då är det supereffektivt.

Pizzaugn?

/ATW
A ArneTW skrev:
Klart det blir varmt men särskilt effektivt är det ju inte...

Dock tycker jag att ni absolut ska sätta igång den och baka lite bröd och få värme på köpet då är det supereffektivt.

Pizzaugn?

/ATW
Ja men precis! Vi har tänkt sätta igång den sen vi flyttade in, min man är en fantastisk pizza bagage :)

mest i detta fall tänkte vi vad som är smartast. Vi behöver verkligen få ner elkostnaderna, och om detta hjälper, isåfall hur mycket?
 
Julia Öjbrandt Wikenmo Julia Öjbrandt Wikenmo skrev:
Hej!
Jag och min man bor i ett stenhus i Skåne från 1914, och i köket finns en bakugn som är i fint skick men inte i bruk. Vi skulle vilja försöka få igång den mest för att kunna få ner elkostnaderna till vinter då vi bara har eldrivna element i huset (plus en kamin som värmer bra i det rum den står).

Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det en bra idé att investera i eller kommer den värmen bara vara marginell?

Bakugnen står mitt i huset i ett litet murat rum (se bild) som förut användes för att kunna röka kött och dylikt. Någon har tidigare satt igen upp till skorstenen men vi planerar alltså att sätta ett nytt rör så röken kan ta sig ut.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Vi har dessvärre inte råd med bergvärme eller solceller, så det är inte ett alternativ.

Allt gott,
Julia
I vilket skick är skorstenen? Det är väl den viktigaste frågan här. Är det bara att öppna upp, eller måste den renoveras innan ni kan använda den? Går den på samma pipa som kaminen, eller är det en separat skorsten?

Jag vet inte hur mycket en bakugn kan tänkas värma. Den står i och för sig centralt, men i ett separat rum, och då handlar det väl främst om att skorstensmuren blir varm när man eldar i den.

Ni får väga kostnaden för skorsten, sotare och ved mot exempelvis en strategiskt placerad vanlig luftvärmepump. Det är inte säkert att bakugnen är vare sig billigast eller effektivast.
 
Det kan nog bli ganska drägligt i rummet i direkt anslutning till den men å andra sidan handlar det ju isåfall om att heltidsleda den mjukt. Är ju inget man kan lasta in ved och och låta den brinna halva dagen. Någon lär alltså vara hemma hela tiden och elda........Men att hela huset skulle bli varmt är nog önsketänkande. Dessutom går ju mesta värmen ut genom skorstenen.
 
Har man gratis ved kan det nog möjligen löna sig, men behöver man betala det minsta för den lär det troligen inte göra det..
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Den är ju inte effektivast för värme men:

Troligen vill man vara i köket när man kommer så den ger värme där man är

Du kan använda ugnen till annat, ställ in riskastrullen och en köttgryta tex så kan du köra mindre elspis.

Så är det inte för dyrt så gör det. Men det tar tid värmen i en bakugn men sen blir det varmt så man knappt inte kan vara där.

Brukar börja elda ca 4 h före bakning
 
Bästa sättet att minska elräkingen för el del skulle jag gissa på en Luft/Luft Värmepump
Ni bor i Skåne o därmed har ni betydligt bättre verkningsgrad på sen sådan värmepump än en som i Stockholm tillochmed.
Skulle gissa på att ni mer än halverar er uppvärmingskostnad

PS en luft/luft kostar med installation oftast idag mellan 25 och 35tusen så det kan tom vara värt att ta ett lån för att stoppa in en i erat fall.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.