Hur skulle ni tolka denna offert på ett smidesjobb?


Arbetskostnad: 65 960 kr ex moms
Rot: - 19 788 kr ex moms
Materialkostnad: 10 000 kr ex moms
Lackering: 10 000 kr ex moms

Vad är arbetskostnad ex moms?

Edit: har en tvist med leverantören. Jag tycker att det är tydligt att jag skall betala 65960kr - 19788kr = 46172kr ex moms på detta kommer material och lack 20000kr
 
Redigerat:
JanneJanne123
65 960 hade jag tolkat det som. Från detta dras sedan rot av och materialet och lackeringen läggs på.
 
Vad handlar tvisten om? Det står ju klart och tydligt ex moms.
 
Skall man vara väldigt petig, så räcker det inte att en firma skriver att priset är x moms. Står det ingenstans i offerten ett pris ink moms, så gäller priset som påstås vara x moms. Konsumenten behöver inte veta ifall moms är 0, 25 eller 100%.

Men jag och de flesta vettiga människor skulle nog acceptera ett momspåslag om det tydligt står att priset är x moms.
 
JanneJanne123
Jag tolkar det som TS, vad anser firman att du borde betala?
 
65960kr - 19788kr = 46172kr är det enda som är rimligt att du ska betala för arbetet. Eftersom ROT är 30% av arbetskostnaden så är det också så firman har räknat.

Om de menar att du ska betala 65960kr ex moms så stämmer inte ROT avdraget.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag skulle kunna misstänka att firman anser att arbetskostnaden skall vara 65 960, och att angivelsen av ROT bara är informativt. Att de alltså menar att ROT är avdraget. Ingen rimlig tolkning, förutsatt att här inte finns mer uppgifter.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nu löst med firman, de var otydliga i sin offert och jag kommer att betala 46172 + moms för arbete. Inte 65960 + moms.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.