Ett och ett halvt år gammalt debattinlägg och inget parti ”går till val” på frågan om fastighetsskatt.

Bättre att läsa nyare artiklar och gärna lite mer noga om man ska låta dem styra sitt liv.
 
  • Gilla
polaris78 och 8 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vänsterpartiet, Sveriges 4:e största part med ca 10% av väljarna, kräver införande av ny fastighetsskatt.

[länk]

Det kommer att bli dyrare att vara husägare i framtiden.

Dags att dra ner på all lyxkonsumtion kanske, bilåkande, hög inomhustemperatur och onödiga fritidsboenden?
Min förståelse är att det endast berör fastigheter värde mer än 10 MSEK samt att det även då är starkt begränsat genom maxtak som andel av inkomst. Så har jag iaf uppfattat det. Sen kan man tycka vad man vill om det :)
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi har det här i Finland och det är inte en vidare plågsam utgift. Jag behåller gärna den än att montera ner samhället.
 
  • Gilla
LJsson och 6 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi har det här i Finland och det är inte en vidare plågsam utgift. Jag behåller gärna den än att montera ner samhället.
Det finns redan men idag kallas den fastighetsavgift, tidigare fastighetsskatt, och ett maxbelopp lite under 10-tusen per fastighet.
 
Oj trodde det var något utspel inför valet, inte från mars 2021 :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi har det här i Finland och det är inte en vidare plågsam utgift. Jag behåller gärna den än att montera ner samhället.
Sveriges nedmontering beror knappast på fastighetsskatten. Kan du komma på något annat Sverige gör en masse som Finland och övriga norden inte håller på med trots att folkmajoritet funnits mot detta i över 15 år?
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jag kan komma på nåt jo, men inte att det vore orsaken, men en bra syndabock är det. Bättre finns inte.

Orsaken är nog något ni åsakat er själva med folkmajoritetens vilja bakom, ni visste bara inte vart det skulle leda utan trodde på sagorna. Det står i boken Girig Sverige för den som vill veta mera.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Fadai
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kan komma på nåt jo, men inte att det vore orsaken, men en bra syndabock är det. Bättre finns inte.

Orsaken är nog något ni åsakat er själva med folkmajoritetens vilja bakom, ni visste bara inte vart det skulle leda utan trodde på sagorna. Det står i boken Girig Sverige för den som vill veta mera.
Den boken borde alla läsa!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Den boken borde alla läsa!
Har nyss läst den så ja, rekommenderas !
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vänsterpartiet, Sveriges 4:e största part med ca 10% av väljarna, kräver införande av ny fastighetsskatt.

[länk]

Det kommer att bli dyrare att vara husägare i framtiden.

Dags att dra ner på all lyxkonsumtion kanske, bilåkande, hög inomhustemperatur och onödiga fritidsboenden?
Ja vänsterpartiet vill väl pungslå alla
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
Vänsterpartiet, Sveriges 4:e största part med ca 10% av väljarna, kräver införande av ny fastighetsskatt.

[länk]

Det kommer att bli dyrare att vara husägare i framtiden.

Dags att dra ner på all lyxkonsumtion kanske, bilåkande, hög inomhustemperatur och onödiga fritidsboenden?
Ett återinförande av en fastighetsskatt på tex 1% av taxeringsvärdet vore utmärkt om det kvittades mot slopad statlig skatt enligt Finansinspektionens förslag. Både för villor, BRFer och hyresrätter.

Det skulle;

1. Premiera de produktiva
2. Hålla nere de galna bostadspriserna
3. Minska klyftor mellan de med tillgångar och de utan. Fler kan göra klassresor. Produktivitet trumfar då arv
 
Så enkelt är det inte. Låg inkomstskatt för de rika gynnar inte per definition klassresor. Hög fastighetsskatt kan göra det svårare för folk som jag att äga en fastighet som möjliggör en verksamhet som möjliggör andra inkomster än bidrag.

Min uppfattning är att en sund fastighetsskatt bör vara relativt låg och baserad på fastighetens nyttovärde eller bruksvärde eller vad man vill kalla det. Dessutom så upplagd att andra och tredje och fjärde "bostaden" man äger beskattas hårdare än den man verkligen är mantalsskriven i och bor i.
Företagsutrymmen och produktionsanläggningar bör beskattas olika beroende om de är i aktiv användning eller inte. Så att folk inte tvingas riva eller sälja farfars nedlagda pälsfarm bara för att verksamheten är nedlagd. Ett gammalt överblivet lastbilsgarage eller pälshus eller hönshus som har stått tomt sedan 80-talskrisen är guld värt om någon i släkten vill starta företag.

Åker och skog skall vara befriade från fastighetsskatt och i stället beskattas på andra vis. Skatt på jordbruksinkomst och skogsbruksinkomst där omkostnaderna kan dras av så att man skattar för den verkliga nettoinkomsten. Annars blir det möjligt för vissa att göra hutlösa vinster med låg skatt medan andra inte kan ha någon verksamhet alls utan tvingas sälja för småpengar och leva upp pengarna och bli bidragstagare.
 
H heimlaga skrev:
Åker och skog skall vara befriade från fastighetsskatt och i stället beskattas på andra vis. Skatt på jordbruksinkomst och skogsbruksinkomst där omkostnaderna kan dras av så att man skattar för den verkliga nettoinkomsten.
Det är väl så det är idag? Eller menar du något annat?
 
M -MH- skrev:
Det är väl så det är idag? Eller menar du något annat?
Jag menar att en massa stadsbor glömmer den viktiga detaljen. Därför måste den framhållas.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.