Rekommendera hantverkaren till alla ni känner.
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Tråkigt att det är så många idio… mindre vetande som svarar på något man uppenbarligen inte har en aning om.

Hantverkaren bröt mot lagen upprepade gånger:
Han rev asbest istället för att sanera.
Han hade troligen inte tillstånd att sanera asbest.
Han slängde avfallet på tippen.

Hur farligt det är att rota runt i det damm som kan innehålla asbest är omöjligt att säga. Om jag i jobbet fått reda på att detta hänt i ett utrymme s hade jag omedelbart beställt sanering av utrymmet. Som privatperson att bekosta detta är ju kanske inte så kul.

om jag varit du i det läge som är nu så skulle jag börja med att försöka få hjälp genom försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
C Christer Törnros skrev:
Tråkigt att det är så många idio… mindre vetande som svarar på något man uppenbarligen inte har en aning om.

Hantverkaren bröt mot lagen upprepade gånger:
Han rev asbest istället för att sanera.
Han hade troligen inte tillstånd att sanera asbest.
Han slängde avfallet på tippen.

Hur farligt det är att rota runt i det damm som kan innehålla asbest är omöjligt att säga. Om jag i jobbet fått reda på att detta hänt i ett utrymme s hade jag omedelbart beställt sanering av utrymmet. Som privatperson att bekosta detta är ju kanske inte så kul.

om jag varit du i det läge som är nu så skulle jag börja med att försöka få hjälp genom försäkringsbolaget.
Välkommen till forumet. Här är vi inte intresserade av nyans i frågor om asbest. Vi har alla andats in så mycket asbest under föreställningen att farorna är överdrivna att det helt enkelt är omöjligt för oss att göra något annat än att skämta bort det. Alternativet är inte så roligt. Och man vill ju ha roligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så, vad är det som är så farligt med att vara nära bilar som är kopplat till asbest?
Jag har aldrig kopplat asbest till bilar. Den kopplingen har du gjort själv. Så då får den även stå för dig.
Avgaserna från en bil är inte speciellt nyttiga. Jag trodde du visste det.
 
C Christer Törnros skrev:
Tråkigt att det är så många idio… mindre vetande som svarar på något man uppenbarligen inte har en aning om.

Hantverkaren bröt mot lagen upprepade gånger:
Han rev asbest istället för att sanera.
Han hade troligen inte tillstånd att sanera asbest.
Han slängde avfallet på tippen.

Hur farligt det är att rota runt i det damm som kan innehålla asbest är omöjligt att säga. Om jag i jobbet fått reda på att detta hänt i ett utrymme s hade jag omedelbart beställt sanering av utrymmet. Som privatperson att bekosta detta är ju kanske inte så kul.

om jag varit du i det läge som är nu så skulle jag börja med att försöka få hjälp genom försäkringsbolaget.
Man ska det lugnt med att säga att det finns många idioter här.
Framförallt när ens eget inlägg till största delen handlar om allt hemskt hantverkarna har gjort. Det hjälper inte ts.
Ditt råd var kontakta fb. Väldigt givande.
Om man hoppar på många andra så bör tänka sig för hur ens eget inlägg ser ut. Om du hade skippat att sucka över alla idioter utan bara skrivit så hade saken varit en annan
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har aldrig kopplat asbest till bilar. Den kopplingen har du gjort själv. Så då får den även stå för dig.
Avgaserna från en bil är inte speciellt nyttiga. Jag trodde du visste det.
Ämnet är eternit/asbest och du sade att det är farligt att vara nära en bil. Men du bytte ämne då alltså.

Om du ser dig om så upptäcker du att många bilar inte har några avgaser, så du generaliserar kraftigt…
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ämnet är eternit/asbest och du sade att det är farligt att vara nära en bil. Men du bytte ämne då alltså.
Om du ser dig om så upptäcker du att många bilar inte har några avgaser, så du generaliserar kraftigt…
Jag borde lärt mig tidigare. Att din läsförståelse är så bra.
Du har blandat in asbest i bilen inte jag. Jag syftade på att en bils avgaser är farligare än asbest. Jag var lite otydlig först. men jag trodde det handlade om att asbest är farligt.
då presenterade jag avgaser som något farligare.
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag borde lärt mig tidigare. Att din läsförståelse är så bra.
Du har blandat in asbest i bilen inte jag. Jag syftade på att en bils avgaser är farligare än asbest. Jag var lite otydlig först. men jag trodde det handlade om att asbest är farligt.
då presenterade jag avgaser som något farligare.
Nej, du skrev ingenting om avgaser. Du skrev bara att det är farligt att vara nära en bil. I en tråd som handlar om eternit…:rolleyes:

Det är nog inte många som begriper att du plötsligt menar avgaser när du inte ens nämner avgaser.

Är tex Tesla inte en bil då?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, du skrev ingenting om avgaser. Du skrev bara att det är farligt att vara nära en bil. I en tråd som handlar om eternit…:rolleyes:

Det är nog inte många som begriper att du plötsligt menar avgaser när du inte ens nämner avgaser.

Är tex Tesla inte en bil då?
entertainment-michael.gif
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Är tex Tesla inte en bil då?
En riktig bil säger VROOOM när man gasar, så det så!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Davidbagare
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag borde lärt mig tidigare. Att din läsförståelse är så bra.
Jag läste ett inlägg ovan där du skrev ”om man hoppar på andra så borde man tänka sig för hur ens egna inlägg ser ut”. Men det gäller inte dig va?
 

Bästa svaret

I
J Jennitz skrev:
...
Om ni inte ser några rester av röret så kan det vara så att man plockat ut röret helt (mer eller mindre) och kört i väg det för deponering. Att man lämnat kvar annat avfall är inte några ovanligheter tyvärr, tror det blir väldigt svårt att bevisa något här?

När det gäller Asbest så är det standard på detta forum att idiotförklara de som visar respekt\rädsla. Även om farligheten är uppblåst så har det en effekt, du hade troligen aldrig hört talas om det annars.

Några otrevligheter som står ut med asbest; små osynliga fiber, virvlar runt i luften upp till 72 timmar och påverkas starkt av luftströmmar, går inte dammsuga upp med vanlig dammsugare, bryts aldrig ned, Vissa byggmaterial frigör miljoner fiber vid ex sågning, har man väl fått dem i lungorna stannar de livet ut, kan orsaka skador och irritation i andningsapparaten vilket kan leda till cancer, mycket svårt att avgöra om det verkligen är asbest som är orsak till problem(problemen tar tid att utvecklas).

Om man tror att det faktiskt finns Asbest så ska du inte fråga här, läs på vad det verkligen är, hur det fungerar och varför det kan vara skadligt. Titta också på hur mycket fiber som utvecklas vid bearbetning (olika för olika byggmaterial) och jämför det med hur mycket man vanligen utsätts för. Sen ska man veta att det finns ingen allmän gräns för vad man tål, det är från fall till fall och beror i många fall på en kombination av faktorer (eftersom ingen idag jobbar i aspets fabriker). Anser ni fortfarande att det är allvarligt så skicka lite rester på prov och se om det verkligen finns något kvar.

Så gott som allt byggdamm är dåligt byggdamm, även tryckimpregnerat som många hobbysnickare står och sågar utan skydd. Börjar man få problem med andningsapparaten så är det i regel redan för sent att göra något åt det men människan tål uppenbarligen en hel del.

Det första vi rev ut när vi flyttade till hus var en stor plastmatta, eftersom den hade svart lim skickade vi prover som visades ingen asbest. Vi rev ut mattan utan mask (unga och dum), det blev plastsmak och en otrevlig hals på det ett dygn eller så. Efter detta köpte vi Sundströms masker som vi använt till så gott som allt otrevligt sen dess och det är mitt tips till dig oavsett om det är asbest eller inte. Tänk också på att försöka avgränsa byggdamm i bostaden, särskilt om man har barn.

Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C Christer Törnros skrev:
Tråkigt att det är så många idio… mindre vetande som svarar på något man uppenbarligen inte har en aning om.

Hantverkaren bröt mot lagen upprepade gånger:
Han rev asbest istället för att sanera.
Han hade troligen inte tillstånd att sanera asbest.
Han slängde avfallet på tippen.

Hur farligt det är att rota runt i det damm som kan innehålla asbest är omöjligt att säga. Om jag i jobbet fått reda på att detta hänt i ett utrymme s hade jag omedelbart beställt sanering av utrymmet. Som privatperson att bekosta detta är ju kanske inte så kul.

om jag varit du i det läge som är nu så skulle jag börja med att försöka få hjälp genom försäkringsbolaget.
Med risk för att även jag bli idiotförklarade tycker jag nog att du både går för hårt fram och uttalar dig tvärsäkert om vad som skett och hur farligt det är.
Jag ser inget i ursprungsinlägget som motsäger att hantverkaren 1) kan ha alla erforderliga licenser/tillstånd för att riva asbest. 2) Hur vet du att han inte rev det på bästa möjliga sätt? Man kan inte sanera bort asbest, det måste fysiskt förflyttas. 3) De gånger jag hanterat asbest har "tippen" varit det ställe man lämnar det farliga avfallet, i asbestfallet inslaget i plast.

Måste bara reflektera över raljerandet mot ursprungsfrågeställaren.
Jag håller med, det är inte jättejuste. Men en snabb sökning på detta forum, eller en googling hade gett informationen att faran i det beskrivna fallet sannolikt är negligerbar.
Tyvärr finns det en hysterisk rädsla för asbest som inte på något sätt står i proportion till faran. Det har kommit frågor från oroliga föräldrar för att det plockas ner ett eternittak 500 meter bort (om jag nu minns avståndet rätt)
Man kan få lungcancer av en cigarett, precis som minimal exponering mot asbest kan vara farligt. Men sannolikheten ..?
Därför förstår jag att det är frestande, bland stammisarna här, att raljera när frågan återigen poppar upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Troligen har inte hantverkaren gjort något olagligt alls, man har antagligen avlägsnat röret utan att behöva förstöra det. Vad jag vet är det bearbetning av asbesthaltiga material som hantverkare inte får göra utan rätt behörighet, men jag kan ha fel. Att vidröra eternit är troligen inte förbjudet för hantverkare, det vore ju ungefär som att förbjuda sotaren gå upp på ett eternittak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig att när TS ställer en fråga om asbest så kommer det in svar efter svar där det ska vara hur lugnt som helst, rentav att alla andas in asbestfibrer var man än är utan någon fara, men när någon exempelvis ska ta bort en plastmatta så får man lika många svar om att det kan vara asbest i limmet m. m och att man inte ska ta bort mattan själv?
 
  • Gilla
Christer Törnros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.