Hej,
Jag har fått en poolvärmepump, Pahlen Aqua PVP11, som visar felkod F3. Vilket manualen säger är Kompressor start. Kontakta installatören.
Har försökt hitta mer exakt vad den felkoden betyder och om det är något man kan ev fixa själv. Eller som det är värt att lämna in den. Men har typ inte hitta något. Kommer mest till Pahlens egen hemsida där jag får samma förklaring som jag redan har...

Är det någon som har bättre kolla på vad man kan göra. Har hittat en vad jag tror är en påfyllning nippel för gasen. Har än så länge bara tagit bort locket och tittat ner.

Cheers
Jon
 
Närbild av kopparledningar och komponenter inuti en VVS-installation med en blå komponent i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har lite koll på felkoder och poolvärmepumpar?!?
 

Bästa svaret

F3 är som du redan vet att kompressorn inte startar.
Kontrollera kablarna mellan kompressorn och inverterkortet (kretskortet i mitten under locket på toppen).
Kolla skruvplintarna U, V, W på inverterkortet. Koppla loss dessa och mät motståndet på kabeln med multimeter, det ska vara samma resistans mellan alla par. Om det skiljer är kompressorn trasig, annars är det inverterkortet.
 
Hej
Tackar för ett bra svar!
Det ska jag testa. Hur pass mycket behöver den vara inkopplad? Just nu är den inte alls inkopplad. Att koppla in elen är lättast. Har just nu ingeno bypass koppling så jag kan koppla in pumpen.

Cheers
Jon
 
Den behöver inte alls vara inkopplad. Innan du pillar på kretskorten låt den också stå något dygn med elen avstängd.
 
Det har stått strömlös någon månad, så det ska inte vara problem...

Tackar för tippsen!
 
Så nu har jag mätt.
Det är 2,8ohm mellan de tre sladdarna.
Så då borde det med andra ord vara inverterkortet...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.