Sitter och planerar ett byte av mitt befintliga IKEA Faktum kök till ett nytt IKEA Metod kök, specifikt BODBYN Grå.
Hur har ni gjort vid anslutningen av väggskåp mot taket? På mitt befintliga gamla la jag en sockel och en krönlist, inget av det verkar finnas i dagens sortiment.
Visa bilder så jag kan se hur det ser ut.
 
K Kakelfog skrev:
Sitter och planerar ett byte av mitt befintliga IKEA Faktum kök till ett nytt IKEA Metod kök, specifikt BODBYN Grå.
Hur har ni gjort vid anslutningen av väggskåp mot taket? På mitt befintliga gamla la jag en sockel och en krönlist, inget av det verkar finnas i dagens sortiment.
Visa bilder så jag kan se hur det ser ut.
Ett exempel hur vi gjorde nyligen:

Renoverat kök med mönstrad tapet, grå köksskåp, marmormönstrad bänkskiva och svarta hängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kakelfog
  • Laddar…
Davidbagare
K Kakelfog skrev:
Sitter och planerar ett byte av mitt befintliga IKEA Faktum kök till ett nytt IKEA Metod kök, specifikt BODBYN Grå.
Hur har ni gjort vid anslutningen av väggskåp mot taket? På mitt befintliga gamla la jag en sockel och en krönlist, inget av det verkar finnas i dagens sortiment.
Visa bilder så jag kan se hur det ser ut.
Jag sågar till täckskivor i samma färg som skåpsluckorna och sätter igen glipan mellan skåp och tak med. Funkar inte det för er?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag sågar till täckskivor i samma färg som skåpsluckorna och sätter igen glipan mellan skåp och tak med. Funkar inte det för er?
Jag kanske skulle skrivit det, men det var så vi gjorde också på bilden ovan om det var otydligt för @Kakelfog :)
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag sågar till täckskivor i samma färg som skåpsluckorna och sätter igen glipan mellan skåp och tak med. Funkar inte det för er?
Jodå, det fungerar. Men jag vill komma med skåpen så nära taket som möjligt men ändå kunna öppna skåpen. Det fanns tydligen lister/krönlister men inte BODBYN i IKEAS ritprogram av någon anledning.

@Hajjen vilken höjd på skåp har ni?
 
Vad är nära, täcksida kan ju kapas smal.
Och med täcksidor på skåpen blir i byggt.
Det här är högskåp men har samm på väggskåpen och täcksidor upp till taket.
Svart högskåp med täcksida upp mot vitt tak och vit profilerad list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kakelfog
  • Laddar…
Davidbagare
K Kakelfog skrev:
Jodå, det fungerar. Men jag vill komma med skåpen så nära taket som möjligt men ändå kunna öppna skåpen. Det fanns tydligen lister/krönlister men inte BODBYN i IKEAS ritprogram av någon anledning.

@Hajjen vilken höjd på skåp har ni?
Om du ska riktigt nära taket så kan du lägga ner en remsa av en täckskiva. Tror de mäter 14mm. Borde vara nog för att öppna luckorna om taket är rakt.
 
K Kakelfog skrev:
Jodå, det fungerar. Men jag vill komma med skåpen så nära taket som möjligt men ändå kunna öppna skåpen. Det fanns tydligen lister/krönlister men inte BODBYN i IKEAS ritprogram av någon anledning.

@Hajjen vilken höjd på skåp har ni?
Vi har 80 höga överskåp.
 
K Kakelfog skrev:
Sitter och planerar ett byte av mitt befintliga IKEA Faktum kök till ett nytt IKEA Metod kök, specifikt BODBYN Grå.
Hur har ni gjort vid anslutningen av väggskåp mot taket? På mitt befintliga gamla la jag en sockel och en krönlist, inget av det verkar finnas i dagens sortiment.
Visa bilder så jag kan se hur det ser ut.
Visst finns Bodbyn krönlist, satte själv upp härom dagen.

https://www.ikea.com/se/sv/p/bodbyn-dekor-kroenlist-profilerad-gra-60221065/

Bodbyn grå krönlist monterad över ett köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
  • Gilla
Kakelfog och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis satt upp Bodbyn.
100cm höga överskåp.
Takhöjd 248.
Fick in en krönlist över skåpen.

Men, Bodbyn vit krönlist är inte off-white.
Krönlisten var den mycket vitare än skåpluckorna.
Inget som Ikea brydde sig om.
Färghandlaren kollade med sin läsare och färgkoden på krönlisten var 0502y
Färgkoden på en Bodbyn täcksida som jag hade med var i alla fall: S0603-Y20R
Etikett på en färgburk som visar NCS-färgkoden S0603-Y20R för Bodbyn täcksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit krönlist ovanför höga överskåp, med synlig färgskillnad mot skåpluckorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har målat om mina lister så nu ser det bra ut.

//AA
 
S saiter skrev:
Men, Bodbyn vit krönlist är inte off-white.
Krönlisten var den mycket vitare än skåpluckorna.
Inget som Ikea brydde sig om.
Färghandlaren kollade med sin läsare och färgkoden på krönlisten var 0502y
Färgkoden på en Bodbyn täcksida som jag hade med var i alla fall: S0603-Y20R
[bild][bild]
Jag har målat om mina lister så nu ser det bra ut.

//AA
Konstigt, jag märkte ingen färgskillnad på luckorna och krönlisten. Får be fru Höghus verifiera. Mitt färgseende kunde varit bättre. Eller så är det olika färg-batchar.

/Höghus
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag köpte en list först för att kolla hur det skulle passa.
Kapade till i rätt längd och la upp på skåpen och såg direkt att den var mycket vitare än luckorna.
Var iväg till Ikea i Västerås för att kolla med kundtjänst, men fick inte någon hjälp där.
Kollade igenom typ tjugo krönlister på deras plocka själv lager, men alla där var listvita istället för off-white, som det står på etiketten.

Nu är det i alla fall målat och klart.

//AA
 
Lägg lite tid på en lösning utan extra utanpåliggande lister. Arbeta med täcksidor och passbitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.