JesperKn JesperKn skrev:
Vet att detta är en jättegammal tråd - hoppas någon av er är här fortfarande. :)

Anticimex va här för försäkringsbesiktning idag - åsikt på min krypgrundsavfuktare som bara släpper ut vatten med slang under plasten, som inte är 100% tät. Dom anser att avfuktaren kör ganska mycket i onödan för att den står i "sina egna ångor"... 20 cm från avfuktaren har jag avloppröret från tvättstugan.

Funderar på att koppla mig på detta avlopp med sadelslangnippel (som @stuve) och någon kulbackventil - hittade ni något som passade? Den @jonaserik länkar till ska tyvärr va vertikal, och jag har inte så mycket fallhöjd.
Hej.
Jag har inte kommit till skott än.
Min fundering nu är att gräva ned en spann
Under plasten och sätta en länspump som man har i småbåtar. Då får man tryck i slangen och kan hitta bättre kulventiler. Eller så drar man upp en slang genom en ventil.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lvan lvan skrev:
Hej.
Jag har inte kommit till skott än.
Min fundering nu är att gräva ned en spann
Under plasten och sätta en länspump som man har i småbåtar. Då får man tryck i slangen och kan hitta bättre kulventiler. Eller så drar man upp en slang genom en ventil.
Tänkte samma, men det kommer bli plan B - vill inte gärna ha ytterligare en pryl som kan gå sönder och drar ström. Får se om jag inte kan hitta en lämplig ventil. :)
 
Varför inte ett vanligt vattenlås?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför inte ett vanligt vattenlås?
För att om det blir översvämning eller stopp i avloppet. så vill man ha en ventil som hindrar flödet så man inte fyller krypgrunden med avloppsvatten
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför inte ett vanligt vattenlås?
Om det bliver stopp i avloppet är krypgrunden lägsta punkt, och då räcker det nog inte med ett vattenlås. Är inte i krypgrunden varje dag precis, så om det är stopp och överflödet rinner ut i krypgrunden finns risken att jag först upptäcker det när det börjar lukta illa - och då kan skadorna redan va omfattande.

Tanken är att göra ett vattenlås som @stuve gjort (se bild ovan), men komplettera med en backventil.
 
  • Gilla
lvan
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Om det bliver stopp i avloppet är krypgrunden lägsta punkt, och då räcker det nog inte med ett vattenlås. Är inte i krypgrunden varje dag precis, så om det är stopp och överflödet rinner ut i krypgrunden finns risken att jag först upptäcker det när det börjar lukta illa - och då kan skadorna redan va omfattande.

Tanken är att göra ett vattenlås som @stuve gjort (se bild ovan), men komplettera med en backventil.
Bliver en specifik lösning för mitt behov, vet inte om det hjälper någon annan. Jag har en woods avfuktare, som utöver att köra med dräneringsslang kan använda en vattentank. Woods har gjort en pumpmodul som kan sättas in där vattentanken sitter som tömmer med tryck.Vet dock inte hur mycket, men ventilen jag hittat öppnar vid 0.02 bar.

Inköpslistan är:
Woods pumpekit til affugter WDP-01 (elvvs.dk) (1095 DKK, ca. 1450 SEK)
Backventil TruDesign Non-Return Valve, 1" (25 mm) slang - Moory (149 SEK)
78710 Faluplast Sadelslangnippel för 32-50 mm disk/tvättmaskinsavlopp | Proffsmagasinet (180 SEK)
+ lite passande dräneringsslang, slangklämmor & silikon.
 
S stuve skrev:
Kopplade in så här nu. Men vill ju inte ha lukt i hJ
S stuve skrev:
Kopplade in så här nu. Men vill ju inte ha lukt i huset :)
Jag har samma luftrenare men hur kopplade du slang till behållaren?
 
2 år senare...
 
Hej.

Finns en gardenakoppling bak på min avfuktare.

För övrigt kan jag meddela att samma lösning har nu stått orörd i 4 år. Ingen lukt eller olycka med vatten än iaf! Rullar på bra!
 
S stuve skrev:
Hej.

Finns en gardenakoppling bak på min avfuktare.

För övrigt kan jag meddela att samma lösning har nu stått orörd i 4 år. Ingen lukt eller olycka med vatten än iaf! Rullar på bra!
 
  • Närbild på vit hushållsapparat med ventilationsöppningar, varningsetikett och avtappningsplugg på en mörk kaklad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stuve skrev:
Hej.

Finns en gardenakoppling bak på min avfuktare.

För övrigt kan jag meddela att samma lösning har nu stått orörd i 4 år. Ingen lukt eller olycka med vatten än iaf! Rullar på bra!
Är det här bak som jag skickade bild på?
 
  • Gilla
stuve
  • Laddar…
S Samuel222 skrev:
Är det här bak som jag skickade bild på?
Ja, kommer inte ihåg på rak arm, men skruvar du bort den där pluggen, så finns de en anslutning som passar en trädgårdslang. sen sätter du bara en slangklämma på den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.