Köpte ett begagnat matbord som vi vill betsa.

Det är massiv ek på utsidorna och i mitten två rektangulära fanerbitar (se bifogad bild). Vi lät en hantverkare byta ut gammalt faner till nya då dessa var skadade. Vi är osäker på vilken typ trä fanerdelen är.

Som ni ser är det stor skillnad på faner och massivt ek och vi vill betsa så färgen på hela bordet blir nästan lika överallt. Hur gör vi? Vi vill gärna ha lite ljusbrun färg och få bort den gula nyansen på faner.

Kan vi använda tex Herdins lakbets aqua eller måste vi använda någon oljebets? Jag har slipat den massiva eken ordentligt eftersom den så klart var behandlad sedan tidigare men det är oklar med vad.
 
  • Obehandlad träpanel med tydlig ådring monterad i en dörrram av ljus träfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Faneret är väl inte ek? Snarare furu. Det blir tufft med bets.
 
Byurn Byurn skrev:
Faneret är väl inte ek? Snarare furu. Det blir tufft med bets.
Är det svårt att betsa furu? Hade jag ingen aning om...
 
Det är nog tyvärr enklare att byta ut plywooden han petat dit mot ek eller ekfaner, än att försöka få det där att se ut som ek.

Ett galet alternativ är att måla plywooden i svart (eller vitt) och få en kontrast mot eken. Kanske inte alls i din smak, men jag tror det kan bli snyggt.
 
  • Gilla
Prophet85 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det är nog tyvärr enklare att byta ut plywooden han petat dit mot ek eller ekfaner, än att försöka få det där att se ut som ek.

Ett galet alternativ är att måla plywooden i svart (eller vitt) och få en kontrast mot eken. Kanske inte alls i din smak, men jag tror det kan bli snyggt.
Jag tror också på att måla plywooden. Grått och ek passar bra ihop, tycker jag.

Furu och ek matchar inte på något sätt, tycker jag.
 
P Prophet85 skrev:
Är det svårt att betsa furu? Hade jag ingen aning om...
Egentligen inte svårt, men svårt att få det att se ut som ek. Jag har en gång gråbetsat en bordsskiva i björkplywood i ett bord jag byggde i furu. Inte alls som ditt, men kanske lite inspiration om du skulle välja att gå på kontraster i stället för att dölja att det är olika träslag.
Bordsskiva i björkplywood gråbetsad bredvid en färgburk och en pensel på en furubord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SamiHus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.