Vi har en ytterdörr i trä som en bekant påstod var i form av teak. Den börjar bli väderbiten och skulle behöva tas om hand. Nu är jag inte säker på om det verkligen är teak och hur man laserar om en sådan säkrast. Har kvar halvolja i burk sen i fjol,om det är dugbart som impregnering efter att gammal färg skrapats bort.

Går det att utföra nån form av test på materialet för är se om det kan vara teak eller annan material?
 
Slipa lite lätt med sandpapper 120, är det bara fanér så märker du det rätt snabbt, (det kommer fram horisontella ribbor) då har du slipat för mycket.

Då får du bort den gråa färgen. Teak behöver man bara slipa, olja finns inbyggt i träet. Om du verkligen vill olja, så ta en färglös olja. Jag har använt IKEAs färglösa olja som egentligen är gjord för bänkskivor i kök med gott resultat.
 
I InsidersUnited skrev:
Slipa lite lätt med sandpapper 120, är det bara fanér så märker du det rätt snabbt, (det kommer fram horisontella ribbor) då har du slipat för mycket.

Då får du bort den gråa färgen. Teak behöver man bara slipa, olja finns inbyggt i träet. Om du verkligen vill olja, så ta en färglös olja. Jag har använt IKEAs färglösa olja som egentligen är gjord för bänkskivor i kök med gott resultat.
Har skrapat lite lätt med färgskrapa nertill, är nånting brunt som faller av och träet blir ljusare, kanske är lasering som lossnat? (Är inte helt insatt i vad lasering består av dock om jag ska va ärlig).
 
Visa bilder så får du bättre svar.
 
Hep Hep skrev:
Visa bilder så får du bättre svar.
Var precis på väg ut och ta kort.
 
  • Närbild av en mörkbrun trädörr med synliga ådringar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S skrich skrev:
Var precis på väg ut och ta kort.
Det ser man var jag skrapat.
 
  • Närbild på en träyta där lack har skrapats bort visande skillnaden i färg och textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jo.L
  • Laddar…
Ja något ädelträ är det. Om du tittar på kanten av dörren så brukar man se om det yttersta är ett tunt skikt=fanér eller om den är solid. De flesta är fanérade.
 
Jag behandlade min entredörr härom veckan. Inte säker vilken träslag det är men något exotisk. Jag började med en grundligrengöring med teakrens och gnugga med svamp. Det var ett styvt arbete, blöta ned vänta gnugga, spola med vatten. Får inte torka innan spolning Blev skitbra. Sedan på med ädelträolja som var lätt pigmenterad.
Jag använde inte slipning eller skrapning.
 
Ädelträolja alltså. Är det liksom slutlagret som man säger?
 
För mig var det det. Med intensiv tvättning fick jag fram träets ursprungliga yta, eller åtminstone nästan. Det rinner många droppar av skitig sörja under den processen och därför ska det aldrig intorkas. Man ska få träet trärent även i springor och de försänkta delarna. Som sagt, några dagars jobb men löner sig.
Ädelträolja finns säkert i massor av kulörer eller helt utan. Jag tog det som fanns med rödbrun pigment och det blev mycket bra. Och det var slutskiktet. Det är dumt att måla en sådan dörr med färg.
Jag hade även en sparkplåt i koppar som var helt nedskitat och som jag rengjorde med oxalsyra. Blev som ny men måste spolas mycket noga med vatten.
 
Hade ett liknande läge förra sommaren och många timmars arbete innan jag blev nöjd. Inhämtade kunskap från Bovalls som är experter på trä och dörrar. Bla https://www.bovalls.com/skotsel-montering/underhall-och-skotsel-av-teakdorr/

Tvättade först och sen en del slipande.

Avslutade med en olja för ädelträ utan pigmentering. Finns att köpa på Jula eller liknande (ganska säker på att detta är samma olja men annan etikett: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/utomhusfarg/traoljor/kinesisk-traolja-007366/) och var samma sort som Bovalls använde enligt de jag pratade med. Det viktiga med oljan förstod jag var att den ska innehålla rätt mängd lösningsmedel vs olja (torrlagt) så att den tränger in lagom i träet.

En nyslipad teakdörr och sidofönster med en slipmaskin på en matta framför, efter underhållsbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välunderhållen teakdörr med sidoljus och handtag, behandlad med olja för ädelträ, reflektion av ljuset syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
B Beemer1981 skrev:
Hade ett liknande läge förra sommaren och många timmars arbete innan jag blev nöjd. Inhämtade kunskap från Bovalls som är experter på trä och dörrar. Bla [länk]

Tvättade först och sen en del slipande.

Avslutade med en olja för ädelträ utan pigmentering. Finns att köpa på Jula eller liknande (ganska säker på att detta är samma olja men annan etikett: [länk]) och var samma sort som Bovalls använde enligt de jag pratade med. Det viktiga med oljan förstod jag var att den ska innehålla rätt mängd lösningsmedel vs olja (torrlagt) så att den tränger in lagom i träet.

[bild]

[bild]
Jösses vilken skillnad. Snyggt jobbat. Tack för bildbevis, då är det uppenbart samma slags dörr.

Får nog bli ett jobb för nästa sommar dock.

Vad slipar du med för maskin?
 
S skrich skrev:
Jösses vilken skillnad. Snyggt jobbat. Tack för bildbevis, då är det uppenbart samma slags dörr.

Får nog bli ett jobb för nästa sommar dock.

Vad slipar du med för maskin?
S skrich skrev:
Jösses vilken skillnad. Snyggt jobbat. Tack för bildbevis, då är det uppenbart samma slags dörr.

Får nog bli ett jobb för nästa sommar dock.

Vad slipar du med för maskin?
Tack, väldigt nöjd med resultatet. Speciellt då vi funderade på att byta dörr så det blev både bättre och billigare. Men det tog många timmar och det värsta är att jag har en exakt likadan dörr på andra sidan huset.

Använde en planslip till alla platta ytor och sen ett multiverktyg till mindre områden. Men det blev en hel del handslipande pga fönster, lister mm. Var försiktig med att använda för grovt papper, slipa i fibrernas riktning, gå inte för djupt (det brukar finnas några mm material att ta av om det är fanér men sen blir det fult). Ladda med mycket slippapper, munskydd, bra musik och några pilsner.

Finns dom som använt sig av kompressor och bläster (glas) men det var inget jag hade tillgång till. Lite fusk om du frågar mig men då kanske det å andra sidan inte tar tre månader som det gjorde för mig ;)

lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.