Imorgon ska vi börja med detta jobb och vi har rådfrågat ett antal personer och fått olika svar, så därför kollar vi en sista gång på detta eminenta forum innan vi drar igång:

Förutsättningar:
Mellanbjälklag:
med bjälkar 75x215mm cc:600mm
kolvas med 45x170mm cc:300mm
Spånskiva 22mm spårad för plåtar och vattenburen 17mm golvvärmeslang

Frågeställning:
Tanken var att lägga 15mm golvgips, men då det är stora nivåskillnader i bjälklaget (typ 20-40mm jämt fördelad lutning = gammalt hus) är frågan om vi ska kila upp skillnaden eller använda oss av fiberförstärkt flytspackel samt ev. armeringsnät.

Ovanpå detta ska vi lägga 300x600 mm klinker
Hoppas inte alla proffs har semester utan kan ge oss råd under kvällen.
Tack
 
Om man vill ha ett golv i våg känns det iaf för mig självklart att fixa detta UNDER spånskivan. Bäst görs inte detta genom att kila utan genom att slå på extra brädor på befintligagolvbjälkar. Dom extra bjälkarna ni lägger i monteras ju lämpligen på rätt höjd från början.

På något ställe här hemma har jag skruvat på 28xnånting på sidorna om en bjälke som säckade på mitten. Det blir stadigt och bra.

Det är betydligt billigare att fixa ett lutande golv på bjälklagsnivå än att göra det med flytspackel senare. Och mycket enklare.

Givet den konstruktion ni gör är glespanel istället för spårad spånskiva en prisvärd lösning. Fast spårade spånet kanske redan är inköpt? Är det en mindre yta spelar det väl heller ingen roll...
 
  • Gilla
Backavagen
  • Laddar…
Smart lösning. Den hade vi inte listat ut, men 28x nånting låter lite klent? Stämmer det verkligen? Spårad spånskiva är tyvärr redan inköpt därför kör vi på det och det rör sig om 28 kvm. Tack för info och trevlig kväll
 
28 funkar bra. Så här såg det ut i min hall:

pict535.jpg

Men om du inte litar på det kan du ju alltid gå upp en dimension. 34 mm kanske det blir då. Det går bra det med...;)
 
Det ser jättebra ut, men vi ska ju också kolva kolvet cc300 och vi har ingen lust att ta ur varje mellanbit?? Har du någon mer smart lösning på detta?
 
Ok, det blir trist.

När du säger kolva golvet menar du att sätta bitar vinkelrätt mot befintliga reglar?

Hur stor är spännvidden på bjälklaget, dvs längden på bjälkarna?

Varför inte lägga i hela bjälkar parallellt med dom gamla så att cc30 uppnås? Så har jag gjort i köket, det är inte så besvärligt...

Ytterligare ett alternativ är faktiskt att strunta i kolvningen, sala på så att bjälkarna är i våg, limma och skruva golvspånet, lägg rör, hellimma golvgipset. Detta ger en konstruktion som är tillräckligt böjstyv.

Enda haken med det är att man måste använda speciallim (typ Maxit Serpo 616, Ardex Ardurit S48, Lip Flexicol och allt vad dom heter) som är dyrt. Det blir flera tusenlappar på 28kvm.
 
Ja, vi menar bitar vinkelrätt mot befintliga reglar.
Spännvidden är alltför stor för att ta ur varje mellanbit.

Vi har redan den typ av speciallim som du rekommenderar, men eftersom vi kommer att använda en spårad spånskiva tror maken inte att detta kommer att bli tillräckligt stabilt (däremot om vi använt glespanel...då hade de förmodligen räckt till) Sorry, det verkar vara en svårknäckt nöt...Några andra tips...
 
Om ni redan har köpt limmet är det väl vettigt att nyttja den investeringen till max.

Strunta i kolvningen, det är ett skitjobb som inte är till någon nytta i såfall. Sätt någon lite här och där kanske.

Spårad spånskiva anses ha samma bärighet som vanligt golvspån - man gör ingen skillnad på det i hållfasthetssynvinkel.

Glespanel har inte samma bärighet som golvspån (spårad eller icke). Lägger du glespanel är det dubbel hellimmad gips som gäller, och bjälkar på cc30.

Jag tycker lösningen verkar solklar, bra och färdig! Mindre jobb för er och ni använder bara saker ni redan har, så när som på lite extra brädlappar att slå på sidan av bjälkarna. Vad hakar det upp sig på egentligen?

Ni kan ju iprincip inte räta upp golvet på ett vettigt sätt och kolva samtidig (fyra cm flytspackel på stor yta blir ovettigt dyrt).
 
Ursäkta en skeptiker (=maken) men blir det stabilt nog att lägga klinkers utan kolvning (samtliga som vi pratat med har rekommenderat kolvning men olika lösning gällande det övre skiktet) Är du ett proffs eller en glad amatör? :surprised:) Missförstå mig ej, du verkar veta vad du talar om, men när man håller på med sin livs investering vill man ju inte göra några misstag. Hoppas du förstår...!
 
Du får gärna komma och hoppa på mina golv och se om det håller. Hela familjen i ett fint tandemhopp.

Jag är en glad amatör. Oftast. Ibland är jag sur som fan också.

Upgifterna är dock inte helt gripna ur luften och om man vill ha lite proffsigare tips så kan man nog läsa ungefär samma sak på ett annat ställe på forumet, där ett nästan helt riktigt proffs har sammanfattat saken på ett fint sätt:

http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-lite-allmaen-information-foer-badrumsrenoveraren.html

Nu när ni envisas så där blev jag lite extra nyfiken på konstruktionen. Tittar man på wirsbos anvisningar så verkar det faktiskt som att man skärp kraven sedan jag pratade med dom. Nu står det cc30 på bjälkarna + hellimmad golvgips i torra utrymmen. Tidigare gick det bra att ha cc60 om man limmade. Inget är sant för evigt uppenbarligen.

Så är det skivor från Wirsbo är deras instruktion tydlig (?) och den säger att ni ska lägga i en bjälke till så det blir cc30 och därefter spån + gips......

Ok?
 
MathiasS skrev:
nästan helt riktigt proffs
Say what? :)

Kortlingarnas (kolvningens) funktion skulle kunna vara att förstärka bjälklaget så att själva bjälkarnas nedböjning minskar genom att de hjälper till att fördela lasten från en bjälke till de närliggande. Men kortlingarna behövs definitivt inte för själva golvets nedböjning mellan bjälkarna, där fungerar det med upp till c/c 600, även om jag gärna hade lagt dubbel golvgips (som Mathias beskriver att man gör när man har glespanel) när det är spårad skiva med plåtar.

Huruvida ni behöver kortla eller inte avgörs alltså av dimensionen på bjälkarna och avståndet mellan deras upplag, men behövs inte om bjälklaget är korrekt dimensionerat.
 
Tack för alla inlägg, det verklar ju onekligen som om du vet vad du pratar om. Vi har nog beslutat oss för att 28x120 på var sida om befintlig bjälke samt kortling på 45x120 på cc 300. Det kanske är överdimensionerat men känns OK för oss. Det blir väl bra? Livet är fullt av kompromisser... Det vore ju iofs kul med ett tandemhopp med familjen, men vi har inte tid just nu. Bygger om på semestern...
 
Visst blir det bra, men definitivt överdimensionerat. Om ni nu tvunget vill ha c/c 300 så går det sannolikt mycket snabbare att lägga extra bjälkar mellan och parallellt med de befintliga, som Mathias säger.
 
jon_h skrev:
Say what? :)

Kortlingarnas (kolvningens) funktion skulle kunna vara att förstärka bjälklaget så att själva bjälkarnas nedböjning minskar genom att de hjälper till att fördela lasten från en bjälke till de närliggande. Men kortlingarna behövs definitivt inte för själva golvets nedböjning mellan bjälkarna, där fungerar det med upp till c/c 600, även om jag gärna hade lagt dubbel golvgips (som Mathias beskriver att man gör när man har glespanel) när det är spårad skiva med plåtar.

Huruvida ni behöver kortla eller inte avgörs alltså av dimensionen på bjälkarna och avståndet mellan deras upplag, men behövs inte om bjälklaget är korrekt dimensionerat.
Javafasen jag vet ju inte riktigt vad du pysslar med om dagarna. Du kanske bara sitter å gissar precis som jag.

Allvarligt talat - när jag la mina golv för ett par år sedan (och förvisso valde glespanel+dubbelgips) är jag helt säkert på att alternativet var spårad skiva + lilmmad gips på cc60. För mig föll det på att jag tyckte spårade skivor var för dyrt. När skärpte man sin instruktion (wirsbo i detta fall)? Det måste ha skett nyligen?

Wirsbo säger att deras spårade skiva:

Uponor Golvvärmespånskiva 17 uppfyller kraven för
golvspånskivor i BKR och NKB produktregler för skarvning
av kortskarvar mellan reglar. Anvisningarna gäller
för golvspånskivor till bostäder och annan varaktigt
uppvärmda lokaler i klimatklass 0 och 1. Dvs, upp till
65 % relativ luftfuktighet, med utbredd nyttig last
högst 3 kN/m2 och med punktlast högst 1.5 kN.


Fyller den då inte samma krav som en "vanligt" golvspånskiva?
 
Nej, såklart du inte kan veta vad jag jobbar med. :)

Jo, spånskivorna i sig kanske ligger i närheten av samma böjstyvhet som vanliga golvspånskivor, även om det vore konstigt i mina öron, men det är just detta med plåtarna som gör att jag inte är säker på om limningen klarar samma skjuvkrafter som när man limmar mot vanlig golvspån, och därigenom om gipset böjstyvhetsförstärkande funktion blir lika bra som med vanlig spån. Jag brukar vilja öka marginalerna lite genom att köra dubbelgips, men många har skippat det och det verkar fungera ändå.

Edit: Flyttar tråden till byggteknik, den passar bättre där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.