Jag vill gärna ha en altan med keramiska plattor, vilket kräver en betongplatta för altanen. Gjuter man plattan för altanen samtidigt som grunden? Eller finns risken att golvvärmen "smiter" ut den vägen om man gjuter allt i ett?

Helst skulle jag vilja ha en golvvärmeslinga även för altanen, för lite kyliga sommarkvällar. Är det lätt att tömma en enstaka slinga inför vintern?
 
Vi gjöt våran altan/uterums-platta samtidigt med husplattan, men har separata kantelement så i praktiken är det två plattor ligandes vid varandra.
Nu gjorde vi på det sättet för att uterummet är 10cm lägre än övriga huset men jag kan även tänka mig att det läker ut värme om man har allt i en platta.

Det går att tömma och stänga en slinga för vintern.
 
Mikael_L
Borde det inte gå att ha frostskyddsmedel i "radiatorvattnet" ? Nackdelen här är att det går större mängd än nödvändigt då det endast är en slinga som har behovet men alla slingor har väl samma vatten.
 
Jo, det går att ha frostskyddsmedel i.
 
Fast det blir ju ett väldigt trögt system, så behöver man bara värme tillfälligt just när det är kyligt på sommarkvällarna är nog infravärme eller elradiatorer bättre.
 
Hemmakatten
Vi ångrar vansinnigt mycket att vi inte la ner elslingor i en betongplatta vi har utanför entrén. Plattan är under tak, men det kommer lite snö o blött och då blir den hal. Den är inte stor ca 5-6kvm, så vi var vekligen dumsnåla. Att kunna sätta på elslingorna vid behov hade varit underbart. Det blir det säkert för er också. Men liksom jon_h tror jag mer på ett separat system och då elslingor som sagt.
 
Jesca_j skrev:
Vi gjöt våran altan/uterums-platta samtidigt med husplattan, men har separata kantelement så i praktiken är det två plattor ligandes vid varandra.
Nu gjorde vi på det sättet för att uterummet är 10cm lägre än övriga huset men jag kan även tänka mig att det läker ut värme om man har allt i en platta.

Det går att tömma och stänga en slinga för vintern.
Det där var smart, att ha separata kantelement! Det ser ut som en helhet, men att delarna ändå är isolerade från varandra och inte läcker värme.

Mikael, tack för tipset om frostskyddsmedel.

Jon_h, med solvärme sommartid får man vad jag förstår så mycket extravärme att det inte "kostar extra" att låta golvvärmen i altanen stå på för jämnan.

Hemmakatten, det där har jag inte ens tänkt på. Det här forumet är så bra, att man får ta del av andras erfarenheter. Tack!
 
mango skrev:
Jon_h, med solvärme sommartid får man vad jag förstår så mycket extravärme att det inte "kostar extra" att låta golvvärmen i altanen stå på för jämnan.
Snarare är det väl så att rummets temperatur hålls så hög att det inte blir någon större värmeavgivning från golvvärmen. Men du har rätt, det skulle nog inte kosta så mycket. Fast fortfarande blir det ganska trögt, men ni får väl se hur det fungerar.
 
mango skrev:
JEller finns risken att golvvärmen "smiter" ut den vägen om man gjuter allt i ett?
grannen har en 40tals kåk där det är betongbjälklag mellan källare och boyta och balkongen är ingjuten i densamma...

blir redigt kallt på golvet i deras vardagsrum vintertid då balkongdelen leder in kyla ordentligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.