Halloj,

jag har nyligen rest ett 65kvm garage och har hunnit med att isolera väggarna. Nu är det dags att isolera taket och i taket skall det sättas upp 145mm + 95mm varvid 145mm skall sättas jäms med takstolarna och 95mm skall korsisoleras ovanpå, enligt instruktion från garageleverantören. Avståndet mellan takstolar är 1200mm. Bredden på isolerskivorna är ca 600mm. Är det tanken att det skall sitta 2 isolerskivor á 145mm styck i bredd jäms med takstolarna och 95mm korsat ovanpå? Kan inte se att det skall vara på något annat sätt.

Har ni några tips på hur dessa isolerskivor skall monteras utan att behöva slita av sitt hår i frustration av att dem konstant ramlar ner? Jag känner att jag måste häfta ångspärren i takstolarna och eventuellt sätta glespanel FÖRST, för att sedan försöka putta in isolerskivorna en efter en ovanifrån? Bifogar lite bilder på garaget inifrån sett. Lite gryniga då jag inte har någon belysning (eller ens el) indragen ännu.
 
  • Inre takstolar i trä på en byggarbetsplats med synliga spikplattor och isolering i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i pågående byggprojekt med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Långsidan passar mellan takstolarna om det är rätt isolering.
Långsida 1200 cc
Kortsida 600 cc
 
  • Gilla
roniish
  • Laddar…
Du kan lösullsisolera om du inte får dit skivor på ett vettigt sätt.
 
Tomture61
När jag isolerade taket i garaget så satte jag upp diffplasten vart efter jag la dit isoleringen .
Häftade fast plasten 60 cm från väggen , upp med isolering , häftade plasten 120 cm från väggen , osv .
Har du diffbroms går det att göra på samma sätt .
Är du orolig att det inte håller så sätt upp glesen vartefter också .
 
  • Gilla
roniish
  • Laddar…
Tack för svaren. Är det alltså tänkt att skivorna skall läggas med kortsidorna mot takstolarnas underramar snarare än att dem skall läggas med långsidorna mot takstolarna (varvid det då behövs 2st i bredd) såsom garageleverantörer uppmanar?

Lägger till en bild i förklarande syfte.
 
  • Bild på en takkonstruktion med markerade takstolar och underramar, fråga om montering av skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
R roniish skrev:
Tack för svaren. Är det alltså tänkt att skivorna skall läggas med kortsidorna mot takstolarnas underramar snarare än att dem skall läggas med långsidorna mot takstolarna (varvid det då behövs 2st i bredd) såsom garageleverantörer uppmanar?

Lägger till en bild i förklarande syfte.
Det spelar ingen roll men enklare med kortsidorna mot takstolar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.