Hej!
Skulle behöva lite hjälp med att välja nytt värmesystem.
Har nyss köpt ett 1plans hus med inredd källare, totalt 250M2 uppvärmd boyta.Byggt 1977 och ligger i skåne.
Förra ägaren köpte tyvärr en ny olja/el panna 2004, så det blir nog rätt dyrt att värma huset med den.Har lite funderingar på att köpa en luft/vatten vp.
Kom gärna med förslag och ideér.
 
Har du fått någon uppgift om tidigare förbrukning?

Har du radiatorer eller golvvärme?
Har du någon aning om vilken framledningstemperatur du behöver?

Om svar nej och du har radiatorer, så måste du redovisa typ, antal och storlek....för att få ett vettigt förslag.
 
Tidigare förbrukning är 35000 kwh totalt.
Det är radiatorer, 2 rörs system. Tyvärr vet jag inte nåt om framlednings temp.
 
Hatte skrev:
Tidigare förbrukning är 35000 kwh totalt.
Det är radiatorer, 2 rörs system. Tyvärr vet jag inte nåt om framlednings temp.
Det står olja/el i ditt första inlägg, men 35000 KWH. Låter på mig som at oljan inte har använts?

Troligen kan du se framledningstemperaturen på din elpanna. I och för sig finns det en temperaturmätare, men just nu bör den stå på 20 grader. Men gissar du också har en inställning av hur mycket värme den skall ge vid olika utetemperaturer. Om du tittar på hur den är ställd kan du förmodligen se via manualen vad du har för framledningstemperatur vid till exempel plus 5 grader utomhustemperatur (vid den temperaturen vill du troligen gärna att din värmepump klarar att värma huset). Leta efter en ratt som säger vilken nivå värmen ligger på och en annan som säger hur brant värmen ökar när utetemperaturen minskar.

Beroende på panna kan det finnas andra vägar att hitta det.

Värmpeump luft/vatten är ganska troligt en bra ide. Hade du inte bott i skåne hade bergsvärme kunnat vara ett enkelt val (klarar den framlednignstemperatur du behöver). Men just nu är frågan hur radiatorerna är dimensionerade.

--- Mats ---
 
Vilket märke/modell är det på olja/el-pannan?
 
Jag skulle nog varit lite tydligare, jag har nyss köpt huset men ännu inte flyttat in. Så det är svårt att se framledningstemp, kurvur m.m.
Kan man ha kvar el/olje pannan och bara köpa luft/vatten pumpen och koppla samman dom?
Annars måste man väl köpa en elpanna som kopplas samman med vp?
 
Hatte skrev:
Jag skulle nog varit lite tydligare, jag har nyss köpt huset men ännu inte flyttat in. Så det är svårt att se framledningstemp, kurvur m.m.
Kan man ha kvar el/olje pannan och bara köpa luft/vatten pumpen och koppla samman dom?
Annars måste man väl köpa en elpanna som kopplas samman med vp?
Ni kan ha kvar pannan och bara koppla samman dem. För det mesta har man både en värmepump för "de flesta situationerna" plus en panna för de temperaturer värmepumpen inte är lönsam att dimensionera för.

Men det finns två viktiga frågor: Hur väl lämpade är radiatorerna för en värmepump, och hur skall styrsystemen fungera ihop.

Det är svårt att svara på innan du vet mer om den panna du har.

--- Mats ---
 
Ok, men värmepump verkar vara ett bra alternativ istället för olja/el?
Jag skall kolla med dom som jag köpt huset utav, men jag tror att det är ett lågtempssystem för det finns gott om radiatorer.
Återkommer när jag frågat dom och kollat vad det är för panna.
Tack för hjälpen så länge.
 
Annat alternativ kan vara att byta ut oljebrännaren till pelletsbrännare. Borde sänka drift kostnaden med runt 40% lite villt gissat.
 
Har haft dom funderingarna också, men har ingen möjlighet att lagra pelletsen i bulkförråd utan måste då ha mindre föråd i pannrummet och bära ner säckarna en och en. Blir nog en hel del säckar att bära eftersom huset är på 250m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.