Nissens
N Nordsjö skrev:
Det jag försöker förmedla är att oavsett hur "Socialdemokratisk" eller exempelvis "miljö"- vänlig man tänker att man som väljare är (och väljer att rösta på dem)- så är ideologierna väldigt nära eller inom högerpolitiken.
Att exempelvis Norrköping har gått från mindre/färre närodlade marker till industriområden och lagerhållning är väl ett tecken på att politikerna knappast representerar folket utan kör över invånarna fastän man tidigare vurmat för närodlat och ekologiskt. Detsamma vad gäller energiförsörjningen när man valde att sälja av Eon som tidigare ägdes av kommunen. [länk]
Oj, nu blev det mycket OT på en gång men visst är det i tiden att makteliten gör vad de vill/planerat när de sitter på tronen oavsett land/regim.
Och detta fenomenet skulle vara unikt för Sverige menar du?
 
C Crank skrev:
Att ta in en miljon nya människor i landet och samtidigt stänga ner kärnkraften är idiotiskt, vem som helst kan räkna ut vad som händer med elpriserna då
Dessutom finns det starka intressen som vill få upp elpriserna permanent då fler och fler skaffar elbilar och staten går miste om stora skatteintäkter. På något vis så skall de fossila bränslenas skatter tas ut på andra saker i samhället för att "välfärden" skall räddas. Så höga elpriser lär vi få leva med och de lär öka ju fler elbilar det blir ute i samhället.
 
  • Gilla
Anonymiserad 486519 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
N Nordsjö skrev:
Jag tycker det är superintressant att "Daggen" inte har en enda bild från landet där han jobbar, in action så att säga. Men det kan ju vara en tillfällighet. Hur som helst så är det sant att skattetrycket i Sverige är högt, har man dessutom inga lån, inga barn eller andra möjligheter att nyttja den skatt man betalar för så är det ju bara att betala snällt och se hur andra skor sig.

Men fakta är att min ränta för huslånet fortfarande är avdragsgill, jag har kunnat få studielån tills sjukt låg ränta under mina år vid universitet. Det är nog inte gratis att studera i många andra länder. Under viss livstid har jag även kunnat nyttja barnbidrag, bostadsbidrag, studiebidrag, akassa, sjukförsäkring mm. Som inte heller finns i många andra länder. Så att detta funnits för mig som skattebetalare är väl bra. Det är detta som är tryggheten i ett skattefinansierat land, dessutom finns ofta lagar och regler som gynnar samhället medborgarna däri. På olika sätt och utifrån olika parametrar. Samt att när det är valtider så förtrycker inte staten befolkningen och manipulerar dem eller hotar dem med våld/ekonomiska sanktioner om de inte röstar på "rätt kandidat".
Tänker att skatten gärna fick vara lägre, på energi så som el och på mat som alla behöver. Men skatten är nog priset vi får betala för att få ha allemansrätt, fria tyglar under ansvar, bra och billig utbildning till alla som vill och kan, bra sjukvård (ej helt privatiserat till skyhöga försäkringspriser), bra lagar som skyddar arbetstagare från godtyckliga och knäppa arbetsgivare mm mm.
;)
Felcitering?
 
varskavibo varskavibo skrev:
ja vi har faktiskt tagit in offert för att sätta in en spiskassett i vår öppna spis. 43 000 kostar det, men kanske är värt för att elräkningen inte ska rusa..

I vårt förra hus hade vi en kassett som vi monterat in i den öppna spisen men den höll bara värmen i ca 3h efter att vi lagt oss.

Vi hade planer på att installera en kamin med mycket sten i för att lagra värme under dagen när vi eldade, till vårt "nya" hus, för 12-14 år sedan. Detta skulle kosta en hel del då....

Vi satsade på bergvärme istället när vår frånluftsvärmepump gick sönder.
Detta har vi inte ångrat!

Passade på att montera en elmätare på pannan för att se hur mycket som gick åt till värme och varmvatten.

Vi har tre barn och ett hus på ca 200kvm.
Snittet för vår värme och varmvattenförbrukning ligger på ca 4850kWh/år.

Vi slipper köpa/leta och hugga, stapla en massa ved, sot som det medför på tak, lister och inredning.
Vet heller inte hur hälsosamt det är att andas in den rök som faktiskt kommer in i huset och som hänger runt huset när det inte blåser...

Finns säkert personer som är experter på att inte få sot inomhus...

Fundera på om det är vedeldning som är den bästa lösningen för er eller om det finns andra bättre och enklare alternativ att välja.
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Jag tror inte en spiskassett är den effektivaste lösningen, man behöver lagra värmen i massa.

Förbränningen behöver vara effektiv dessutom, då minskar man på de farliga partiklarna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M
Yes idag är det nog svårt att köpa en kamin som inte uppfyller miljönormerna.
Vet inte hur man eldar om man får sot inne, på lister osv.? Jag har eldat i min Nibe Handöl i 15 år, har vitt tak och lister i vardagsrummet men något sot har jag aldrig fått i rummet, det försvinner ut genom skorstenen.

Annars håller jag med om veden. Jag har luft/vatten som snittar Cop3 över året. Veden kostar 1kr/kWh idag i storstaden så elen kan kosta minst 3kr/kWh innan man ens funderar på besväret. Med kostnad för att hämta med släpkärra osv. så är nog 4kr/kWh för motsvarande elpris mer korrekt, och det kan vi säkert se som ett snitt denna vintern. Jag är mest orolig över tillgången på el och har därför bunkrat upp med diverse fastbränslen. Om dom inte hittar en ersättning för Putins gas/olja i vinter så kommer vi nog bli ganska stora nettoexportörer av el, kanske tom. så mycket att dom väljer att fimpa vissa städer under ett par timmar. Då blir det inte kul utan UPS'er eller något att stoppa in i kaminen.
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Dummaste jag har läst och mitt råd isf. är BYT BANK! Jag har inskrivet i mitt låneavtal med min bank att jag när som helst kan lösa min skuld. Jag är starkt tveksam till det du skriver, ska inte säga att du ljuger men ditt resonemang stämmer inte med hur lagar och regler ser ut i Sverige.
Visst får man betala av ett lån när man vill, men det sker mot att man även betalar räntan som är utomstående för den tid man skär bort. Så det kostar lika mycket att betala det på en gång som att betala det på den tid det är skrivet.
 
Det där låter absurt det också
 
M mattias1343 skrev:
Visst får man betala av ett lån när man vill, men det sker mot att man även betalar räntan som är utomstående för den tid man skär bort. Så det kostar lika mycket att betala det på en gång som att betala det på den tid det är skrivet.
Gäller lån med bindningstid. Har du rörligt, kan vara 3 mån, så är det inga problem eller extra kostnad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det där låter absurt det också
Väljer du med bindningstid är det inget konstigt, är hur tydligt som helst i låneavtalen. Men kostnaden varierar beroende på din ränta och räntenivå när du vill lösa ett bundet lån under bindningstiden.
 
  • Gilla
GBG68
  • Laddar…
Ja det var det med tidsbundna lån, vi har egentligen inte det.

Jag frågade just via min banks chatt och för oss är det inga problem att korta av lånet. Vårt lån har en fast avbetalning och lånets längd kan krympa eller öka beroende på räntan. Så om vi skulle amortera av en större klumpsumma så skulle lånets längd förkortas och inte behöva betala ränta som banken skulle gå miste om.
 
S
D droopy skrev:
Dessutom finns det starka intressen som vill få upp elpriserna permanent då fler och fler skaffar elbilar och staten går miste om stora skatteintäkter. På något vis så skall de fossila bränslenas skatter tas ut på andra saker i samhället för att "välfärden" skall räddas. Så höga elpriser lär vi få leva med och de lär öka ju fler elbilar det blir ute i samhället.
det måste ju gå att lösa på annat sätt.
  • Mätarställningen kontrolleras ju med jämna mellanrum på besiktningen. Inför en skatt baserad på körda mil på elbilar som motsvarar 20 kr milen så är ju det problemet löst. Det behöver knappast dra med sig elpriserna på all typ av el samtidigt.
 
M mattias1343 skrev:
Visst får man betala av ett lån när man vill, men det sker mot att man även betalar räntan som är utomstående för den tid man skär bort. Så det kostar lika mycket att betala det på en gång som att betala det på den tid det är skrivet.
Är det inte så att om man gör en inbetalning vid "låneförfallodatum" för att sänka lånekostnaden och sedan "förnyar" sitt lån efter denna inbetalning att man kan komma runt räntekostnaderna som man annars måste betala ?

Har för mig att den jag pratade med på SBAB pratade om en sådan möjlighet.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det var det med tidsbundna lån, vi har egentligen inte det.

Jag frågade just via min banks chatt och för oss är det inga problem att korta av lånet. Vårt lån har en fast avbetalning och lånets längd kan krympa eller öka beroende på räntan. Så om vi skulle amortera av en större klumpsumma så skulle lånets längd förkortas och inte behöva betala ränta som banken skulle gå miste om.
De som är vanligast är annuitetslån, samma betalning hela tiden eller lån med rak amortering då samma belopp amorteras vid varje tillfälle och totala kostnaden minskar med bundna lån i takt med amortering, dvs lånesumman minskar och räntekostnad Vill påstå att det senare är vanligast för bankers bostadslån.
 
D droopy skrev:
Är det inte så att om man gör en inbetalning vid "låneförfallodatum" för att sänka lånekostnaden och sedan "förnyar" sitt lån efter denna inbetalning att man kan komma runt räntekostnaderna som man annars måste betala ?

Har för mig att den jag pratade med på SBAB pratade om en sådan möjlighet.
Jo, så har jag gjort tidigare och ingen extra kostnad så länge befintligt lån finns kvar och bara skrivs om med lägre lånebelopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.