Hej! Vi har dränerat och isolerat runt källaren med dubbel isodrän förr drygt ett år sedan. Nu vill vi göra fin och släta väggar. För att blir säker att vi skadar inte huset så vill jag fråga här om detta är rätt forum, går det att limma renoveringsgipsskiva direkt på källare väggar utan stålreglar då den redan isolerats på utsidan? Eller kör vi bara stålreglar på ytterväggar och limma renoveringsgipsskiva direkt på innerväggar?
Huset är putsat med lättbetong.
 
Själv skulle jag bara spackla väggarna i källaren för att undvika konstruktioner som kan hålla fukt. Talar av egen bitter erfarenhet då mitt första hus hade dränerad källare (pordrän) med gips på väggarna. Där var det så mycket vatten i marken tidvis att det trängde in i källaren med mögel bakom gipset till följd.
 
Skulle aldrig nånsin gjort så, oavsett hur bra dränerat det är. Puts och kalkfärg/silikat och sen är det klart.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Själv skulle jag bara spackla väggarna i källaren för att undvika konstruktioner som kan hålla fukt. Talar av egen bitter erfarenhet då mitt första hus hade dränerad källare (pordrän) med gips på väggarna. Där var det så mycket vatten i marken tidvis att det trängde in i källaren med mögel bakom gipset till följd.
Spackla ojämnheter med vad? Putsbruk "C" eller vilken?
 
A ayakout skrev:
Spackla ojämnheter med vad? Putsbruk "C" eller vilken?[
Beror på hur ojämn vägg du har. Jag använde vanligt handspackel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.