TRJBerg
B b50gud skrev:
då får du nog läsa på lite kring hur värmepumpars verkningsgrad COP minskar ju högre tempratur som ska gå ut ur pumpen rätt stor skillnad om den är 2 eller 5 vilket betyder att vid två så får du värme motsvarande 2 kwh vid förbrukad vid 1 kwh förbrukning och vid 5 får du då istället värme motsvarande 5 kwh vid förbrukade 1 kwh. COP minskar ju högre temp som ska levereras ut ur pumpen. detta är ännu mer markand i tryckstyrda pumpar som är vanliga numera.

din uträkning baserar sig bara på diff mellan inne och utetemp vilket är något helt annat.
Fast i regel pratar man om värmebehov i kWh inte om elkostnad när man pratar skillnad i innetemperatur.
 
B b50gud skrev:
då får du nog läsa på lite kring hur värmepumpars verkningsgrad COP minskar ju högre tempratur som ska gå ut ur pumpen rätt stor skillnad om den är 2 eller 5 vilket betyder att vid två så får du värme motsvarande 2 kwh vid förbrukad vid 1 kwh förbrukning och vid 5 får du då istället värme motsvarande 5 kwh vid förbrukade 1 kwh. COP minskar ju högre temp som ska levereras ut ur pumpen. detta är ännu mer markand i tryckstyrda pumpar som är vanliga numera.

din uträkning baserar sig bara på diff mellan inne och utetemp vilket är något helt annat.

COP på värmepumpen går inte från 5 till 2 för att huset värms till en temperatur 5% högre än omgivningstemperaturen. Du får nog läsa på lite mer.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast i regel pratar man om värmebehov i kWh inte om elkostnad när man pratar skillnad i innetemperatur.
få kan mäta sitt värmebehov i huset men enkelt att läsa av elmätaren, har man ett likadant hus som grannarna men dubbla elförbrukningen är det något som skiljer i livstil eller utrustning. Om det inte är glömt isolering i en vägg etc men något skiljer drastiskt i detta fall även om det bara var drygt 10000kwh
 
useless useless skrev:
COP på värmepumpen går inte från 5 till 2 för att huset värms till en temperatur 5% högre än omgivningstemperaturen. Du får nog läsa på lite mer.
det skrev jag inte heller försökte förklara hur de funkar, i mitt förra hus klarade gammal pump bara ca -10 vilket betydde att när det var kallt ute så gick den konstant och elpatronen slog till och höjde vattentemperaturen. Det ger dramatiska förändringar av cop om det är så att fel kurva är vald och radiatorernas termostater är det som får reglera tempen inomhus blir det sämre verkningsgrad genom att elpatronen går i onödan.
 
Jo, det var därför jag skrev med disclaimern om marginaleffekt i mitt tidigare svar. Rent generellt, inom värmekällans normala arbetsområde, så innebär en 5-procentig ökning av temperaturskillnaden inne/ute att 5% mer energi behöver tillföras. plus/minus några tiondels procent.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.