Det är dags att byta då det läcker på en heö del ställen... råsponten tror jag torkar upp hyfsat och behöver inte bytas. Garaget är av enklare modell typ ombyggd carport Så finns ingen plan att inreda det utan det kommer att förbli enkelt. Men...ska jag riva bort gamla pappen? eller lägga den nya ovanpå...? när man lägger på hustak låter man ju ofta) den gamla pappen vara kvar.....
 
Rickard.
Är det slätt och fint går det bra att lägga på. ”Hemmafixar”papp är känsligare så man bör ställa högre krav på underlaget men med svetsad papp kan man nästan lägga över vad som helst men det kan ju se förjävligt ut ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ibland är en anledning till att man lägger papp, att taket klarar en begränsad tyngd. Om så är fallet bör man såklart ta bort det gamla
 
Rickard.
Vikt kan vara men sällan är något man behöver ta hänsyn till. Våran lägsta snözon som är på Skånes västkust är 100kg snö/m2 och ett lager papp väger 4-6kg/m2.
 
Med reservation för hur taket ser ut så tror jag det är enklare att få ett snyggt platt resultat om du inte har ett lager till under, så jag skulle riva bort den gamla.
 
Det är inga problem att lägga på gammal papp men är det ojämnt blir det nya lika ojämnt. Det minsta man behöver göra är att skära upp alla bubblor om sådana finns.
 
S sepani skrev:
Det är dags att byta då det läcker på en heö del ställen... råsponten tror jag torkar upp hyfsat och behöver inte bytas. Garaget är av enklare modell typ ombyggd carport Så finns ingen plan att inreda det utan det kommer att förbli enkelt. Men...ska jag riva bort gamla pappen? eller lägga den nya ovanpå...? när man lägger på hustak låter man ju ofta) den gamla pappen vara kvar.....
efter en del funderande har jag landat i en ”snikrenovering” av det gamla papptaken. Jag tänker takmassa. Måste/bör jag ha asfalt primer under? Hur gör jag bäst för att laga i skador på gamla (se bilder). Skära upp och putta under ny papp och sen klafsa på takmassa? Gammalt papptak med synliga skador och mossbildning som kan behöva reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett gammalt papptak med synliga skador och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på slitet papptak med synliga skador och revor där takmassa kan appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade tvättat noga. Primat hela taket. Lagat hål med asfaltskit med fibrer i.
Å sen strukit 2 ggr med massan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Å hållt tummarna....
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Takmassa kan inte laga hål utan bara fördröja åldrandet av ett helt tak så dina lagningar måste hålla hög kvalité och hur man gör sånna på ditt tak har jag ingen aning om.

Pressening eller omläggning är dom förslag jag kan rekommendera. Trist att kasta bort onödiga pengar för att sedan ändå betala samma pris för en hel omläggning tänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Det finns väldigt bra steg för steg instruktioner, filmer mm om hur man lagar sprickor eller skador. Gör en sökning på laga takpapp. Det är olika på hur skadan ser ut, men inte svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.