Jag har två rör som kommer upp ur ett golv (i ett rum där jag kommer att bygga nytt badrum) och jag vill förståss inte ha dessa synligt sedan.

Rören är två st kopparrör dim 25 mm. Måste det lödas eller finns det någon sorts koppling som är "laglig"?

Har för mig att det inte är tillåtet att använda de här nya snabbklämkopplingarna när rören senare kommer att byggas in i väggar/golv.

Rätt eller...?

Vad använder man istället?

/V
 
Nej det är tyvärr inte tillåtet längre att ha presskopplingar dolda då många klåpare gjort läckande installationer.
vad du skulle kunna göra däremot är att ha en inspektionslucka med skvallerrör och sen ha presskopplingen bakom denna om du störs av utanpåliggande t-rör.
Vad jag vet så får du får inte heller ha ett lödat rör dolt.
 
Men det måste ju på något sätt gå att skarva ett rör. Om inte lödning är godkänt - vad är då godkänt???

Vill ju inte ha en inspektionslucka på golvet heller...:(

/V
 
A.4 Fogar på rör
Fogar på rör ska vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage
från fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för
icke utbytbar förläggning.
Fogar i lägenheter eller motsvarande ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda
inbyggnader eller i kopplingsskåp.
Utrymmen för rörkopplingar i inbyggnader, installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha
vattentät botten och vara försedda med dränering med tillräcklig kapacitet. Dräneringen
ska mynna på plats där man omedelbart kan upptäcka ett eventuellt läckage och där
utläckande vatten inte direkt orsakar en skada. Installationsschakt med utrymme för rörkopplingar
eller kopplingsskåp ska ha serviceöppning som är tillräckligt stor för reparation
eller byte av fogar. Serviceöppning ska inte vara placerade i en våt-zon (se avsnitt C).
Schaktbotten eller kopplingsskåp ska vara rengjorda så att avloppet inte riskerar att sätta
igen vid eventuellt läckage.

Ovan från http://www.vvsi.se/download/3117/Branschregler_brochsyr0601.pdf
Branschregler säker vatteninstallation.
 
Tack för det urförliga svaret - även om jag hade hoppats på något trevligare alternativ.. :)

OK - detta är läget:

070722_Nytt_badrum

De två rören längst till vänster är varm- och kallvatten till min nuvarande villapanna. Ska jag verkligen måsta ha dessa stickade upp ur golvet i mitt nya badrum. Vad jag vill göra är kapa de under golvet och skicka de rakt ut genom väggen till andra sidan där jag kommer att montera den nya VVB:n. Det finns ingen möjlighet att göra någon inspektionslucka eftersom jag kommer att borra genom syllen.

Vad tror ni om en elektronisk fuktmätare typ denna:

Fukt- och temperaturmätare HMT330 - Vaisala

Blir det då en läcka så kan man alltid ta upp trossbotten underifrån och åtgärda.

De övriga rören hör till värmesystemet som numer är urkopplat så dessa kommer jag att kapa under golvet.

/V
 
kan du inte dra värmepannans rör i det utrymme där värmepannan sitter?
 
vojma skrev:
Vad tror ni om en elektronisk fuktmätare typ denna:

Blir det då en läcka så kan man alltid ta upp trossbotten underifrån och åtgärda.
/V
Elektronik ska strömförsörjas och det är ofta batteri i sådana saker och efter några år så "glömmer" man bort den där fuktmätaren.

Du kan ju göra en inspektionslucka underifrån precis som du antyder, genom trossbotten.
 
MathiasS skrev:
kan du inte dra värmepannans rör i det utrymme där värmepannan sitter?
Värmepannan ska bort. I det hörnet ska jag ha en duschkabin.

prototypen skrev:
Elektronik ska strömförsörjas och det är ofta batteri i sådana saker och efter några år så "glömmer" man bort den där fuktmätaren.

Du kan ju göra en inspektionslucka underifrån precis som du antyder, genom trossbotten.
Visst - eller så fixar man en eliminator på jula för 49:-. Probelmet är att det är så trångt under trossbotten så man kryper inte dit "för ros skull" om du förstår vad jag menar. Visst i början så kanske man håller koll på det men sen är det som du skriver... efter några år så glömmer man bort det.
 
Var i dag och talade med en arbetsledare på ortens Comfortbutik och han sade att det i undantagsfall är tillåtet att skarva rör i väggar/golv utan att ha inspektionslucka. Undantagen skulle kunna vara sådana att kostnaden för att byta hela röret skulle bli orimligt hög exempelvis; att man skulle måsta riva upp golvet i stora delar av huset för att komma till en kopplingspunkt.

/V
 
Kolla med ditt f-bolag. Det är de som ersätter dig vid läckage. Inte nån snubbe från Comfortbutik!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.