Hej alla

Är nybliven villaägare och har försökt läsa de trådar jag funnit rörandes microsec 1006 installationer utan att blir helt klar över vade det faktiskt är som är installerat i huset. Larm och brandlarm kombinerat?

Huset är från 70 talet och jag misstänker med tanke på att det förutom denna gamla trådade installation som satt kvar även fast ett lite modernare trådlöst Verisure i huset har hängt med väldigt länge. Kan denna installation av microsec vara från 70-talet?

Bifogar ett hopklipp från olika enheter i en bild och jag är lite nyfiken på vad de färgmarkerade enligt bilden är för något.

Innan jag river ner allt och tar bort alla kablage som verkar dragna både ner till boxen i källaren och upp på vinden genom taket. Har ännu inte funnit någon central eller koppling på vinden men någonstans går trådarna...
Någon som vet vad jag kan förväntas hitta uppe på vinden?

På bilen har jag färgmarkerat och undrar om någon som stött på, demonterat, installerat eller kan något om dem kan förklara vad det är jag har på bilden.

Röd: Boxen i källaren. Denna verkar matad med 230volt, kan det stämma?

Grön: Detektorer för rörelse? Rök? dessa sitter i flera rum och alla trådar verkar gå upp till vinden.

Blå: Dörrbrytare?

Gul: Vad är detta? Hör den till larmet? Sitter ett par i huset på lite olika ställen.

Lila: Siren?

Svart: Detektor av något slag? Rök? Rörelse?

Kan man bara riva ut allt och köra till tippen eller är det något man skall tänka på?

Mvh
 
  • Kollage av äldre larmsystemkomponenter med färgmarkeringar som identifierar olika enheter: centralenhet, detektorer och sirener.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd: centralapparat, dit är detektorer mm kopplade.
Grön: rörelsedetektor
Blå: Överföring från karm/nyckelbrytare till vägg och vidare till centralenhet
Gul. kopplingsdosa
Svart: ser ut som en rörelsedetektor.
Lila: dörrklocka (ding/dong).

Ang. larmet så ser det allmänt taffligt ut. Välj själv om du vill behålla det eller riva ner.
 
Sitter i en liknande situation som TS, dvs nybliven villaägare med Microsec S8 installation i huset.

Det jag undrar är;
I vilken ordning demonteras systemet?
Personliga koden kan jag, centralapparaten har jag tillgång till (det tjöt ordentligt när jag öppnade luckan...).
Vad är nästa steg för att säkert ta ner systemet utan att utlösa det igen?

Tack för all input.
 
A abakar skrev:
Sitter i en liknande situation som TS, dvs nybliven villaägare med Microsec S8 installation i huset.

Det jag undrar är;
I vilken ordning demonteras systemet?
Personliga koden kan jag, centralapparaten har jag tillgång till (det tjöt ordentligt när jag öppnade luckan...).
Vad är nästa steg för att säkert ta ner systemet utan att utlösa det igen?

Tack för all input.
För den som har Microsec S8 med samma fråga:
Instruktionen jag fick är att koppla loss batteriet först och därefter koppla från nätmatningen.
Verkar ha gått bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.