Med fiber menar ni optisk fiber eller cat5/6 kablage (koppar)?
Är väldigt förvirrande att läsa men inte förstå vad ni menar.

Mvh
Magnus
 
Nu har jag visserligen telefoni löst sedan tidigare i och med att huset jag flyttar till har ett gammalt abbonemang. Men jag tänkte ändå kommentera angående bredbandsanslutning, eftersom jag blev positivt överaskad där.

Det är inte Telia/Skanova som sköter bredbandsanslutningarna på alla ställen! Här i Bräcke är det Teracom som har hand om bredbandsanslutningarna. Samma bredbandsleverantörer som via Telias nät, men en servicenivå som är klart bättre än Skanova :)
 
Olof_n skrev:
Jag hade tänkt få min telefon inkopplad av Glocalnet eftersom det skulle kosta 675:-. Tyvärr vill scanova ha 5000:- i betalt av Glocalnet för att åka ut och kontrollera telestationen.
Till saken hör att jag själv la ner telekabel fram till stationen när el-bolaget grävde ner el-ledningen till tomten.
La du bara ner slangen eller lade du även ner själva telekablen? Hur visste du vilken typ av kabel du skulle lägga ner (eller så kanske det bara finns en typ av telekabel) och vad kostade den?
 
xLnT skrev:
Med fiber menar ni optisk fiber eller cat5/6 kablage (koppar)?
Är väldigt förvirrande att läsa men inte förstå vad ni menar.

Mvh
Magnus
Med fiber kan man inte mena något annat än optisk fiber.
 
Robert_Maria skrev:
Med fiber kan man inte mena något annat än optisk fiber.
Oj oj oj, tro mig, det finns fler dolk som säger "fiber" till cat5/6 än till vad som verkligen är fiber.
Är det verkligen ekonomiskt försvarbart att dra optisk fiber till villor? Än att dra fram fibern till en station i området och sen köra koppar resten?

Vart i Sverge drar Telia optisk fiber in i villor?
Hittar inte det på deras hemsida.

Mvh
Magnus
 
xLnT skrev:
Är det verkligen ekonomiskt försvarbart att dra optisk fiber till villor? Än att dra fram fibern till en station i området och sen köra koppar resten?

Vart i Sverge drar Telia optisk fiber in i villor?
Hittar inte det på deras hemsida.
Nu vet jag inte hur Telia gör (de drar säkert sällan fiber till villor), men Mälarenergi drar optisk fiber in i villorna i Västerås (där Robert och Maria bor, och det är således naturligt att Robert och Maria med fiber menar just fiber). Man har själv en fiber-CPS inne i huset som tar in fibern och ger ut ethernet via rj45-kontakter.

Men enligt Mälarenergis sajt så är Västerås Europas villa-fibertätasta stad och av Sveriges alla villor med optisk fiber ligger enligt dem hälften i Västerås, så man får anta att det inte är så vanligt i övrigt.
 
Köpte tomt 2005 på Gotland där det i priset ingick kommunalt VA, el, tele samt dagvattenledning. Priset inkluderade alla anslutningsavgifter.

Ovanstående innebär att alla ledningar, även tele, var framdraget till tomtgräns. Nergrävningen av tele från tomgräns till hus ombesörjde vi själva samt även dragningen inne i huset.

Huset (fritidsdito) var klart vid årsskiftet (06/07) och då det är dålig mottagning för mobiltelefoner kollade jag med Telia vad det skulle kosta att få en fast telefon inkopplad.

Vad Telia behöver göra är att knäppa på plinten inne i teknikboden (byggd för området) allt annat är ju framdraget, för det skulle de ha 7 000:-- (deras lägsta pris enligt nya policyn sedan våren 2006). No way!!

Får se om det löser sig så här istället;

Min dotter hade ett fast abonnemang hos Telia som hon tänkte säga upp/avsluta. Kontaktade Tele 2, och kontentan blev ett operatörsbyte. Nu skall Tele2 flytta abonnemanget till vårt fritidshus och för det tar de 550:--!!! ”Lite” skillnad mot 7 000!

Har nu fått info att Tele2 tagit kontakt med ledningsägaren (Scanova AB), så nu får vi se hur lång tid det tar.

Babs1
 
xLnT skrev:
Oj oj oj, tro mig, det finns fler dolk som säger "fiber" till cat5/6 än till vad som verkligen är fiber.
Är det verkligen ekonomiskt försvarbart att dra optisk fiber till villor? Än att dra fram fibern till en station i området och sen köra koppar resten?

Vart i Sverge drar Telia optisk fiber in i villor?
Hittar inte det på deras hemsida.

Mvh
Magnus
Telia drar opto fiber till alla nybyggen, om kunden betalar. Det är ingen billig ethernet variant, du kontaktar en säljare på fastighetssidan som ser på en karta var kabeln ligger, sedan får ni en offert.
 
År 2004 fick jag ett pris på några hundringar (?) (typ samma kostnad som flytt av abb) för att få telefon indraget i ett nybyggt hus i tätbebyggt område.

/M
 
Vi har nyligen köpt en tomt (för att bygga villa på) som idag har en sommarstuga på sig med luftledning till huset. Vi har ännu inte skaffat något abbonnemang. Området är nyligen planlagt och vägen håller på att byggas om och då passar Elverket och Telia på att förlägga sina ledningar i backen. Jag funderar på att teckna abbonnemang nu när det fortfarande är luftledning för att inte Telia skall få för sig att ta ut en skyhög avgift för anslutning när ledningen sedan ligger i backen. Är det någon som har erfarenhet av detta?
/Jonas
 
Jfrolid skrev:
Vi har nyligen köpt en tomt (för att bygga villa på) som idag har en sommarstuga på sig med luftledning till huset. Vi har ännu inte skaffat något abbonnemang. Området är nyligen planlagt och vägen håller på att byggas om och då passar Elverket och Telia på att förlägga sina ledningar i backen. Jag funderar på att teckna abbonnemang nu när det fortfarande är luftledning för att inte Telia skall få för sig att ta ut en skyhög avgift för anslutning när ledningen sedan ligger i backen. Är det någon som har erfarenhet av detta?
/Jonas
Är det ett icke permanent boende, delvis en adress du inte är en skriven på kommer du få betala den faktiska kostnaden för installation, vad den blir är beroende på hur situationen ser ut gällande ledig kapacitet i stationen etc..
 
Det låter surt. Man kan ju tycka att om man har ett abbonnemang så ska inte Telia komma med någon ny anslutningsavgift även om det gäller ett fritidsboende eller framtida fastboende.
Jonas
 
Jfrolid skrev:
Det låter surt. Man kan ju tycka att om man har ett abbonnemang så ska inte Telia komma med någon ny anslutningsavgift även om det gäller ett fritidsboende eller framtida fastboende.
Jonas
Man kan tycka många saker, men så ser situationen ut idag. Och så här har det faktiskt varit sedan televerket, dock har folk försökt komma undan det här genom att skriva sig själv på adressen i några månader.

Och ja, förr i tiden gick det bra, hur det fungerar idag vet jag inte.
 
Finns idag ingen skillnad på fritishus och permanentboende, jag är säker...
Vill man ha fast lina indragen där det saknas sedan tidigare så får man betala faktiskt kostnad ,inte så konstigt.

Jag förstår inte hur en del resonerar när de tycker att det är konstigt att det kostar något att koppla in sig på nätet trotts att de dragit sin ledning ända till tomtgränsen...resten av nätet då??

Jag hör inte samma gnäll på elbolagen fast de har verkligt monopol och ofta tar mycket mer betalt för att dra fram sin kabel vilket inte är varken svårare eller enklare än att lägga ner telekabeln.
 
Mobilnätet täcker nu så gott som hela Sverige. Gör som vi (och flera andra)

Turbo3G från 3 med routermodem. Skypetelefon från Clas Ohlson.

Kostnad för obegränsad datatrafik och modem: 298:-/mån
Kostnad för Skype abonnemang: 20:/mån
Kostnad för Skypetelefonen: 1300:-

Skype telefonen med Skype Pro och Skype In, sitter rakt in i modemet. Vi behöver alltså inte ha datorn igång för att ringa. Vi har ett "vanligt" nummer som folk med koppartråd och fast telefon kan ringa utan någon extra kostnad och vi ringer inom Sverige för bara uppkopplingsavgiften 0,39 kr/samtal (fasta telefoner).

Nu bor ju vi i och för sig i norra Stockholmsområdet (precis på gränsen för Turbo3G), men väldigt många skulle nog kunna använda sig av denna variant. Fungerar väldigt bra.

Telia ville ha 7000:- för installation plus 900 för abonnemangsflytt plus ett 12 månaderskontrakt á 120 kr/mån. Plus kostnad för bredband (vad det nu kostar). Då kunde de ändå inte garantera en plats i kopplingsskåpet.
Tack för kaffet men....................:confused:

Mobilt, mycket billigare totalt sett och fungerar kanon
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.