En blixt som slog ner i ett träd utanför ett hus, tog sin in i huset och gjorde hål i familjens källargolv.

Du kan läsa artikeln här: Blixt gjorde hål i källargolv
 
Magnus E K
Får upp en annonsjävel istället för bild på hålet.
 
  • Gilla
Jwc och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Får upp en annonsjävel istället för bild på hålet.
Ja var är hålet! Alla vill se hålet! :D
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
En blixt slog ner i ett träd i närheten av ett hus och tog sig sedan in i huset via en förlängningssladd. Väl där gjorde den ett hål i källargolvet, vilket vi får anta är av betong. Jag som har haft en blixt i huset som tog det mesta/ gjorde rent hus rent fysiskt samt EMP. Jag ser personligen en brist i förlängningssladden i denna historia, att denna skulle kunna leda så mycket energi så att det gör hål i källargolvet, som vi får anta består av betong, och blixten gjorde hål i den? Skarvkabeln, var den typ 3x0,75 eller 3x1,5. Tror inte på detta.
 
L leifa.k skrev:
En blixt slog ner i ett träd i närheten av ett hus och tog sig sedan in i huset via en förlängningssladd. Väl där gjorde den ett hål i källargolvet, vilket vi får anta är av betong. Jag som har haft en blixt i huset som tog det mesta/ gjorde rent hus rent fysiskt samt EMP. Jag ser personligen en brist i förlängningssladden i denna historia, att denna skulle kunna leda så mycket energi så att det gör hål i källargolvet, som vi får anta består av betong, och blixten gjorde hål i den? Skarvkabeln, var den typ 3x0,75 eller 3x1,5. Tror inte på detta.
Mycket hinner hända på den hundradels sekund det tar för kopparen i kabeln att förångas. Glöm inte att det är ganska många volt i en blixt och då gör det inte så mycket att ledningen är tunn. Det kan bli rätt rejäla skador efter att blixten slagit i en telefonledning också, och den är ännu klenare
 
Jag undrar om inte vatten/avloppsledningar i metall har något med saken att göra:thinking:
 
Kalle B Kalle B skrev:
Mycket hinner hända på den hundradels sekund det tar för kopparen i kabeln att förångas. Glöm inte att det är ganska många volt i en blixt och då gör det inte så mycket att ledningen är tunn. Det kan bli rätt rejäla skador efter att blixten slagit i en telefonledning också, och den är ännu klenare
Jo, efter min erfarenhet efter blixtnedslag i vårat bostadshus så var detta exempel lindrigt och inte värt att skriva om.
 
Redigerat:
Tycker det finns en del frågeställningar.
Skarvsladden borde bromsa upp en hel.
Som någon skrev så kan man gissa på avloppsrören. Men frågan är hur bra gjutjärn leder?
 
Nissens
Kalle B Kalle B skrev:
Sveriges radio har en bild på skadan, som tycks ha skett på Orust. Blir till att lägga nya klinker.

[länk]
Nya klinker på en plastmatta?

Hur tänker du då?
 
Nissens Nissens skrev:
Nya klinker på en plastmatta?

Hur tänker du då?
När jag kollar lite noggrannare var det kanske plastmatta ja :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.