B Borgen2021 skrev:
Går det ens atr göra med de nya?
'Allt' går utom riktigt små barn och tennsoldater.
Jag skulle tro att nätägaren ser om förbrukningen ändras på transformatorn när någon ägnar sig åt olaglig kraftledning, det är bättre att ersätta den elbaserade värmen med något annat när elpriset blir för högt.
 
F fribygg skrev:
'Allt' går utom riktigt små barn och tennsoldater.
Jag skulle tro att nätägaren ser om förbrukningen ändras på transformatorn när någon ägnar sig åt olaglig kraftledning, det är bättre att ersätta den elbaserade värmen med något annat när elpriset blir för högt.
Elbolagen har säkert bättre koll nu än på 60 70 talet
Då hade min morfar hela garaget före mätaren ;)
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
J JockeHX skrev:
Vi kan nog alla vara överens om att förra årets idé om ersättning till maxförbrukning var urbota dum. Men med den chock som elpriset kommer ge i vinter kommer skicka folk från hus eller hem i värsta fall och i bästa fall sänka deras ekonomi så de inte har råd att byta från elpannor till något mer effektivt. Man måste ge någon typ av respit och inte bara säga till dem att de ska skylla sig själva, för vem står upp för Ukraina när de blir ruinerade?

Först maten, sen moralen, brukar det sägas.
Ja bidraget förra året var inte bra, och visst är det väl bra om man kan ge folk en respit, men ärligt talat vet jag inte om en respit hjälper för en stor del av befolkningen. Tänker man "jag ska effektivisera och sätta in kamin, men inte om staten kommer med mer pengar" så spelar det nog ingen roll hur stor respit man får.

Samma sak med folk som brände el i onödan, för att tjäna någon hundralapp. Däee är det nog inte frågan om att man behövde till egen mat innan man kunde ha moral. Man hade mat och saknade moral ändå.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja bidraget förra året var inte bra, och visst är det väl bra om man kan ge folk en respit, men ärligt talat vet jag inte om en respit hjälper för en stor del av befolkningen. Tänker man "jag ska effektivisera och sätta in kamin, men inte om staten kommer med mer pengar" så spelar det nog ingen roll hur stor respit man får.

Samma sak med folk som brände el i onödan, för att tjäna någon hundralapp. Däee är det nog inte frågan om att man behövde till egen mat innan man kunde ha moral. Man hade mat och saknade moral ändå.
Vid vilket elpris tror du det finns incitament till att spara in på sin el?
 
J JockeHX skrev:
snittet för skåningarna kommer nog vara över 10kr/kWh i vinter. Det är min amatörprognos.

Hade jag varit politiker hade jag föreslagit en modell där man får subvention till takpris men med en riktigt stor morot om man förbrukar mindre än samma period förra året.

Typ max 3kr/kWh, men om du drar mindre el än förra året så blir det en skala ner till 50 öre om man halverar sin förbrukning. Sprid ordet :rofl:
Hoppas såklart att du har fel men tror ändå inte det för då hade bolagen satt högre än 550 öre på fastpris på 6 månader. De lägger nog bra resurser på att förutspå elpriset
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T
Jag tycker alla här inne ska rösta på MP, det kommer bli som en dröm!
 
Fairlane
J JockeHX skrev:
Vid vilket elpris tror du det finns incitament till att spara in på sin el?
Det varierar givetvis mellan individer. Vissa har försökt dra ner i många år, medan andra helst inte drar en alls utan vill att staten tar hela smällen.

I Tyskland och andra Europeiska länder drar man ner förbrukningen så mycket det går. Max temperatur inomhus på vintern, förbud mot att kyla för mycket på sommaren. I Sverige vill man sätta fler lampor på husen, och avbeställa förbättringar om staten tar en större del av elkostnader.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det varierar givetvis mellan individer. Vissa har försökt dra ner i många år, medan andra helst inte drar en alls utan vill att staten tar hela smällen.

I Tyskland och andra Europeiska länder drar man ner förbrukningen så mycket det går. Max temperatur inomhus på vintern, förbud mot att kyla för mycket på sommaren. I Sverige vill man sätta fler lampor på husen, och avbeställa förbättringar om staten tar en större del av elkostnader.
Men säg ett pristak, t.ex. moderaternas förslag om 1kr/kWh och staten står för 75% av resterande. Dvs vid ett snittpris på 10kr/kWh så skulle det resultera i ett pris på 3,25kr + nätavgiften. Osäker på om 1kr/kWh så skulle moms, certifikat etc ingå men säg att det skulle vara så.

Då skulle alltså slutpriset per kWh bli drygt 4kr.

Ett hushåll som drar 3000kWh per månad skulle då få månadsräkning på 12.000kr. Skulle de inte ha incitament, trots pristak, på att energieffektivisera?

Edit: du skulle kunna argumentera för att de har mer incitament om de hade haft 30.000kr i månadskostnad för elen, men mitt motargument är att efter denna vinter så har de ingen buffert kvar att göra något mer än att byta ut listerna i deras fönster.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Den typen av argument. Att det måste bli billigare så att folk har råd att effektivisera stämmer aldrig i verkligheten. Det låter bara bra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den typen av argument. Att det måste bli billigare så att folk har råd att effektivisera stämmer aldrig i verkligheten. Det låter bara bra.
Jag vet redan att du vill driva människor från deras hem, jag argumenterar inte med dig Daniel :rolleyes:
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag vet redan att du vill driva människor från deras hem, jag argumenterar inte med dig Daniel :rolleyes:
Det är en annan fråga. Men du lär inte få mer energibesparingar av ett lägre pris.
 
T Thomas' skrev:
Jag tycker alla här inne ska rösta på MP, det kommer bli som en dröm!
Det har varit för mycket mardrömms situationer med MP i regeringen. Har de gjort något bra för 'byggahusaren' mer än Bolundaren?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en annan fråga. Men du lär inte få mer energibesparingar av ett lägre pris.
Jag vill inte dra mig med liknelser då jag såg er urspårade diskussion om burgarhak och burgare som skulle säljas.

Men jag kan lugnt konstatera att när priserna på kort tid ökar 10.000% så finns det ingen rimlig chans att reagera för en omställning. Jag tror säkert de flesta gör vad de kan, men det kommer inte räcka och framförallt finns det inte värmepumpar till alla innan vintern.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Det har varit för mycket mardrömms situationer med MP i regeringen. Har de gjort något bra för 'byggahusaren' mer än Bolundaren?
Nej, men dom har lyckats riva ner Sverige i fördärvet.
 
J JockeHX skrev:
Jag vill inte dra mig med liknelser då jag såg er urspårade diskussion om burgarhak och burgare som skulle säljas.

Men jag kan lugnt konstatera att när priserna på kort tid ökar 10.000% så finns det ingen rimlig chans att reagera för en omställning. Jag tror säkert de flesta gör vad de kan, men det kommer inte räcka och framförallt finns det inte värmepumpar till alla innan vintern.
Nej, visst är det ett problem som kan behöva lösas med stöd. Men motivera inte stöden med att folk ska energieffektivisera mer om de får billigare el. Det händer inte.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.