O
Dags att köpa en andrabil när frun ska va mammaledig. Har en Golf kombi 2019 som frun får köra med barnet och jag letar något att åka till jobbet i (ca 15 min enkel resa så inga långa sträckor). Sen blir det ju tvärtom när jag är pappaledig i vår.

Ställt in filter på Max 40k och lågmil, gärna under 10k. Min första tanke var Seat Ibiza eller Skoda Fabia. Då finns även helt ok med bagage samt plats för passagerare och barnstol. Nackdelen är att de är så otroligt fula i äldre årsmodeller (som det blir med mitt nuvarande pristak).
Dock dyker det mest upp Peugeot 107, Renault Clio, Toyota Aygo etc. Dvs storleken under. Tänker då ibland att jag kanske överskattar behovet av ”mycket” plats, vi har ju golfen för sådana tillfällen.
Dök även upp en och annan Peugeot 207 cc cab vilket slog an en gnista. Kul att kunna köra nedcabbat vid tillfälle, för en väldigt överkomlig prislapp. Men då är ju utrymmet för bagage och passagerare (fler än 1) obefintligt.

Hjälp mig lite här i mitt val. Någon som varit i liknande sits? Hur ska man prioritera? Jag är ganska oinsatt i småbilssegmentet, finns det några ökända modeller som är kända för att gå sönder tidigt?

På sikt är planen att byta ut en av bilarna mot elbil, antingen familjebilen eller pendlarbilen. Men behöver en andrabil relativt omgående och har inte mognat i elbilstänket än så det ligger något år eller två fram i tiden.
 
Hur blir er situation när föräldraledigheten tar slut och barnet börjar på dagis? behöver ni fortfarande två bilar då?
Om svaret är ja så e det nog bra om ni kan habarnstol i båda bilarna.
Angående utseende så tror jag att du får antingen se i "börsen" eller på bilen, det som i minn värd har varit viktigt med en andrabil är att det är en pålitlig en som inte är dyr att reparera och för den delen inte förhopningsvis kräver reparationer
 
O
J Jonas_81 skrev:
Hur blir er situation när föräldraledigheten tar slut och barnet börjar på dagis? behöver ni fortfarande två bilar då?
Om svaret är ja så e det nog bra om ni kan habarnstol i båda bilarna.
Angående utseende så tror jag att du får antingen se i "börsen" eller på bilen, det som i minn värd har varit viktigt med en andrabil är att det är en pålitlig en som inte är dyr att reparera och för den delen inte förhopningsvis kräver reparationer
Ja, vi kommer behöva två bilar sen (om än ganska sällan, klarade oss på en bil innan barnet).
dock, som sagt, kommer vi ändå byta en av bilarna mot elbil framöver.
Men jag tänker att en barnstol går in i vilken bil som helst så länge man inte behöver ha fler passagerare. Alltså, fram med passagerarsätet så får man in en barnstol bakom?
 
Måste ni ha en andrabil, en vespa eller elcykel kan ju vara värt att fundera på.

Men när vi pratar bil, i dom prisklasserna skulle jag hålla borta från franska bilar. En fransk bil kan man äga om man byter innan garantin går ut.

Jag skulle kolla efter japaner eller koreaner, dvs mazda,toyota, kia, hyundai, subaru. Med flera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
L Lutte skrev:
Måste ni ha en andrabil, en vespa eller elcykel kan ju vara värt att fundera på.

Men när vi pratar bil, i dom prisklasserna skulle jag hålla borta från franska bilar. En fransk bil kan man äga om man byter innan garantin går ut.

Jag skulle kolla efter japaner eller koreaner, dvs mazda,toyota, kia, hyundai, subaru. Med flera.
Nja… moped till jobbet i minusgrader och snö är lite för långt utanför min comfort zone :)
 
Håller med om att franska bilar i den prisklassen bör undvikas. Mest bara skräp.

Eftersom du ändå kollar på Fabia och Ibiza så kan du ju också inkludera VW polo i sökfiltret. Det är grunden samma bil som de andra två.

Vi hade en Polo 1.4 årsmodell 2005 som andra bil i några år här strax före pandemin och vi var väldigt nöjda med. Den var sjukt snikutrustad med hade då väldigt lite saker som kunde gå sönder. Man åkte riktigt bra i den. Både tyst och bekvämt. Vi provkörde i samma veva en ny Kia Rio och den hade hemsk komfort. Mycket bullrigare och sämre väghållning trots att den var 10 år nyare än polon.

Vår polo hade gått 12-13k mil när vi köpte den vilket inte alls var några problem. Kamrem var då nyligen bytt vilket var ett stort plus. Det är något som är viktigare än att fokusera på att den ska ha gått under ett visst miltal. Hellre köpa nåt som precis fått kamremmen bytt än att köpa nåt där det snart är dags. Det är en tråkig och oftast stor utgift.
 
I den prisklassen skulle jag köpa en Jaguar xj 1995-97. Har haft en sådan som andrabil i 10 år med minimalt reparationer. En dröm att köra. Går hitta fina ex mellan 30 och 40 tusen. Håller med om att undvika franska bilar i den prisklassen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har en skoda fabia combi som andrabil som jag avskyr, hade tidigare en mitsubishi colt som va betydligt bättre! För de summorna kan du nog hitta en lågmilad colt som är i fint skick! Mycket hellre än en fransk bil...
 
Jag kolla på fabia som extra bil, men det blev för trångt med bilbarnstol, även framåtsittande; jag har dock 2 barn. Köpte en rapid istället och jag är skit öjd med den. Var tänkt som pendlarbil för mig men vi använder den istället för v70n jämt
 
RoTe
Första generationen C1, 107, Aygo är ju en Toyota med Daihatsu-motor, alltså inget franskt överhuvudtaget. Dessa är riktigt bra bilar, inte mycket som kan gå sönder, men nu har dom börjat bli till åren så kolla rosten...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
O
Tack för all input. Blev till slut en Peugeot 107 från 2010 för 30 papp.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.