Hej på er alla!
Har en fråga angående vårt tak här hemma. Lät hantverkare lägga om taket förra hösten (2020). Då jag inte är så bevandrad inom hantverk m.m. litade jag på att de gjort att gott jobb. Så är det säkert men har funderat på om plåten ligger korrekt kring avluftningsröret (tror att det heter så). Tak med svarta takpannor och avluftningsrör, plåtarbeten synliga runt röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med takpannor och plåt runt avluftningsrör, plåtkant böjd inåt mot pannorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar man till vänster ligger pannorna över plåten som dessutom lutar inåt mot pannorna. Tittar man på den inzoomade bilden har de böjt till en liten kant på plåten som jag tror de tycker ska "skydda" så inte vatten kommer in under pannorna. Är detta ett korrekt sätt att göra det på. Har aldrig sett denna varianten förut. Varför gör man så? Bör jag ringa upp hantverkaren och be dem göra "rätt"?
Tacksam för svar
 
Rickard.
Jag tycker det ser bra ut, dom har ju bytt ut en panna mot plåten så då blir det ju helt logiskt att göra sådär.
 
  • Gilla
Mochtan och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för svar. Är det inte bara att göra en större plåt och lägga den över pannorna. Tycker inte det ser "fackmannamässigt" ut baserat på egentligen ingenting. Har bara aldrig sett varianten tidigare. Min känsla är att de kanske varit lata eller tagit en genväg. Men du menar att det är ett helt okej sätt att göra det på? Jag skall inte bråka med hantverkare då?
 
H
Lägger du över pannan så kan inte raden över komma ned i pann dalen och kommer puta upp mycket.
 
  • Gilla
Mochtan
  • Laddar…
Ok, men borde det inte gå att göra som man gjort till höger om avluftningsröret eller som man gjort på ventilationen. Tog en promenad precis för att kolla på tak, men ingenstans finns denna lösningen. Känns skumt, men jag kan ju o andra sidan inte mycket om tak.
 
Rickard.
Man kan såklart göra på många olika sätt men varför skulle det vara bättre?
 
  • Gilla
Mochtan och 1 till
  • Laddar…
Vill bara att det skall vara rätt och riktigt gjort. Taket kostade rätt mycket och vill ej ha väta mellan papp och pannor då det glipar en del som det är nu. Blev orolig då jag aldrig sätt lösningen förr. Vet inte om man kan göra på flera sätt och samtidigt hålla sig till "fackmannamässigt" utfört arbete? Eller är jag ute och cyklar?
 
Tycker det ser ok ut
 
  • Gilla
Mochtan
  • Laddar…
Ok, verkar väl ok då. Men en sista fråga: När man läser om hur man bör göra så rekommenderar de som kan att man lägger plåten över pannorna. Varför rekommenderas detta om det inte spelar någon roll?
 
Det viktigaste är ju att pannorna _ovanför_ ligger på plåten, så man inte leder in vatten i onödan under plåten.
Lite glipor i sidan eller under gör inte SÅ mycket - man ska tänka på att det inte är pannorna som är tätskiktet, utan bara ett slitstarkt ytskikt. Jämför med kaklet i badrum, det gör inte så mycket om det saknas lite fog i springorna eller om det gått en flisa ur en platta, för tätskiktet är ändå det som ligger _under_ kaklet.

Men visst hade det varit snyggare om den vänstra sidan av täckplåten gått över en takpanne-ås till, det hade sett mer symmetriskt ut.
 
Redigerat:
Ser ok
 
  • Gilla
Mochtan
  • Laddar…
Ok, skönt att veta! Tack alla för bra och snabba svar!
 
M
M Mochtan skrev:
Hej på er alla!
Har en fråga angående vårt tak här hemma. Lät hantverkare lägga om taket förra hösten (2020). Då jag inte är så bevandrad inom hantverk m.m. litade jag på att de gjort att gott jobb. Så är det säkert men har funderat på om plåten ligger korrekt kring avluftningsröret (tror att det heter så).[bild][bild]

Tittar man till vänster ligger pannorna över plåten som dessutom lutar inåt mot pannorna. Tittar man på den inzoomade bilden har de böjt till en liten kant på plåten som jag tror de tycker ska "skydda" så inte vatten kommer in under pannorna. Är detta ett korrekt sätt att göra det på. Har aldrig sett denna varianten förut. Varför gör man så? Bör jag ringa upp hantverkaren och be dem göra "rätt"?
Tacksam för svar
Hoppas du släppt d där,det är korrekt,hemmapuls ägare har oftast en tendens vara experter
 
Jag tycker att avluftningsstosen är vettigare utförd än de två kantiga huvarna.
Ur min synvinkel tycker jag att det logiska är att "stospannan" görs med samma funktion som betongpannan, alltså att plåten går över pannan till höger och under pannan till vänster.
I det här fallet har inte passformen blivit hundraprocentig, men helt klart godkänt.

När det gäller huvarnas utförande tänker jag att det med det utförandet är på pannor som inte får ordentligt med stöd vilket medför dels en risk för att de spricker vid snölast, men även ökad risk för att snö, lös och annat skräp driver in under pannorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.