Köpte nyligen ett 50-talshus 1 1/2 plans och från sovrummet finns en balkong som ligger ovanpå vardagsrummet alltså inte en balkong som går utanför fasaden. Denna är i stor behov av renovering eftersom klinkern och fogarna spricker och vill inte få några fuktskador på taket i vardagsrummet.... Är novis på området men känner att vi själva borde klara av detta!

Vi vill inte lägga nytt kliniker utan skulle vilja lägga någon form av betong där man sommartid kan lägga ut ett tralldäck... Vet inte var jag skall börja?? Hur fuktspärrar man golvet och vilken sorts betong skall man lägga?

Tacksam för alla synpunkter :)
 
Hej Petter.

Balkongen du beskriver låter liknande den vi har på vårt hus, mysig men tyvärr en ganska riskabel konstruktion.

Först tycker jag att du skall ta reda på varför dina klinker och fogar spricker. Du bör kontrollera om balkonggolvet under klinkerna är ett gjutet bjälklag, eller en träkonstruktion. Kanske kan du lyfta på någon sprucken klinkerplatta och se hur det ser ut undertill? Eventuellt bör du ta dit någon som kan göra en fuktmätning i bjälklaget och kontrollera så att det är ok.

Nästa fråga är vad det är för tätskikt som ligger idag. Är det ok?

Har du tur så är det bara någon som har slarvat vid klinkerläggningen ovanpå ett bra tätskikt på betong. Då kan du lägga plattor i sand direkt ovanpå tätskiktet (om taket är isolerat underifrån) och förmodligen också gjuta betong. Tänk bara på att inte äventyra avrinningen.

Har du otur är ditt bjällag gjort i trä, med ett dåligt tätskikt. Då har vattnet som har trängt in gjort att träkonstruktionen har åldrats och blivit mjuk, viket medför att klinker och fog släpper när taket svajar. I detta fallet blir det ett ganska stort arbete att riva det gamla och ersätta det med nytt.

Nytt tätskikt gör du lämpligtvis med takpapp, inte vanlig takpapp eller ännu värre något billighetsmärke, utan rejäla saker avsedda för platta tak. Mitt förslag är nog att du kontrollerar med en duktig takläggare.

Platta tak är som sagt en riskabel konstruktion, så man vill gärna ha det gjort ordentligt.

/ Fredrik
 
Tackar för det Tornhill.. Har ni själv renoverat eran balkong? I så fall, har du tips, ideér från er renovering? Skulle ju vilja ha ren betong som underlag och då skulle man kunna lägga takpapp som tätskickt och gjuta direkt ovanpå?
 
Hej igen.

Vi har renoverat vår. När vi köpte huset bestod den av ett träbjälklag med löst pålagt (fasthållet med tegelstenar) plåttak, som hade fall in mot mitteln 8)
När jag rev innertaket hittade jag uppskattningsvis 400 liter vatten som stod i tätskiktet...

Vi har platsgjutit ett nytt bjälklag (det är ett tegelhus) och sedan har vi lagt asfalt och takpapp på det. Ovanpå pappen ligger isolering och ovanpå den grus och plattor.

Hur ser er konstruktion ut? Är det trä eller betongbjälklag? Underliggande eller ovanpåliggande isolering? Trä eller stenhus?

Jag är lite skeptisk till att gjuta ovanpå ett pappskikt, av två orsaker. Dels är jag rädd för hur vidhäftningen mot pappen skall bli, man vill ju inte att det skall lossna, dels kommer det att bli MYCKET svårt att hitta och reparera eventuella framtida skador i tätskiktet. Vill du ha själva betongytan synlig av utseendemässiga skäl? Jag tror att de flesta gamla hus med betongbalkonger har en asfalterad eller metallbelagd yta.

/ Fredrik
 
  • Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.