Davidbagare
Hej,

Vår frys har fått en flipp och börjat brumma riktigt högt. Lyssna på videon. Vad kan det bero på, och hur åtgärdar vi?
Frysen är ett år gammal och har garanti kvar, men tänker att det kanske bara är nån lättare åtgärd som krävs..

mvh,
David
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A
fläkten lossnat eller går emot
du kan prova att avfrosta den i några dygn för att se om det ändras
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Nu vet jag inte vilken modell du har men det kan vara att den fått påväxt av is som tar i fläktbladen. Lösningen är att avfrosta manuellt.

Det som motsäger den förklaringen är att fläkten borde varva ner och stanna när dörren öppnas, om den beter sig som min gamla Husqvarna frost free (men det kanske är olika med det på olika fabrikat/modeller).
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
electroluxaren skrev:
fläkten lossnat eller går emot
du kan prova att avfrosta den i några dygn för att se om det ändras
Tack för svar. Misstänker fläkten med. Men kan den verkligen lossna?
Jag vet att vi haft för dålig lufttillgång till frysen då jag inte installerat luftgaller än och den står helt inbyggd. Kan det vara en orsak som ställt till det?
 
A
Davidbagare Davidbagare skrev:
Tack för svar. Misstänker fläkten med. Men kan den verkligen lossna?
Jag vet att vi haft för dålig lufttillgång till frysen då jag inte installerat luftgaller än och den står helt inbyggd. Kan det vara en orsak som ställt till det?
Om den fått dålig luftcirkulation dvs kylning kan den gått mycket mer och längre än vad som avsett och då har den inte avfrosta TS så mycke som behövts heller så ja.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Tömde frysen och lät den avfrostas en stund. Felet avhjälpt! Tack!
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Skulle rekommendera mellan 24-48h iaf
 
Davidbagare
Vonelffors Vonelffors skrev:
Skulle rekommendera mellan 24-48h iaf
Har ingenstans att förvara frysvarorna, och frysen var full. Men tog ut allt och blåste lätt med en hårtork upptill där fläkten verkade sitta och det tog bort ljudet. I övrigt var det ingen frost alls i frysen.
 
A
Davidbagare Davidbagare skrev:
Har ingenstans att förvara frysvarorna, och frysen var full. Men tog ut allt och blåste lätt med en hårtork upptill där fläkten verkade sitta och det tog bort ljudet. I övrigt var det ingen frost alls i frysen.
nä det skall inte vara någon frost i kylen öht
vad du eventuellt lyckats med är att få bort någon mm av iskakan som går mot fläkten och smält om isen till ett hårdare sjok som tar ännu längre tid för att tina än 24-48h
dvs ljudet är mycket snart tillbaka
 
Davidbagare
electroluxaren skrev:
nä det skall inte vara någon frost i kylen öht
vad du eventuellt lyckats med är att få bort någon mm av iskakan som går mot fläkten och smält om isen till ett hårdare sjok som tar ännu längre tid för att tina än 24-48h
dvs ljudet är mycket snart tillbaka
Ja, det låter ju ganska sannolikt att det kan blivit så som du skriver. Får ta och låna en frysbox av grannen och göra en långtidsavfrostning då..
 
Vet inte om det är negativt att snabbavfrosta. Jag brukade köra med varmvatten kupevärmare och hårblås. Brukade gå rätt fort. Grejerna han inte tina fastän de stod framme.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
A
raveper raveper skrev:
Vet inte om det är negativt att snabbavfrosta. Jag brukade köra med varmvatten kupevärmare och hårblås. Brukade gå rätt fort. Grejerna han inte tina fastän de stod framme.
Gratulerar om du fixar det med en självavfrostande frys
 
Det var den gamla.
 
Vad är det för skillnad?
 
I självavfrostande frysar är kylpaketet inbyggt i en en massa isolerande frigolit etc, nästan omöjligt att påverka isen därinne utifrån via hårtorkar varmluftspistoler osv.

Visst, går att snabbavfrosta men kräver i så fall en hel del demontering för att komma åt. Enklast och säkrast är att stänga av skåpet, dra ut strömkabeln, sätta dörren på vid gavel och vänta något dygn. En golv/bordsfläkt som blåser in tempererad luft genom kylkanalerna i skåpets baksida snabbar på processen en hel del.

Viktigt att man drar ut hela skåpet och ser till att avleda smältvattnet som blir på säkert sätt så det inte svämmar över, det kan handla om ett par liter och det är för mycket för att kunna fångas upp av kärlet ovanpå kompressorn.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.