Jag har ett 40 kvm isolerat garage med betonggolv byggt på 90-talet. Idag är det direktverkande eluppvärmning och jag håller det runt 10 grader på vintern. Tror ni det finns någon ekonomi i att byta till en luftvärmepump (utan utedel) för denna uppvärmning? Bor i Sthlm.

Gissar att det drar så pass lite att värma till 10 grader att svaret är nej men vill ändå höra andra gissningar. :)
 
Beror på hur välisolerat det är. Ofta är garage ganska enkelt isolerade och betongplattan oisolerade. Då lönar det sig absolut med LLVP sett över ett antal år. Blir det riktigt kallt ute eller man tillfälligt vill höja temperaturen i garaget drar energiförbrukningen iväg ordentligt jämfört med om det är vinter med enstaka plusgrader ute och +10° inne i garaget. Man kan välja en budgetmodell av LLVP som inte kostar som toppmodellerna.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Det finns luftvärmepumpar för garage som man kan ställa ned till +10 grader.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Jag har ett gästhus som är ca 20m2. Det går åt 10 kWh per dygn att ha 10 grader över yttertemperaturen. Tror att jag skulle spara 1000 kWh varje vinter på en luftvärmepump.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
A
P Peter321 skrev:
Hittade den här som inte verkar så dum. Tyvärr lyckas jag inte Googla mig till någon återförsäljare av just den i Sverige.

[länk]

Någon som har något annat tips på värmepump utan utedel?
finns ju inget som fungerar i våra breddgrader om du inte har en riktig utedel
läs vad som skrivs om den som jula försökte sälja med kondens inne i väggen mm.
 
electroluxaren skrev:
finns ju inget som fungerar i våra breddgrader om du inte har en riktig utedel
läs vad som skrivs om den som jula försökte sälja med kondens inne i väggen mm.
Ok, då går nog luftvärmepump bort. Vill inte ha en utedel av estetiska skäl.

Det är bara någon meter mellan huset och garaget, lite synd att tidigare ägare inte drog varmvatten när det byggdes, då hade ju kanske bergvärmepumpen i huset kunnat nyttjas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.