Hej,

Vi har två rum som är i en tillbyggd källare, tillbyggd 1980 och hus byggt 1924. Vi har nu konstaterat att det troligtvis är mögel i det ena rummet som är gästrum/tonårings sovrum. När vi flyttade in så fanns det fukt och eventuellt mögel på innerväggarna samt regelverk mot betongplatta.

Allt detta revs ut och vi reglade upp med plåtreglar samt lade om golvet enligt följande:

platon
Frigolit
Golvspånskivor
klickgolv
Golvlister med ventiler

Meningen var att det skulle varit mekanisk luftning men det blev alldrig installerat.

Två av väggarna är ytterväggar med betong varav den ena har en källartrapp som går på utsidan. Vi dränerade för 3 år sedan. Vad jag tror är största problemet är att rummet inte har någon ventilation alls förutom när dörr är öppen :)

Jag tänker att vi river ut golvkonstruktionen, sätter ventillist i källarfönster och skurar de ytor som verkar ha angrepp.

Om vi vill göra detta lite budget, hur skulle ni göra med golvet?
 
Har ni någon frånluft i källaren då? Fläkt i badrum eller tvättstuga som går 24/7? Stackars grabb har ju inget syre :( Inte snåla på boendemiljön, fixa ventilation i golvet också.
 
Vi installerade frånluft fläkt i badrum som är ett rum bort när vi renoverade det i vintras.
 
J Jef skrev:
Vi installerade frånluft fläkt i badrum som är ett rum bort när vi renoverade det i vintras.
Står fläkten på hela tiden? Finns det en springa ovan eller under dörrbladet så luften kan sugas in från de andra rummen ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Står fläkten på hela tiden? Finns det en springa ovan eller under dörrbladet så luften kan sugas in från de andra rummen ?
fläkten går konstant och ökar vid närvaro, min plan är att se till att dörrarna har det, vad är vedertaget, nederkant eller ovankant? Om det är ett rum emellan med fönsterventil kommer det påverka cirkulationen också?
 
Düsseldorff
J Jef skrev:
fläkten går konstant och ökar vid närvaro, min plan är att se till att dörrarna har det, vad är vedertaget, nederkant eller ovankant? Om det är ett rum emellan med fönsterventil kommer det påverka cirkulationen också?
Old school är ju en serie hål längst ner i dörrbladet. Numera är det ofta urtag i fodret ovan dörren. Det är dock sämre.
 
J Jef skrev:
fläkten går konstant och ökar vid närvaro, min plan är att se till att dörrarna har det, vad är vedertaget, nederkant eller ovankant? Om det är ett rum emellan med fönsterventil kommer det påverka cirkulationen också?
Det är bra att ha vägg/fönsterventiler i rum man ska sova eller vistas i, då får ni bästa möjliga luftombyte i källaren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Någon som har förslag på vad man gör sängar etc, behöver typ saneras?
 
Düsseldorff
J Jef skrev:
Någon som har förslag på vad man gör sängar etc, behöver typ saneras?
Om möblerna var placerade i mögelangripet rum utan att mögla räcker det att tvätta allt. Om möblerna började mögla skulle jag slänga dem. Om de stått i mögelangripet rum länge skulle jag slänga dem oavsett om de möglat eller inte, men det kan nog diskuteras.
 
Hur är tillbyggnaden gjord då för att jag fattar det som att det är där källaren finns ? Eller? Oftast när det gäller äldre hus i allmänhet så är dessa rum en riskfaktor och det beror många ggr på byggsättet där man sällan har kapillärbrytande skikt under golvet. Spelar ingen roll hur bra dränering man har om plattan vilar direkt på material som är sugande och tar markfukt underifrån. Ska man få källare torra och bra så är det modernt byggsätt som gäller, dvs upp till en halvmeter kapillärbrytande material i botten och sen markisolering. Sen gjutning. Utan detta så kan man i princip se det som en kallkällare för potatis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.