Hej,
Vi har idag fjärrvärme för uppvärmning av huset och en frånluftvärmepump med inbyggd varmvattenberedare/tank för tappvatten.
Nu har värmepumpen i vår nuvarande gett upp så jag är på jakt efter en ersättare. Vi är fyra i hushållet och det är inte helt ovanligt att alla duschar direkt efter varandra så en stor tank är önskvärt.

Då jag även kör med timdebitering på elen så vore det fint om det gick att styra beredaren på något sätt så att den värmer vattnet mer när det är billigt pris och nöjer sig med en lägre temperatur när det är dyrare pris. Finns denna funktion ens att tillgå?

Vad har vi för alternativ på produkter som kan passa oss? Det jag har kikat på än så länge är NIBE F110 men den går inte att styra annat än manuellt på produkten. Jag skulle gärna se att jag kan automatisera styrningen utifrån elpriset.
 
Hej! Finns väl fabrikat "Indol" också men är inget jag skulle lita på jämfört med NIBE'n när det gäller service och garanti. Ni borde ju kunna koppla så att varmvattnet går via fjärrvärmeväxlaren och därmed värms till önskad temperatur om varmvattnet i FLVP tar slut. Tycker det borde gå att koppla in sig med ett relä och resistor på varmvattengivaren i F110 så man kan några grader upp och ner?
 
Varför inte köra fjärrvärme till tappvatten också?
 
J Josth skrev:
Hej! Finns väl fabrikat "Indol" också men är inget jag skulle lita på jämfört med NIBE'n när det gäller service och garanti. Ni borde ju kunna koppla så att varmvattnet går via fjärrvärmeväxlaren och därmed värms till önskad temperatur om varmvattnet i FLVP tar slut. Tycker det borde gå att koppla in sig med ett relä och resistor på varmvattengivaren i F110 så man kan några grader upp och ner?
Fast med fjärrvärme behövs inte en varmvattenberedare utan en värmeväxlare. FTX eller en mekanisk frånluft och kasta ut den gamla frånluftaren. Mindre delar som kan gå sönder eller behöver repareras som en FLVP. Fast FTX kräver att tilluft dras in. Är långt billigare i inköp.
 
Redigerat:
Beror väl på om el-priset kommer att vara mer än 3 ggr fjärrvärmepriset i framtiden eller hur det blir?
 
I itscire skrev:
Varför inte köra fjärrvärme till tappvatten också?
Tyvärr går det inte då det är en central värmeväxlare för hela samfälligheten så jag har ingen egen värmeväxlare för fjärrvärmen. Vattnet för uppvärmning kommer rakt in i mina radiatorer via rör och är inte varmt nog för tappvatten. Det är en lite annorlunda lösning men den är från tidigt åttiotal så det var kanske smart då...
 
F felldin skrev:
Tyvärr går det inte då det är en central värmeväxlare för hela samfälligheten så jag har ingen egen värmeväxlare för fjärrvärmen. Vattnet för uppvärmning kommer rakt in i mina radiatorer via rör och är inte varmt nog för tappvatten. Det är en lite annorlunda lösning men den är från tidigt åttiotal så det var kanske smart då...
Det var synd, då är F110 troligtvis den bästa. Daikin ECH2O tror jag har någon smartgrid funktion men den har en utedel och jag tror den är dyrare. Någon kanalfläkt kommer då att behövas till daikin för ventilation. Jag känner inte till fler alternativ men kanske någon annan vet mer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.