Vill dela med mig av mina dåliga erfarenheter av Otovo för att fler inte ska hamna i min sits.

Jag beställde solceller från Otovo i Mars, och utlovades då en installation på 7-8 veckor. Jag ville ha solcellerna installerade under sommaren så valet föll på Otovo, som kändes bra.

Sedan började problemen. Deras "tekniska projektledare" kändes helt inkompetent, ville inte göra hembesök, samt levererade ej godkända ritningar för min ansökan till bygglov. Dålig magkänsla redan här.

När jag sedan ville få ritningarna kompletterade, samt andra dokument till bygglov som säljaren utlovat, slutade företaget svara mig. Sökte dom på telefon och mejl i över 1 månad utan svar. Totalt gick det 3 månader innan jag tröttnade, och hade då känslan att Otovo lagt ner mitt ärende eftersom dom slutat svara mig.

Då fick jag till slut ett mejl från en underleverantör att dom skulle installera hos mig i slutet på November – alltså ungefär 8 månader efter avtal(!!), där jag blivit utlovad MAX 2 månaders leverans. (Dessutom anses det osäkert att bränna fast solceller på papptak under vintern, så installationen riskerade att dra ut ännu längre på tid).

När jag då ville säga upp avtalet för att söka upp ny leverantör skickar dom en faktura på 6000:- för "sen uppsägning" – trots att jag jagat på detta företaget för att projektet ska kunna slutföras i flera månader, utan att dom svarat mig. Riktigt ruttet beteende!

Nu ligger ett ärende på ARN och väntar på besked, jag kommer givetvis vägra betala för detta haveri.
 
  • Gilla
Mathersz
  • Laddar…
Düsseldorff
Bestrid bara fakturan. Inte en chans att de kommer våga ta detta till domstol.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 3 till
  • Laddar…
Jag har bestridit den skriftligt, men dom har ändå skickat nya betalningspåminnelser. Och dom hotar med inkasso, trots att dom inte har rätt att gå den vägen vid en tvist. Ser det som ett oseriöst sätt att försöka skrämmas.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Spelar ingen roll eftersom du bestridit. Om de går via kronis, kom ihåg att du då måste besvara kronis krav skriftlig. När du bestrider det kommer kronis lämna över till tingsrätten.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Spelar ingen roll eftersom du bestridit. Om de går via kronis, kom ihåg att du då måste besvara kronis krav skriftlig. När du bestrider det kommer kronis lämna över till tingsrätten.
Kronis kommer hänvisa utställaren av fakturan att ta det till Tingsrätten, det sker alltså inte per automatik. Bolaget måste skicka in en stämningsansökan och betala för detta.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R RichardJ skrev:
Jag har bestridit den skriftligt, men dom har ändå skickat nya betalningspåminnelser. Och dom hotar med inkasso, trots att dom inte har rätt att gå den vägen vid en tvist. Ser det som ett oseriöst sätt att försöka skrämmas.
Bestrid varje betalningspåminnelse med.
Låt de spendera arbetstid o dra kostnader.

Och om ett inkasso bolag tas in , så bestrid den fakturan med!

(och som tidigare sagt i tråden, all bestridan sker skriftligt. )

Lite bra läsning
https://www.vasaadvokat.se/faktura-tvist-sa-har-bestrider-du-fakturan-och-slipper-betala/#:~:text=Om företaget nu anser att,bestrida kravet ännu en gång.
 
Düsseldorff
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kronis kommer hänvisa utställaren av fakturan att ta det till Tingsrätten, det sker alltså inte per automatik. Bolaget måste skicka in en stämningsansökan och betala för detta.
Yes, jag vet. Och därav mitt första inlägg, inte en chans att de tar detta till tingsrätten.

Jag har jobbat som domare i ganska många år.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag har jobbat som domare i ganska många år.
Var det före eller efter din karriär som inbrottstjuv?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Düsseldorff
Hep Hep skrev:
Var det före eller efter din karriär som inbrottstjuv?
Haha. Ja det där med inbrottstjyv var kanske inte så allvarligt menat. Domare är dock helt sant.

Edit: Har dock dyrkat en del som hobby. Märkligt kanske, men ganska roligt.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hur skrev ni installationstid och ekonomisk ersättning vid försening i avtalet när du tecknade med de ?
 
Lite halvt OT kanske men Otovo gör ju inget platsbesök före man signat digital orderbekräftelse. När de sen kommer ut så finns ju risken att verkligheten inte stämmer med det de hittat med Google maps. Väljer man då att avbryta där så står det i deras villkor att man debiteras 6000kr för nedlagd projekttid. Kan vara bra att veta för den som funderar på offert från Otovo
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.