Jag tänkte renovera min gräsmatta och köpte glad i hågen en sådan https://www.jula.se/catalog/tradgar...asar/bensindrivna-jordfrasar/jordfras-014751/ jordfräs från Jula.
Provkörde den igår och den ger inte ens märken i mossan. Alltså, jag överdriver inte, den river inte ens upp mossan utan rullar bara ovanpå.

Kan det vara så att jag gör något fel med själva handhavandet? Kan inte riktigt förstå vad det skulle vara, men jag har aldrig använt en jordfräs förut så det är ju inte alls omöjligt. Jag funderade på att gräva en "startgrop" åt den med spaden, men det skall väl inte behövas egentligen?

Jag tror att jag behöver en kraftigare variant. Någon som vet var man kan hyra en sådan och vad det kostar för en helg ungefär?
 
Den där är knappt gjord för ogräsfri svartjord..

Jag har en betydligt tyngre och smalare 70talsmaskin med drivande hjul och även med den är grässvål inte jätteroligt.
 
Finns det ingen bromspinne?
Bakom fräsknivarna ska det finnas en bromskäpp, bromspinne som ska hålla mot och som ska göra att fräsknivarna går fortare än med vilken fart ekipaget går framåt, finns inte det?
1648641037.jpg
 
Patrik440
Här är min jordfräs:
Jordfräs i arbete som har fräst upp en del av en gräsmatta, med synliga spår av jordbearbetningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:cool: / Patrik
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Finns det ingen bromspinne?
Bakom fräsknivarna ska det finnas en bromskäpp, bromspinne som ska hålla mot och som ska göra att fräsknivarna går fortare än med vilken fart ekipaget går framåt, finns inte det?
[bild]
Jo, det finns det. Fast i manualen omnämns den inte som "bromspinne" utan att den används för att bestämma fräsdjupet.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Här är min jordfräs:
[bild]

:cool: / Patrik
Det ser ju lite mer ordentligt ut. Funkar den på gräs?
 
Patrik440
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.