Hej alla!

Vi vill byta ut vår skitfula 80-tals kamin mot en nyrenoverad Husqvarna från 1900-talets första hälft. Får man göra detta eller kan det bli problem?
 
Bra fråga: Följer denna tråd.
Man får ju inte nyinstallera äldre kaminer/vedspisar pga utsläppskrav.

Men att sätta in en gammal som ersättning till en annan gammal tror jag inte någon lägger sig i. Det finns knappast ngn registrering på vad du har nu och iom att du HAR en kamin så har du ju tillstånd för rökkanal osv?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bra fråga: Följer denna tråd.
Man får ju inte nyinstallera äldre kaminer/vedspisar pga utsläppskrav.

Men att sätta in en gammal som ersättning till en annan gammal tror jag inte någon lägger sig i. Det finns knappast ngn registrering på vad du har nu och iom att du HAR en kamin så har du ju tillstånd för rökkanal osv?
Tillstånd finns det sen gammalt, och sotning sker regelbundet. Äh jag chansar och kör bara, men det vore kul att höra om nån gjort liknande.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U
https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/


Vad gäller för mig som redan har en sådan panna eller kamin installerad?
Du berörs inte alls av ändringarna. Om du redan har en kamin som eldas med pellets eller ved berörs du inte av de ändrade reglerna utan kan fortsätta använda denna som du tidigare har gjort. Kraven gäller alltså inte retroaktivt. Kraven blir däremot aktuella den dag du behöver till exempel byta din kamin.

Tolkar det som att du inte får sätta in en spis/kamin som inte klarar kraven, även om du har en befintlig spis/kamin.

samtidigt går det läsa

Avser man att installera en kamin i en byggnad som tidigare har haft en sådan och man vill välja en kamin som till ålder och karaktär är anpassad till byggnadens, så är det ett skäl att anpassa kraven med hänsyn till varsamhetskravet och byggnadens kulturvärden.


jag tolkar det som att man kan frångå kraven om man har ett hus som är gammalt nog och vill sätta in en tidstypisk kamin/spis för att inte förvanska husets karaktär.

hur gammalt är TS hus?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
[länk]


Vad gäller för mig som redan har en sådan panna eller kamin installerad?
Du berörs inte alls av ändringarna. Om du redan har en kamin som eldas med pellets eller ved berörs du inte av de ändrade reglerna utan kan fortsätta använda denna som du tidigare har gjort. Kraven gäller alltså inte retroaktivt. Kraven blir däremot aktuella den dag du behöver till exempel byta din kamin.

Tolkar det som att du inte får sätta in en spis/kamin som inte klarar kraven, även om du har en befintlig spis/kamin.

samtidigt går det läsa

Avser man att installera en kamin i en byggnad som tidigare har haft en sådan och man vill välja en kamin som till ålder och karaktär är anpassad till byggnadens, så är det ett skäl att anpassa kraven med hänsyn till varsamhetskravet och byggnadens kulturvärden.


jag tolkar det som att man kan frångå kraven om man har ett hus som är gammalt nog och vill sätta in en tidstypisk kamin/spis för att inte förvanska husets karaktär.

hur gammalt är TS hus?
Det är byggt på 60-talet så kaminen jag tittar på är från 1925 ca. Då förstår jag att det kan bli problem :/
 
U
J Joakim Svedberg skrev:
Det är byggt på 60-talet så kaminen jag tittar på är från 1925 ca. Då förstår jag att det kan bli problem :/
Ja då verkar det besvärligare. Frågan är ju om den kan uppfylla kraven trotts sin ålder. Då är det ju ändå ok!
 
J Joakim Svedberg skrev:
Det är byggt på 60-talet så kaminen jag tittar på är från 1925 ca. Då förstår jag att det kan bli problem :/
Du byter och hävdar stenhårt att den nya kaminen är den som blev installerad före nya reglerna komme till.
( Lagligt? troligen inte, men det där är en helkorkad lag som skulle varit ännu mer korkad då originalet till lagförslag även skulle gälla retroaktivt samt att det inte skulle finnas några undantag. Civil olydnad ;) )
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Du byter och hävdar stenhårt att den nya kaminen är den som blev installerad före nya reglerna komme till.
( Lagligt? troligen inte, men det där är en helkorkad lag som skulle varit ännu mer korkad då originalet till lagförslag även skulle gälla retroaktivt samt att det inte skulle finnas några undantag. Civil olydnad ;) )
Det är det ena alternativet. Det andra är att fråga sotaren om han/hon skulle godkänna bytet som att du satte in en kamin som motsvarade den gamla. Båda har risker.
 
Lagar om detta vet jag inget om. Ha en bra relation till din sotare o eventuella tekniker o ingenjörer, det underlättar förmodligen.
Jag får sota själv eftersom jag har erfoderlig utrustning och kan arbeta på tak. Behövde inte gå någon utbildning, förmodligen för att jag under många år när sotaren kom till oss diskuterade med han om alla möjliga o omöjliga utrustningar för förbränning, och han visste att jag hade det som yrke. Nu till svaret.

Hade inhandlat en knappt begagnad braskamin utan typskylt. Ville installera den i vardagsrummet där det tidigare funnits en eldstad. Sotaren kom, skulle sota pannan o rökgaskanalen. Visade honom braskaminen i garaget, förklarade läget, han sa att "installera den så skriver jag nästa gång jag kommer att ni har tagit den i bruk igen".
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.