Jag ska sänka taket i köket med 45x45 regel och fälla in downlights. Tänkte använda 12volts. Då undrar jag hur stor en transformator är och om jag kan lägga den mellan det gamla taket och det nya?

Det kanske finns någon som har en annan ide om hur jag ska göra. Är öppen för alla förslag.

Tack på förhand.
 
malek63 skrev:
Jag ska sänka taket i köket med 45x45 regel och fälla in downlights. Tänkte använda 12volts. Då undrar jag hur stor en transformator är och om jag kan lägga den mellan det gamla taket och det nya?

Det kanske finns någon som har en annan ide om hur jag ska göra. Är öppen för alla förslag.

Tack på förhand.
Om trafon bara precis fpr plats, riskerar du att taket brinenr upp (leverantörerna specificerar hur mycket plats som behövs). Ett förslag är att titta på LED-lampor, de är mycket kallare än halogen.

--- Mats ---
 
Teoretiskt får nog en transformator plats utan att bli överhettad (beror nog på lite hur hög effekt du hade tänkt dig).

Men vilka armaturer har du tänkt använda, i princip alla på mer än 20W kräver 10-18 cm fritt till brännbart material uppåt.

Om vi antar att du kan lägga transformatorn mellan taken så gäller det också att få till det så att du kan få dit och bort transformatorn, exempelvis via ett doshål eller liknande.
 
Inga problem att lägga upp trafo, finns nästan alla storlekar och former. Värmeutväcklingen låg.

Men som sagt här gäller det att andvända sig av tunna "möbelspotlight" (blir helt ok), ej kallljusreflektorlampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.