Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men elda poppel... Är vi så energidesperata redan nu? Vintern har ju inte ens kommit...
Vet du något billigare och energismartare än att elda de träd som växer på tomten för att värma sin bostad?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Vet du något billigare och energismartare än att elda de träd som växer på tomten för att värma sin bostad?
Tänkte mer att det kan vara svårt att övertyga någon att ta sig till TS tomt, fälla träden, transportera hem veden, klyva den och torka den. Och sen är det poppelved i slutändan. Bättre att lägga detta enorma arbete på mer energirik ved tänker jag.

Men det kanske beror på just hur mycket tid man har i förhållande till tillgängliga träd. Häromkring får man betala för att få träden på tomten fällda.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men elda poppel... Är vi så energidesperata redan nu? Vintern har ju inte ens kommit...
Har du försökt att köpa ved inför vintern? Det är faktiskt slut redan nu hos många leverantörer !
 
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du försökt att köpa ved inför vintern?
Ja det är löst sedan i våras. Är det redan desperat uppe hos dig?

(Det är ju inte träd det är brist på utan folk som orkar processa ved. Den gamla stammen som lägger ned tycks inte ersättas av de yngre. För dålig lönsamhet?)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är löst sedan i våras. Är det redan desperat uppe hos dig?
Ja,men jag lyckades att få tag på blandved för 500:-/ m3 staplad , så jag är nöjd ! Mina normala leverantörer av björkved har slut ! :cry:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänkte mer att det kan vara svårt att övertyga någon att ta sig till TS tomt, fälla träden, transportera hem veden, klyva den och torka den. Och sen är det poppelved i slutändan. Bättre att lägga detta enorma arbete på mer energirik ved tänker jag.

Men det kanske beror på just hur mycket tid man har i förhållande till tillgängliga träd. Häromkring får man betala för att få träden på tomten fällda.
Det får man nog överallt om man inte gör jobbet själv
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja,men jag lyckades att få tag på blandved för 500:-/ m3 staplad , så jag är nöjd ! Mina normala leverantörer av björkved har slut ! :cry:
Björkved har jag inte sett till i dessa trakter på länge. Finns för mycket tall, gran och sälg i backarna. Nåt år fick jag nästan ren alved som "blandved", fin färg på veden.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det får man nog överallt om man inte gör jobbet själv
Tog faktiskt hand om grannens fällda tallar härom året. Men jag gör inte om det. Var ett jäkla jobb att få isär dessa kubbar med slägga och kilar. Och har inte riktigt infrastrukturen på tomten för att hantera all denna ved.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är löst sedan i våras. Är det redan desperat uppe hos dig?

(Det är ju inte träd det är brist på utan folk som orkar processa ved. Den gamla stammen som lägger ned tycks inte ersättas av de yngre. För dålig lönsamhet?)
Nog är det väl delvis brist på råvara detta år då skogsvårdsstyrelsen valde att övertolka artskyddsdirektivet och la en död hand över avverkningarna, jag tog inte ned en pinne för avsalu och vet flera som gjorde likadant.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu läste du mig fel, jag har inte skrivit om glyfosats verkningsmekanism utan att användningen på åkern finns kvar även efter regeringens förordning.
Aha, det var så du menade.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fadai
Poppel ger väldigt vackert virke, så vore synd att elda det.
 
41 träd ger bra vinst om du säljer det som brännvirke.
Jag tror dessutom att du får nog med grot för att någon ska vara intresserad av att flisa det och det ger då ytterligare inkomst. Om inte annat kan låta du flisa stammarna på en gång så lönar det sig garanterat att ta dit en flisbil. Ev något lägre inkomst men du blir av med det.

När du gjort uträkningen efteråt så har du två val, att... ...kapa bort alla rotskott och försöka klippa med gräsklippare för att hålla nere nya stammar
...så fort rotskotten kommer upp gödsla lite varje år och sen casha in igen om 10 till 20 år.
 
R Rakeeten skrev:
Har nyligen köpt hus på landet och i hela tomtgräns står poppelträd. Får det till ca 40 träd med totalt 50 toppar. Träden är stora, säkert 10-20m höga. De står nära huset och skuggar hela tomten så vill ta ner dem, både av estetiska skäl men framförallt för att skydda huset.

Vad kan detta kosta tror ni? Poppeln rötter är dessutom ett problem för vattenledningar m.m. Används roundup för detta idag och vad är er erfarenhet av det? Annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!

Hej!

Nu är träden fällda och jag tänkte ge lite återkoppling på vad jag lärt mig.

Tog in tre offerter och de skilde sig enormt i pris så som vanligt bör man inte vara för snabb. Ca 25000kr kostade jobbet och där ingick att en lastbil kom och gjorde flis av allt timmer. Ett rimligt pris för jobbet tycker jag. Ett bra sätt att spara pengar då bortforsling annars är dyrt är att ge bort fliset i betalning mot bortforslingen.

Nu ska jag bara samla ihop alla små pinnar som blev liggandes. Kan också vara värt att veta att bara de stora stockarna blir flis. Finns en del kvar att samla själv.

Med vänlig hälsning,
Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.