Trädet är c:a 2 m högt och bär frukt, men väldigt små och dåliga äpplen.

Stammen har börjat luta och svajar lätt när man rör den. När jag rensade upp lite runt stammen hittade jag ett par sådana här.
En larv i fuktig mylla vid basen av en ungt träd, omgiven av grönt gräs och små grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan det vara, och kan det vara en del av problemet ?

Ett par meter från trädet (men inte intill) hittade jag några hål i marken.
Måttband visar djupet på ett hål i marken omgivet av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C:a 20-30 cm fick jag ned måttbandet. Såg inga högar med jord vid dessa. Är det sork ? Som tagit sig fram till trädet och ätit av rötterna ?

Tips i övrigt ?
 
Karrock
Stor risk att det är sork som har ätit upp. Larven borde vara orelaterad.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Vad är det mörkbruna runt trädet? Hästgödsel? Larven liknar hornbaggelarver. En mycket bra och kompetent larv(y)
Den är inte skyldig till att trädet lutar.
Jag hade börjat med att försiktigt gräva fram rötterna för att se hur illa det är.
Är du inte lika nyfiken som mig, slå ner en pinne och förankra trädet i pinnen och hoppas på att rötterna som är kvar växer till sig med tiden
 
A
Det ser ut att vara ett litet träd, när planterades det och hur länge har det stöttats från planteringstillfället?

Larven är någon av bladhorningarna, lever av förmultnande material eller på sin höjd rötter från gräs, och ger sig inte på träd.
 
Fulkemisten
Nyplanterade fruktträd behöver stödjas i primära vindriktningen, gärna med två stolpar och sadelhjord. Vad har du för grundstam? Alla äppelträd man köper är ympade på en sådan. Det är stor skillnad på rotsystem och härdighet. Kan tänka mig att detta är en B9 eller något sådant svagväxande med rankt rotsystem istället för kanske som sig bör en M26 för svagväxande (med kraftigt rotsystem) eller vanligast i Sverige A2 (som dock är starkväxande). Fördelen med B9 är att den är mycket härdig även upp till zon typ kanske 5. Var är trädet planerat i landet, B9 behöver definitivt stagas hela livslängden och vattnas kontinuerligt. Jag blandar M26 och B9 då jag har en liten trädgård och bor i zon 3. Det finns många fler sorters grundstammar.

https://www.wexthuset.com/fakta-och...-frukter/valj-ratt-grundstam-till-appeltradet
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ang larven så hittade jag detta: http://www.annpia.se/g/06/gar0611.htm
Verkar väldigt lik den jag har, men trädgårdsborren kanske inte går på trädrötter (men gräsrötter).

Det mörkbruna är täckbark (för att bromsa grästillväxten) närmast trädet.

Trädet är ett Åkerö, c:a 10 år gammalt, bor i Uddevalla och har aldrig stöttats då det står väldigt vindskyddat. Ingen aning om grundstam mm.

Jag skall prova att gräva försiktigt för att se hur illa det är, fylla igen och sedan sätta ett par stöttor.
Och så fyller jag även igen (sork ?) hålorna så får jag se om det kommer nya hål.

Tack för alla svar !
 
A
X xcover5 skrev:
Ang larven så hittade jag detta: [länk]
Verkar väldigt lik den jag har, men trädgårdsborren kanske inte går på trädrötter (men gräsrötter).

Det mörkbruna är täckbark (för att bromsa grästillväxten) närmast trädet.

Trädet är ett Åkerö, c:a 10 år gammalt, bor i Uddevalla och har aldrig stöttats då det står väldigt vindskyddat. Ingen aning om grundstam mm.

Jag skall prova att gräva försiktigt för att se hur illa det är, fylla igen och sedan sätta ett par stöttor.
Och så fyller jag även igen (sork ?) hålorna så får jag se om det kommer nya hål.

Tack för alla svar !
Om det aldrig har stöttats så är risken stor att det inte har fått chans att utveckla ett ordentligt rotsystem. Vind och växlande temperaturer och fuktighet gör sedan att trädets rötter hela tiden beskärs, och trädet inte kan ta upp vatten och näring, och i värsta fall välter. Stötta alltid nya träd i 2 år, även i skyddade lägen. Då står de bättre emot både vädrets makter och djurlivet.
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Om det aldrig har stöttats så är risken stor att det inte har fått chans att utveckla ett ordentligt rotsystem. Vind och växlande temperaturer och fuktighet gör sedan att trädets rötter hela tiden beskärs, och trädet inte kan ta upp vatten och näring, och i värsta fall välter. Stötta alltid nya träd i 2 år, även i skyddade lägen. Då står de bättre emot både vädrets makter och djurlivet.
Ok, tackar !
 
Fulkemisten
X xcover5 skrev:
Trädet är ett Åkerö, c:a 10 år gammalt, bor i Uddevalla och har aldrig stöttats då det står väldigt vindskyddat. Ingen aning om grundstam mm.
Är det där trädet 10 år så är det troligen en sjukt svag grundstam. Inga ungar som gungat i det eller så? Har ni vattnat? Har ni gödslat? Vad är det för jordtyp? Hur långt är det till berggrunden?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är det där trädet 10 år så är det troligen en sjukt svag grundstam. Inga ungar som gungat i det eller så? Har ni vattnat? Har ni gödslat? Vad är det för jordtyp? Hur långt är det till berggrunden?
Ungar / gungor - nej.
Vattnat - ja.
Gödslat - lite sporadiskt bara.
Jordtyp - ingen aning.
Har inte koll på hur långt ned, men berget finns där under. Kanske är det detta i kombination med avsaknaden av stöd som är grundorsaken.
Jag börjar med stödpinnar och försiktig inspektion av ev håligheter som kan behöva fyllas ut.

Glömde nämna att det alltid har varit nät runt hela trädet som skydd för rådjuren som ofta varit på besök, och det har fungerat bra.
 
Fulkemisten
Du menar alltså total avsaknad av stöd? Inte ens pinnen trädet kom med i krukan när man köpte det? I så fall har vi hittat problemet precis i enlighet med de mekanismer som @Emma242 påpekat.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Du menar alltså total avsaknad av stöd? Inte ens pinnen trädet kom med i krukan när man köpte det? I så fall har vi hittat problemet precis i enlighet med de mekanismer som @Emma242 påpekat.
Det är c:a 10 år sedan, kan inte svara på det.
 
Är det lerjord runtomkring så kan rötterna undvika denna och trädet förankras aldrig i marken. Pga detta så måste man när man planterar i lerjord gräva en mycket större grop och fylla med högkvalitativ jord. Jag har detta problem med ett plommonträd där jag för några år sedan bytt ut jorden runtomkring vilket fått trädet att stabiliseras, men det bär bara en handfull blommor och plommon per år fortfarande.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är det lerjord runtomkring så kan rötterna undvika denna och trädet förankras aldrig i marken. Pga detta så måste man när man planterar i lerjord gräva en mycket större grop och fylla med högkvalitativ jord. Jag har detta problem med ett plommonträd där jag för några år sedan bytt ut jorden runtomkring vilket fått trädet att stabiliseras, men det bär bara en handfull blommor och plommon per år fortfarande.
Jag förstår. Men i mitt fall är det inte lera, däremot kan berget undertill ha begränsat rötternas utbredning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.