Bytte kretskort i laddstationen förra sommaren och året innan byttes främre sensorn i klipparen.
Nu har den börjat med att stanna och påstå att den är utanför arbetsområdet.
Grön lampa med stadigt sken på laddstationen.
Hade ett brott på kabeln som jag lagade idag och efter det körde den igång utan problem tills den behövde laddning. Den letade upp stationen och när den var klar backade den ut, startade bladen och la sedan av med meddelande Utanför arbetsområde.
Går inte att återställa.
Några förslag?
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
Hade ett liknande fel. Skruvade ner laddstationen och det hade kommit in en hel del smuts och spindlar etc.i utrymmet där man ansluter begränsningskabeln och runt kretskortet. Rengjorde inuti och runt alla anslutningar. Efter det har den fungerat.
 
B Benake001 skrev:
Bytte kretskort i laddstationen förra sommaren och året innan byttes främre sensorn i klipparen.
Nu har den börjat med att stanna och påstå att den är utanför arbetsområdet.
Grön lampa med stadigt sken på laddstationen.
Hade ett brott på kabeln som jag lagade idag och efter det körde den igång utan problem tills den behövde laddning. Den letade upp stationen och när den var klar backade den ut, startade bladen och la sedan av med meddelande Utanför arbetsområde.
Går inte att återställa.
Några förslag?
Hur löste det sig för dig?! Vi har samma dilemma här…jag delar klippare med grannen och han vill nog helst att vi springer och köper en ny.
 
Jo, det funkar bara bra efter att jag bytte ut en del av slingan som helt enkelt hade grävt sig ner för djupt vilket ledde till att klipparen tappade signal.
 
B Benake001 skrev:
Jo, det funkar bara bra efter att jag bytte ut en del av slingan som helt enkelt hade grävt sig ner för djupt vilket ledde till att klipparen tappade signal.
Ok! Jag kollade lite noggrannare idag och verkar vara knas med frontsensorn igen!
Bytte den -20 och hoppades den skulle hålla längre!
 
  • Display av maskin med text "ver. 5.21" och ikoner, omgivet av knappsats med startknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Benake001 skrev:
Jo, det funkar bara bra efter att jag bytte ut en del av slingan som helt enkelt hade grävt sig ner för djupt vilket ledde till att klipparen tappade signal.
Frågan är om kabelsensorer är samma sak som frontsensor?! Någon som vet?
 
Jag har bytt 3ggr (funderar på om det finns någon marknad för begagnade såna) sedan -15. Känns som att jag har en tuff gräsmatta. Men från och med förra året så löder jag om kablarna jag hittat fel på. Enkelt och billigt.
 
  • Gilla
Ipal
  • Laddar…
Ipal Ipal skrev:
Hur löste det sig för dig?! Vi har samma dilemma här…jag delar klippare med grannen och han vill nog helst att vi springer och köper en ny.
Hej!
Köp ingen ny. Om ni vet att laddstationen och frontsensorerna är hela är det 99,9% slingan som är felet. Vi bytte ut hela slingan denna sommar då den förra fick alldeles för många skarvkopplingar som var orsaken till upprepande 'Utanför arbetsområde'.

Roboten fungerar utmärkt sen detta och vi passade även på att lägga ner slinga där tidigare ägare skippat att ha (y)
 
  • Gilla
Ipal och 1 till
  • Laddar…
B Benake001 skrev:
Jag har bytt 3ggr (funderar på om det finns någon marknad för begagnade såna) sedan -15. Känns som att jag har en tuff gräsmatta. Men från och med förra året så löder jag om kablarna jag hittat fel på. Enkelt och billigt.
Jag syftar då på kablarna till frontsensorn alltså och inte signalkabeln i marken.
 
Jonathanr Jonathanr skrev:
Hej!
Köp ingen ny. Om ni vet att laddstationen och frontsensorerna är hela är det 99,9% slingan som är felet. Vi bytte ut hela slingan denna sommar då den förra fick alldeles för många skarvkopplingar som var orsaken till upprepande 'Utanför arbetsområde'.
Jonathanr Jonathanr skrev:
Hej!
Köp ingen ny. Om ni vet att laddstationen och frontsensorerna är hela är det 99,9% slingan som är felet. Vi bytte ut hela slingan denna sommar då den förra fick alldeles för många skarvkopplingar som var orsaken till upprepande 'Utanför arbetsområde'.

Roboten fungerar utmärkt sen detta och vi passade även på att lägga ner slinga där tidigare ägare skippat att ha (y)
Granntanten över gatan har exakt samma klippare…kan jag lyfta dit våran för att se hur den beter sig i hennes slinga tro?!
 
Ja gör ett test med det, inga problem.

 
Tjena! Gräsmattan har börjat växa ordentligt och min Worx strular som vanligt. Fick fel på frontsensor med två kryss och bytte därför till en ny. Det gjorde ingen större skillnad, mer än att frontsensorn inte längre visar kryss. Frontsensorn verkar alltså funka, men när jag gör ett test med en kortare slinga runt roboten så säger den fortfarande att den är utanför området. Inget blink och frontsensorn visar dessutom om en av sidorna är utanför kabeln. Någon som har upplevt detta förut?
 
Jon_ass Jon_ass skrev:
Tjena! Gräsmattan har börjat växa ordentligt och min Worx strular som vanligt. Fick fel på frontsensor med två kryss och bytte därför till en ny. Det gjorde ingen större skillnad, mer än att frontsensorn inte längre visar kryss. Frontsensorn verkar alltså funka, men när jag gör ett test med en kortare slinga runt roboten så säger den fortfarande att den är utanför området. Inget blink och frontsensorn visar dessutom om en av sidorna är utanför kabeln. Någon som har upplevt detta förut?
Kablarna korrekt isatta i laddstationen? :)
 
Jonathanr Jonathanr skrev:
Kablarna korrekt isatta i laddstationen? :)
Ja tyvärr. Även den där lilla slingan jag gjorde satt bra. Inget blink eller så. Tänker ändå att det säkert är själva basenheten som har ballat ur.
 
För info till nästkommande med samma problem. Grejen var att det fanns en sträcka på avgränsningskabeln som hade lite väl många skarvar. Antagligen försvann lite ström i varje skarv och därför fick klipparen dålig signal. Det var fortfarande tillräckligt med kontakt för att lampan på basenheten skulle lysa konstant. Problemet löstes genom att ta bort ett par meter kabel och ersätta den med en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.