Hej!

Eftersom priserna skenar och inflationen är ett faktum så tänkte jag hyra ut min sommarstuga för att på så vis dra in lite pengar istället för att den bara kostar.

Mitt problem är att stugan enbart använts som sommarstuga. Jag gjorde ett tappert försök för några år sedan att bo där permanent, men när det blev runt -20/-25 ute så frös det exponerade avloppsröret (Röret är draget i plintgrunden) och ledde till en fuktskada i badrummet. Jag måste ju därför isolera och förmodligen även dra värmekabel för avloppsröret för att undvika detta vid uthyrning. Har jag tänkt rätt? Är det så ni övriga med plintgrund och avlopp dragna i grunden har löst det?

Tänkte göra jobbet själv, ser att det finns värmekabel med stickpropp och har haft lite problem att hitta rörisolering i avloppsdimension men hittade nu på amazon..
 
Var det inte bara golvbrunnen som frös och sprack så det kom ut avloppsvatten i badrummet och i trossbotten? Alltså för kallt underifrån? Jag skulle bygga en liten isolerad låda runt rören för vatten och avlopp i plintgrunden. Ev. ha en liten frostvakt där. Man kan också tänka sig att bygga/mura en grundmur runt om huset så grunden blir inbyggd och därmed håller sig tillräckligt varm på vintern. Men då måste man mäta fuktnivån i grunden på sommaren så det inte finns mögelrisk i juli-augusti.

Men om huset är en sommarstuga i ordets rätta bemärkelse kan isoleringen vara mycket enkel och det drar enormt med energi för att hålla varmt på vintern när det blir kallt.
 
jag tror att det bildades en ispropp i det exponerade röret. Det blev ett stopp och det läckte ut vatten på golvet, så kanske som du skriver.
Jag har isolering och frostvakt på vattnet, så det är bara pga avloppet som jag har detta bekymret.

det är en sommarstuga, men jag tyckte väl ändå att det var okej isolering, det finns braskamin, kallt om golven såklart pga plintgrund. Men har luftvärmepump och alla grannarna har ju flyttat in permanent i deras fritidshus runtomkring :) kan även tilläggsisolera vinden för att få ner kostnaderna. Det hade ju varit väldigt bra att hyra ut det, men kanske det är för besvärligt. Behöver inte göra det för mitt eget nyttjande isåfall, utan enbart för att kunna hyra ut.
 
Avloppsvattnet är ju oftast uppvärmt till en del och att det skulle hinna frysa till en ispropp mitt i plintgrunden låter väldigt osannolikt. I så fall att hela avloppsanläggningen fryser om det inte ligger frostfritt så det blir vatten stillastående i avloppsröret.
 
J Josth skrev:
Avloppsvattnet är ju oftast uppvärmt till en del och att det skulle hinna frysa till en ispropp mitt i plintgrunden låter väldigt osannolikt. I så fall att hela avloppsanläggningen fryser om det inte ligger frostfritt så det blir vatten stillastående i avloppsröret.
jag tror jag hade ett bakfall på avloppsröret som gjorde att det blev lite stående och så länge det inte var svinkallt ute så funkade det, men när den där köldknäppen kom så bildades proppen, men det är bara min teori, nu har de åtgärdat lutningen på avloppsröret, men det är inte isolerat och det är min oro om man skulle hyra ut det. Vill ju inte sätta en eventuell hyresgäst i såna problem. Men det kanske inte är någon ide att hyra ut med dessa elpriserna hur som helst...
 
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
jag tror jag hade ett bakfall på avloppsröret som gjorde att det blev lite stående och så länge det inte var svinkallt ute så funkade det, men när den där köldknäppen kom så bildades proppen, men det är bara min teori, nu har de åtgärdat lutningen på avloppsröret, men det är inte isolerat och det är min oro om man skulle hyra ut det. Vill ju inte sätta en eventuell hyresgäst i såna problem. Men det kanske inte är någon ide att hyra ut med dessa elpriserna hur som helst...
En hyresgäst får väl lämpligen själv avgöra om han vill ha 15 eller 25 grader innomhus, hyr ut med kallhyra.

Avlopp fryser normalt inte, har man bakfall eller läckande toastolar kan det ju ske
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
U
Det behovs inte isolera avloppsrör om de är byggt rätt med rätt lutning överallt och du inte har ett litet konternuerligt flöde.
Har du en toa-spolning som läcker lite eller en kran som droppar kan det frysa, men inte annars.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Det behovs inte isolera avloppsrör om de är byggt rätt med rätt lutning överallt och du inte har ett litet konternuerligt flöde.
Har du en toa-spolning som läcker lite eller en kran som droppar kan det frysa, men inte annars.
OKej tack, det var detta jag trodde från start, men sen hade jag olyckan där det frös. Därför ville jag ordna ordentligt. Men superbra om det inte behövs. Fallet är ju ordnat.
 
Har du något som står och småläcker? En toa eller en varmvattenberedare som droppar kan ju också orsaka frysning i avloppsrör som inte är frostfritt nergrävda
 
F fribygg skrev:
Har du något som står och småläcker? En toa eller en varmvattenberedare som droppar kan ju också orsaka frysning i avloppsrör som inte är frostfritt nergrävda
Hej, Nej det har jag inte haft... har kommunalt vatten och kontrollerat om det rör sig något på vattenmätaren och det har varit helt stilla. Men innan proppen hade jag en snålspolande toalett som hette något speciellt och var anpassad för en 3 kbm tank, kanske var det så pass snåla spolningar att det skapade problem iom bakfallet. Fastnade en kabel i röret eller så. Haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.