D Daniel 109 skrev:
Du reglerar väl värmepumpen via en temperaturgivare i bostaden, inte via returtemperaturen. Returtemperaturen ger ett extremt dåligt värde på uppvärmningsbehovet.
Systemet styrs helt (tror jag) av en utegivare!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. En ganska stor del av värmesystemet som ska strypas ner alltså. Det är svårt att göra på ett enkelt sätt utan att påverka värmepumpens driftförhållanden. Jag skulle nog ha ersatt radiatortermostaterna med handrattar man kan strypa flödet med. Då kommer iallafall hela vattenvolymen att användas och flödet varierar inte över tid.
tack!
 
De flesta här tycks förespråka att ha alla radiatortermostater öppna och reglera via centraltermostat. Jag tycker att man väl kan modifiera detta. Har du radiatorerna i några rum helt öppna (där du mest är) så kan du mycket väl skruva ned radiatortermostater i de rum du vill kallställa.
Så gör jag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Absolut. Men grundinställningen ska vara öppna termostater och reglering via pumpen. Om man stryper via termostater i normalfallet krävs en onödigt hög framledningstemperatur. Så du hör helt rätt.
 
Hej

Att hänga gamla avlagda filtar som är gratis över elementen låter som en billig lösning på TS fråga.
Men vad händer rent tekniskt om man hänger 1 filt över ett element, och sen filtar över 2 element osv.
Konsekvensen är vaddå?
Högre returtemperatur som reglerar ner värmen så de icke täckta elementen blir lite kallare?

Jag tycker iden låter bra, och vad kan hända om man provar?
Givetvis mäter man samtidigt så man lär sig något, och då både temperaturer och strömförbrukning.
 
  • Gilla
Lassepihl
  • Laddar…
Man reglerar inte framledningstemperaturen efter returtemperaturen.
 
D Daniel 109 skrev:
Man reglerar inte framledningstemperaturen efter returtemperaturen.
Nja, om returen stiger så stiger framledningen oxå, då man oftast har ett hyfsat lika delta på framledning och retur
 
  • Gilla
Lassepihl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.