Vi har ett stort sommarhus från 1880, många rum, vattenburen värme med bergvärmepump.
VP- installatören berättade för många år sedan att husets system fungerade bäst om alla radiatorer/element stod helt öppna och att värmen reglerades bäst centralt på värmepumpen. Så har det fungerat perfekt under minst 10år, jag har inte rört någon inställning på värmepumpen under denna tid! Jag är mycket nöjd!
Med hänsyn till kommande kostnadsökningar skall jag framöver sänka temperaturen i ett antal rum - då VP:en fungerar klockrent vill jag helst inte ändra några inställningar på denna, ej heller termostaterna på radiatorerna.
Min idé är att täcka över radiatorerna och sätta en frigolitskiva framför radiatorerna i de rum som inte skall användas - frigolitskivor som enkelt kan tas bort när rummet skall nyttjas. Idén är således att behålla så hög temperatur på returvattnet som möjligt med minimering av tillskottsvärme.
Min fråga; är detta en idé som tekniskt fungerar?
Tacksam för synpunkter. Mvh Lars-Göran
 
Kort svar nej. . Dra ner på termostaten istället. Din röris har i övrigt rätt, att ha alla termostater fullt öppna och istället justera flödet på respektive radiator och sedan justera hela husets temp via pannans kurva är det mest ekonomiska sättet att köra en värmepump. Då behöver värmepumpen bara göra den temperatur som behövs, och som vi vet så förbättrar det då cop.
 
Låter som jobb i onödan, kostnaden för materialet och ev. arbetet kommer du kanske inte ens spara igen :(
 
  • Gilla
Lassepihl
  • Laddar…
Hur stor andel av rummen vill du sänka temperaturen i? Är det bara några enstaka så är det enklast att bara skruva ner termostaterna.
 
  • Gilla
Lassepihl
  • Laddar…
Du vinner inget på hög returtemperatur. Det är bättre med termostater om man vill sänka temperaturen i vissa rum.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Kort svar nej. . Dra ner på termostaten istället. Din röris har i övrigt rätt, att ha alla termostater fullt öppna och istället justera flödet på respektive radiator och sedan justera hela husets temp via pannans kurva är det mest ekonomiska sättet att köra en värmepump. Då behöver värmepumpen bara göra den temperatur som behövs, och som vi vet så förbättrar det då cop.
Du säger ”dra ner på termostaten istället” min tanke var att inte behöva röra några inställningar när allt fungerar så perfekt. Sänker jag termostaterna nu i 5 rum kommer detta väl att störa flödet i systemet. Eller?
 
L Lassepihl skrev:
Sänker jag termostaterna nu i 5 rum kommer detta väl att störa flödet i systemet. Eller?
Det beror på om du har totalt 6 eller 26 rum.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Japp, då ökar det i de kvarvarande öppna radiatorerna givetvis. Är det något enstaka rum ska du bara dra ner på termostaten. Är 5 rum "halva huset" så hade jag justerat flödet istället på respektive rad. Innan du börjar, notera NOGA genom att räkna varven på flödesjusteringen var du började, annars har du tillverkat rätt mycket jobb som det som lekman kan vara svårt att rektifiera.
 
D Daniel 109 skrev:
Du vinner inget på hög returtemperatur. Det är bättre med termostater om man vill sänka temperaturen i vissa rum.
Jag trodde att hög returtemperatur skulle signalera till VP:en signal om mindre behov ökad värmetillförsel = mindre elanvändning = en besparing för mig…
 
useless useless skrev:
Det beror på om du har totalt 6 eller 26 rum.
Jag totalt 10 rum, varav jag vill ha värme i 2rum + kök o toa.
 
Du reglerar väl värmepumpen via en temperaturgivare i bostaden, inte via returtemperaturen. Returtemperaturen ger ett extremt dåligt värde på uppvärmningsbehovet.
 
L Lassepihl skrev:
Jag trodde att hög returtemperatur skulle signalera till VP:en signal om mindre behov ökad värmetillförsel = mindre elanvändning = en besparing för mig…
Ja, mindre avkylning av vattnet kommer såklart minska värmebehovet i motsvarande grad. Dock finns det inget självändamål i att ha en hög returtemperatur, utan värmepumpen trivs bäst med en viss temperaturskillnad. Därför är det generellt sett bättre att strypa flödet så man behåller temperaturskillnaden.
 
  • Gilla
Lassepihl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur stor andel av rummen vill du sänka temperaturen i? Är det bara några enstaka så är det enklast att bara skruva ner termostaterna.
Av husets 10 rum vill jag sänka i 8 rum!
 
L Lassepihl skrev:
Jag totalt 10 rum, varav jag vill ha värme i 2rum + kök o toa.
Ok. En ganska stor del av värmesystemet som ska strypas ner alltså. Det är svårt att göra på ett enkelt sätt utan att påverka värmepumpens driftförhållanden. Jag skulle nog ha ersatt radiatortermostaterna med handrattar man kan strypa flödet med. Då kommer iallafall hela vattenvolymen att användas och flödet varierar inte över tid.
 
Anledningen till att man vill flöde över värmepumpen är att hålla ner framledningstemperaturen, då ger värmepumpen bäst verkningsgrad, om du vill spara energi genom att hålla vissa rum kalla så stänger du radiatortermostaterna i dessa rum. Värmepumpen får mindre flöde och färre rum att värma upp. Hög retur är inte det man eftersträvar, utan bra flöde så att alla aktiva radiatorer blir varma över hela ytan.
 
  • Gilla
Jannejoel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.