L lat skrev:
Dem blev jag imponerad av.
Diskmaskin?
Datorer?

Jag har svårt att komma under 500kWh/mån
Jag hamnade på 280kwh i juli, hus från 1989 och 100kvm. Men då har tv:n varit igång en del i onödan pga. barn som varit dåliga på att stänga av tv:n och bryta strömmen. Hoppas på lägre i augusti, just nu är jag på 7.12kwh/dag som medel och hamnar då runt 217kwh. Får se om det håller i sig.
 
Tror som många andra att du har nån maskin i huset som är trasig. Har en kompis som hade en avfuktare som gick 24/7 på full effekt. Den var på 1 kW så det blev en hel del innan han upptäckte det. Det finns mätare att se elförbrukning i realtid.
 
Börja kolla så att inte luft/luft värmepumpen står i läge Auto, gör den det så kyler den när det ordinarie värmesystemet värmer huset. Den ska stå i läge heat höst, vinter och vår. Kan vara bra att stänga av element/golvvärme i de rum som luft/luft värmepumpen kan värma så behöver inte det ordinarie värmesystemet spetsa så mycket med el. Kolla också så att värmepumpen fungerar som den ska.
 
  • Gilla
Dan Andersson1
  • Laddar…
Elförbrukning ja, märkte att när vi var bortresta och bara de "vanliga" grejerna var igång; UV-vattenrenare, router, bredbandsmodem, (ny) kyl och gammal frys. Fläkt i badrummet som går i låg-läge
Någon USB-grunka TV och ljudanläggning på standby.
Förbrukningen pendlade mellan 4,7 och 4,8 kWh/ dygn. Alltså i genomsnitt 197,916 W lite avrundat.
Jag märkte en ganska stor skillnad när vi slängde ut det gamla kylskåpet. Minst 100 W lägre förbrukning efter byte.
Uppmätt med "IKEA Sparsnäs" som stämmer väldigt bra.
50-talshus med veduppvärmning, självdrag förutom en fläkt i badrummet som går dygnet runt (Intellivent)
 
Hej

Sommartid - dvs juni - juli - aug - borde du rimligen inte värma ditt hus.

Då används hushållsel + tappvarmvatten.

I ett nytt hus borde detta ligga på ca 400-500 kWh/mån lite beroende på hur många ni är i hushållet osv.
Har du 'spabad' så drar det en del.
Är din förbrukning högre dessa månaderna, så har du något som ligger och 'drar' i onödan.

12 x ca 450kWh = 5400kWh/år för hushållsel + tappvarmvatten i stort sett.
Resten är - eller borde vara - uppvärmning.

Drar antalet kWh i väg under dec - jan - feb, så kolla om och när elpatronen går in.
..och har du otur, så har den gått in alldeles för ofta....
Programmera om den i så fall.

Vi gör av med 10500kWh i vårt Myresjöhus från 2008. NIBE 310P, två personer i skåne.
Dator och tv går ofta....och en pump i dammen i trädgården...
 
Redigerat:
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Då utgår hushållsel + tappvarmvatten.
*kvarstår, inte utgår. Det är motsatsen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T Thomas Fransson2115 skrev:
Hej,
Bor i ett svanenmärkt hus på 139 kvadratmeter byggt 2016. Huset har vattenburen golvvärme på nedre plan. IVT pump och vattenburna element på övervåningen.

Området vi bor i består av nästan helt identiska hus, samma konstruktion, byggda av samma byggherre och vi har den absolut högsta förbrukning av alla hus..

vi ligger på 21-22.000 kW per år att jämföra med 9-11.000 hos mina grannar… jag förstår ingenting!
Vi är en normal familj med lika många boendes i husen som grannarna… vi har samma standard av maskiner a-klass på alla, vi har kompletterat med luftvärmepump som många andra, har en laddbox, elbil som i princip merparten av våra grannar.

men ändå.. nästan dubbel förbrukning…

har pratat med både närverksägaren och producenten som säger att det kan vara så…

huset är också ett svanenmärkt hus som Bonava som byggt huset sagt att det ska vara så snålt…

vi gör av med dubbelt, vad ska man börja?
Grannen har halverat förbrukning jämfört med dig. Senare skriver du att "många" har elbilar och "många" har kompletterat med värmepump som du. Vad du ju bör göra är att sätta dig ner med grannen som har halva förbrukningen och verkligen se vad som är skillnaden vad gäller hur ni värmer och laddar elbil.

Har han luftvärmepump och elbil? Kör han snålt med värme typ 18-19 grader på vintern?
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Grannen har halverat förbrukning jämfört med dig. Senare skriver du att "många" har elbilar och "många" har kompletterat med värmepump som du. Vad du ju bör göra är att sätta dig ner med grannen som har halva förbrukningen och verkligen se vad som är skillnaden vad gäller hur ni värmer och laddar elbil.

Har han luftvärmepump och elbil? Kör han snålt med värme typ 18-19 grader på vintern?
Precis så måste det gå till. Dessutom vill man gärna skryta med sin låga förbrukning och det visar sig att någon förbrukare helt enkelt har förbisetts eller att siffror friserats.

Själv ersatte jag en pelletsbrännare med luft/vatten och är galet nöjd. Bor i gammalt hus med dålig isolering och får leva med att det kan bli iskallt på ovanvåningen vintertid. Tanten gillar att ta ordentliga duschar men det är inga halvtimmes stintor. Jag och barnen duschar så sällan som möjligt. Vi förbrukar inte mycket varmvatten, kanske 100kwh i månaden enligt skärmen på värmepumpen. Under 2021 gjorde vi av med 11300 kWh men då har jag inte räknat med pellets mellan Januari till Mars och det var en ansenlig mängd. Dock förbrukade pelletsanläggningen en hel del ström som är medräknat för circpumpar, fläktar, matarskruvar etc.

till i vinter ska jag isolera på vinden för att se om det gör någon skillnad, speciellt för komforten.
 
TRJBerg
Det är i det här stadiet ganska meningslöst att spekulera om TS problem utan att han levererar kontinuerliga mätningar av varje tänkbar elförbrukare.
 
  • Gilla
utmedväg19
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Precis så måste det gå till. Dessutom vill man gärna skryta med sin låga förbrukning och det visar sig att någon förbrukare helt enkelt har förbisetts eller att siffror friserats.

Själv ersatte jag en pelletsbrännare med luft/vatten och är galet nöjd. Bor i gammalt hus med dålig isolering och får leva med att det kan bli iskallt på ovanvåningen vintertid. Tanten gillar att ta ordentliga duschar men det är inga halvtimmes stintor. Jag och barnen duschar så sällan som möjligt. Vi förbrukar inte mycket varmvatten, kanske 100kwh i månaden enligt skärmen på värmepumpen. Under 2021 gjorde vi av med 11300 kWh men då har jag inte räknat med pellets mellan Januari till Mars och det var en ansenlig mängd. Dock förbrukade pelletsanläggningen en hel del ström som är medräknat för circpumpar, fläktar, matarskruvar etc.

till i vinter ska jag isolera på vinden för att se om det gör någon skillnad, speciellt för komforten.
Beroende på typ av vind kan du råka ut för fuktproblem om du lägger dit mer isolering.
Detta är pga att det blir kallare på vinden och då orsakar fuktproblemen.

Du skriver att du har ett gammalt hus ... då gissar jag att det är en kallvind med öppen takfot.
Isåfall kan du för ca 3-4 tusen i hårdvara "sno" min lösning på att göra en egen avfuktare som inte drar massor med ström eller behöver underhåll,
Den går ut på
1 smarthub (i mitt fall Hubitat Elevation C7 )
2 smarta fukt & temperatur sensorer
1 smart strömkontakt
1 IP44 klassad fläkt.
(ev lite ventiationsrör för att ta luften från mitten av vinden )

man placerar en temp&fukt sensor ute och en på vinden.
Detta mäter temperatur och relativ fuktighet och skickar till smarthubben.
Smarthubben räknar sen ut den absoluta fuktigheten (g /m³ ) för båda.
Om den absoluta fuktigheten är högre på vinden startar smarthubben fläkten via sen smarta strömkontakten.
Fläkten är vänd så att den suger ut luft från vinden istället för att trycka in luft, detta pga att jag tror att det är bättre att suga ut fuktig luft än att trycka in torr luft. Trycker man in torr luft så kan den fuktiga luften som trycks bort hamna på ställen man inte vill och då orsaka fuktproblem där.

Denna lösning fungerar utmärkt om man har öppen takfot och kallvind iaf.
Jag byggde den nu i Juli och ska själv nu tilläggsisolera min kallvind (som bara har 30cm kutterspån) med träfiber isolering

PS om nån vill ha appkoden till hubitat för att räkna ut den absoluta fuktighten skicka ett pm
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
T Thomas Fransson2115 skrev:
Hej,
Bor i ett svanenmärkt hus på 139 kvadratmeter byggt 2016. Huset har vattenburen golvvärme på nedre plan. IVT pump och vattenburna element på övervåningen.

Området vi bor i består av nästan helt identiska hus, samma konstruktion, byggda av samma byggherre och vi har den absolut högsta förbrukning av alla hus..

vi ligger på 21-22.000 kW per år att jämföra med 9-11.000 hos mina grannar… jag förstår ingenting!
Vi är en normal familj med lika många boendes i husen som grannarna… vi har samma standard av maskiner a-klass på alla, vi har kompletterat med luftvärmepump som många andra, har en laddbox, elbil som i princip merparten av våra grannar.

men ändå.. nästan dubbel förbrukning…

har pratat med både närverksägaren och producenten som säger att det kan vara så…

huset är också ett svanenmärkt hus som Bonava som byggt huset sagt att det ska vara så snålt…

vi gör av med dubbelt, vad ska man börja?
förbrukning för uppvärmning ökar ca 10% per grad man har över 20 så inomhusklimat kan göra mycket för förbrukningen. varmvatten är normalt ca 33% av värmepumpens förbrukning med tonåringar kan det ra iväg
kolla även ventilationsanläggningen så inte elpatronen i den hängt upp sig den tar runt 1500-1800 watt.
kan även vara så att värmepumpen är felställd kan vara inställd på att enbart tillskott bör höras om kompresson går, även felaktig värmekurva där termostaterna får strypa värmen vilket kan tvinga pumpen att använda onödigt mycket tillskott. om inget av detta är fel är det något knas dubbla förbrukningen är orimligt.
 
useless useless skrev:
10% låter mycket? Jag har lärt mig att det är 5%.

[länk]
det var de siffror jag läde mig under utbildningen när jag studerade men kan ju blivit nya siffror nu när det är värmepumpar och bättre återvinning på ventilationen än då på 70 talet.
 
I rena procent borde det inte spela någon roll vad man har för värmekälla eller ventilation (förutom marginaleffekter av att man t ex överskrider t värmepumpens effekt så att mer elpatron behövs).

Är det 0 grader ute och 20 inne så ökar temperaturskillnaden med 5% om du höjer till 21 inne och därmed ökar också husets energibehov med 5%.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I rena procent borde det inte spela någon roll vad man har för värmekälla eller ventilation (förutom marginaleffekter av att man t ex överskrider t värmepumpens effekt så att mer elpatron behövs).

Är det 0 grader ute och 20 inne så ökar temperaturskillnaden med 5% om du höjer till 21 inne och därmed ökar också husets energibehov med 5%.
då får du nog läsa på lite kring hur värmepumpars verkningsgrad COP minskar ju högre tempratur som ska gå ut ur pumpen rätt stor skillnad om den är 2 eller 5 vilket betyder att vid två så får du värme motsvarande 2 kwh vid förbrukad vid 1 kwh förbrukning och vid 5 får du då istället värme motsvarande 5 kwh vid förbrukade 1 kwh. COP minskar ju högre temp som ska levereras ut ur pumpen. detta är ännu mer markand i tryckstyrda pumpar som är vanliga numera.

din uträkning baserar sig bara på diff mellan inne och utetemp vilket är något helt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.