J JohanLun skrev:
För ett par år sen köpte jag en vanlig hambugare på flygplatsen i Zurich, den kostade styvt 200 har jag för mig. Om någon i Europa vill köpa hamburgare för 200 kr så borde alla (minns inte om det var McD eller BK) ta 200 för en burgare. Den analogin tycker jag är mer jämförbar?

Elområdena är ju inte bara styrda av nätets topologi, det är mest bestämt politiskt. Sen har det alltid funnits "bordershops" där ett dyrt land möter ett billigt. Problemet med elen är ju att det inte finns någon konkurrens att tala om då alla köper från samma börs.

Analogin är att du står på Spy Bar och förvisso kan välja en Smirnof eller Absolut i din Vodka Redbull, men bara från samma bar, hur stor är konkurrensen då? Så jag får fritt välja kärnkraft eller vindkraft - men bara prissatt av NordPol. Vad Spy Bar (eller Nord Pol) betalar eller har för produktionspris spelar ingen roll. Där och då är faktiskt konkurrensen minimal.

Jag anser att saker som el, telefoni, bredband mm ska regleras om det är så att det per varans definition inte är så att den naturligt konkurrensutsätts.
Du blandar bort dig.
Om vi börjar med burgaren. Marknadspriset ligger på den nivån den billigaste osålda energin ligger. Om någon energi säljs över den nivån så påverkas det inte.

Ja, det finns bara en börs. Men en börs är inte en handlare. Se det som ett torg där alla handlare kommer och bjuder ut sina varor.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
M mnils skrev:
Så staten skall tvinga elbolagen att sälja elen billigt i Sverige istället för att exportera den för dyra pengar?
Vilka fler varor vill man göra så med?

Jag tycker att jag känner igen konceptet från oljeländer som Venezuela och Iran som har bensinbrist och samtidigt extremt låga priser.
Jag kan ha fel, men min bild är att när elnätet och mycket av vatten och kärnkraft byggdes så gjordes det finansierat av staten, dvs oss skattebetalare. Då är det rimligt att vi som varit med och finansierat det hela även får första tjing på att köpa den "baselen". Om någon uppstickare bekostar sitt kärnkraftsverksbygge eller solpark med helt egna medel kan de givetvis få sälja elen till vem de vill (så länge de även betalar för vad det som nätet elen transporteras i kostar). Om nu våra politiker "slarvat bort" ägandeskapet till allt vi gemensamt byggt upp är det mycket sorgligt. Men just nu tjänar elbolagen stora pengar, skatter läggs på oss konsumenter. Vattenfall är fortfarande en mycket stor aktör och jag kan tycka att jag på något sätt är "delägare" där och borde kunna prioritera mig själv och de andra delägarna. Med samma synsätt är även både du och jag "delägare" i stamnätet.

Vad jag förstår finns fortfarande en viss frihet i hur skattetrycket sätts i enskilda länder inom EU, dvs man skulle kunna se till att skatten på "exporterad" el är relativt hög medan skatten för oss som svenska slutkonsumenter är lägre.

Så, jag kan tycka, ja, vi kan faktiskt se till att leverera billig el till landet Sverige, dess företag och innevånare, sålänge Vattenfall går med enorm vinst. Om de sätter priset och man inte hade "marginalprissättning" utan genomsnittsprissättning, då skulle nog de andra ägarna av elproduktion inte tjäna lika mkt...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Med dagens gasläge så är Norge en viktig leverantör av gas då Ryssland fallit bort, så att kallt släänga ut dom är nog inte så lätt gjort. Dom har just nu en väldigt bra situation att förhandla ifrån.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu är det EU, inte hela världen.
Det är dessutom inte staten som säljer el.
Inte? Är inte vattenfall statligt?

Vad gäller det där med att vi accepterar EUs regler... Tycker du Grekland, Italien, Spanien, mfl följer de ekonomiska reglerna de "accepterat"? Eller varför inte Polens juridiska frilirande? Inget av länderna som brutit mot reglerna de accepterat för medlemskap i EU har fått någon form alls av repressalier. Polen är en av de största bidragstagare, Grekland skall vi inte ens prata om, och det lutar väl lika illa för både Spanien och Italien. Sverige är en av de största nettobidragarna. Förklara då varför i helvete vi skall spela efter de reglerna när alla väljer bort regler som inte passar dem och det aldrig leder till konsekvenser.
Alla försvarande argument rörande EU är totalt irrelevanta. Våra politiker är pajaser som vill visa sig duktiga och självuppoffrande när de egentligen borde kölhalas hela bunten. Deras prio 1-10000 borde vara att måna om Sverige och svenskarna. Ingenting annat.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Norge är inte med i EU. De gör vad de vill. EUländer får inte göra så.
Utveckla gärna vad inom EU hindrar t ex E.ON att sälja el billigare i Sverige än till utlandet. Kom gärna med trovärdiga referenser.
 
useless useless skrev:
Dom är även med i det nordiska elsamarbetet och är säkert bundna av avtal att leverera vissa volymer och bidra med balanskraft ett antal månader framåt.
Det är säker säkerligen inte specat i volymer, utan hur man ska handla. Vad jag vet så stänger man inga länkar förrän alternativet är nätkollaps. Börjar man tulla på det så blir det jobbigt. Når man nordpools pristak kan jag tänka mig att man stoppar export innan man kopplar bort inhemska kunder. Men att stoppa export för att hålla nere priset tror jag inte accepteras. Jag hoppas verkligen inte att våra politiker tar en sådan väg.

Å andra sidan har alla politiker kommit med utspel som jag tycker är fullständigt galna.
 
D Daniel 109 skrev:
Du blandar bort dig.
Om vi börjar med burgaren. Marknadspriset ligger på den nivån den billigaste osålda energin ligger. Om någon energi säljs över den nivån så påverkas det inte.

Ja, det finns bara en börs. Men en börs är inte en handlare. Se det som ett torg där alla handlare kommer och bjuder ut sina varor.
Jag kan lova att de där burgarna inte var osålda, det var en jättekö.

Det finns många handlare (köpare och säljare) men som jag förstår bara ett pris.

Säg vi skulle byta ut den så kritiserade hyresmodellen till denna. Varje månad hyrs ett antal lägenheter ut. Priset per kvadratmeter på alla lägenheter kunde sättas av den lägenheten som hyrdes ut som hade högst pris då. De som ville ta högre hyra per kvadratmeter fick inte hyra ut sin lägenhet, den fick stå tom. Men alla som redan hyrt ut lägenheter sen tidigare, de fick givetvis också ta samma kvm pris som den som hyrdes ut dyrast denna månad. Då skulle hyran verkligen avspegla efterfrågan, dynamiskt. På alla lägenheter. Superbra! Eller???
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det är så marknadshyror fungerar. Typ.
 
F
J JohanLun skrev:
Jag kan lova att de där burgarna inte var osålda, det var en jättekö.

Det finns många handlare (köpare och säljare) men som jag förstår bara ett pris.

Säg vi skulle byta ut den så kritiserade hyresmodellen till denna. Varje månad hyrs ett antal lägenheter ut. Priset per kvadratmeter på alla lägenheter kunde sättas av den lägenheten som hyrdes ut som hade högst pris då. De som ville ta högre hyra per kvadratmeter fick inte hyra ut sin lägenhet, den fick stå tom. Men alla som redan hyrt ut lägenheter sen tidigare, de fick givetvis också ta samma kvm pris som den som hyrdes ut dyrast denna månad. Då skulle hyran verkligen avspegla efterfrågan, dynamiskt. På alla lägenheter. Superbra! Eller???
det är son en omvänd auktion, producenterna bjuder ut sin jävla el, är man dyrast får man inte sälja.
 
Q qvirre skrev:
Öresundskablarna sen typ 100 år sen.

[länk]
Jag får väl skicka månadens kabel på denna.
 
  • Gilla
  • Älska
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Marknadspriset ligger på den nivån den billigaste osålda energin ligger.
Detta mantra har jag nu hört några gånger. Kan du substantiera detta? Det har väl ingen relevans på burgaren? Har du sett någon gång att ett burgarhak har sänkt priset för att dom inte blev av med sina burgare?
 
J JohanLun skrev:
Jag kan lova att de där burgarna inte var osålda, det var en jättekö.

Det finns många handlare (köpare och säljare) men som jag förstår bara ett pris.

Säg vi skulle byta ut den så kritiserade hyresmodellen till denna. Varje månad hyrs ett antal lägenheter ut. Priset per kvadratmeter på alla lägenheter kunde sättas av den lägenheten som hyrdes ut som hade högst pris då. De som ville ta högre hyra per kvadratmeter fick inte hyra ut sin lägenhet, den fick stå tom. Men alla som redan hyrt ut lägenheter sen tidigare, de fick givetvis också ta samma kvm pris som den som hyrdes ut dyrast denna månad. Då skulle hyran verkligen avspegla efterfrågan, dynamiskt. På alla lägenheter. Superbra! Eller???
Detta och mycket annat visar dilemmat mellan fri neoliberal marknadsekonomi där råkapitalism härskar, kommunismens planekonomi som kraschlandade totalt, och social market economy , som försöker kuva kapitalisms värsta avarter med viss statlig reglering.
Problemet är att dagens politiker är inte välutbildade nog för att kunna nationalekonomi, företagsekonomi, statsvetenskap, elmarknaden.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta mantra har jag nu hört några gånger. Kan du substantiera detta? Det har väl ingen relevans på burgaren? Har du sett någon gång att ett burgarhak har sänkt priset för att dom inte blev av med sina burgare?
De flesta burgarhak tillverkar på beställning. Lite som de som producerar elkraft (utom solcellsanläggningarna som ibland får hantera negativa elpriser).
 
R Robert-san01 skrev:
De flesta burgarhak tillverkar på beställning. Lite som de som producerar elkraft (utom solcellsanläggningarna som ibland får hantera negativa elpriser).
Har du aldrig varit på donken, bk eller andra? My ass att de tillverkar "på beställning". De har/hade ganska stort svinn som de hellre slänger än rear ut, vilket borde vara kriminaliserat och beivras med böter som vida överstiger vinsten med att slänga alternativt näringsförbud.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du blandar bort dig.
Om vi börjar med burgaren. Marknadspriset ligger på den nivån den billigaste osålda energin ligger. Om någon energi säljs över den nivån så påverkas det inte.

Ja, det finns bara en börs. Men en börs är inte en handlare. Se det som ett torg där alla handlare kommer och bjuder ut sina varor.
https://www.nordpoolgroup.com/en/tr...on-of-market-coupling-results-20220816104500/

Nu skiter nordpol i det blå skåpet och köper även el dyrare än "metoden" du hänvisar till...

DAY-AHEAD: Max price reached in Nord Pool area - delay in publication of market coupling results


Please be aware that max price threshold has been reached in one or more Nord Pool areas.

Max price procedures have been triggered, which includes procedures for a non-matching situation in accordance with Day-Ahead Market Regulations paragraph 5.1. (Procedure in Case of Non-Matching in the Nordic/Baltic Market) ([länk])
Jag frågar igen, funkar den modellen de har vid en bristsituation?
Om bristen kvarstår, tycker du att modellen bör fortsätta tillämpas?

Jag spår i min kristallkula att någon kommer sätta ned foten och kräva ändring av hur elen upphandlas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.